[Commercial Review] Marcel Hellemons - Wehkamp, Heineken, ING
15-04-2013 14:29:00 | Hits: 10125 | columnist: Marcel Hellemons | Tags:
Door Marcel Hellemons, creative director bij Moxie Amsterdam. Het kan niemand zijn ontgaan dat de lente nu toch echt is begonnen. Afgelopen weekend was ik dan ook één van de miljoenen Nederlanders die zonder jas buiten vertoefde. Iedereen die weleens heeft getracht een commercial op te nemen in Nederland weet dat er niets zo onvoorspelbaar is als het Nederlandse weer.

Het is dan ook niet zo onbegrijpelijk en wellicht zelfs bewonderenswaardig dat Wehkamp het lente gevoel weet over te brengen in haar nieuwe commercial, terwijl geen stap buiten de opnamestudio is gezet. Wehkamp heeft zichzelf sinds vorig jaar een stijl toegeëigend van slow motion studio opnames en een bijna poëtische omschrijving van het gevoel dat bij menigeen heerst die maand. Wie de maandelijks wisselende commercials van Wehkamp achter elkaar bekijkt zal merken dat Wehkamp steeds verder afstapt van het benoemen van haar producten. Waar in september nog werd gesproken over ‘de laatste mode’ volgde in oktober een ode aan het thuis zijn. Wehkamp heeft een stijl gevonden die het merk naar een hoger, luxer niveau tilt. Ik ben benieuwd hoe ver ze hier in zullen gaan. Wellicht dat we over een jaar naar een herfstgedicht luisteren, voorgedragen door Nico Dijkshoorn, terwijl hij in zijn nieuwste spijkerbroek in slow motion op een schommel voorbij zweeft.

Wat verder opvalt is dat sinds februari voor een nieuwe achtergrondmelodie is gekozen, waardoor het weer een tijdje zal duren voordat de herkenning er bij iedereen stevig inzit. Een extra positieve kanttekening waardig is de wijze waarop Wehkamp het lente thema van april heeft weten door te trekken naar haar website, maar ook naar de afbeeldingen en posts op haar Facebook pagina - inclusief het studio opname gevoel.

De nieuwe Heineken commercial start met een blonde man, strak in pak, type James Bond, die door de straten van Vietnam loopt. Hij loopt een zwoele club binnen, waar hij al snel zijn oog laat vallen op een bevallige dame. Na een goedkeurende blik in de camera gaat hij op zijn doel af. Al snel krijgt hij een onvriendelijk stootje van een man, type misdaadbaas. Wie niet beter wist zou denken dat na de Skyfall commercial van Heineken een vervolg is gemaakt en dat elk moment Daniel Craig om de hoek komt kijken. Heineken heeft gekozen om de filmische stijl van de voorgaande commercial door te trekken, met een enigszins verwarrend neveneffect. De stijl past echter wel goed bij de kwalitatieve uitstraling van de (thuis)bioscoop waar deze commercial ook te zien zal zijn.

Het verhaal verplaatst zich naar Nigeria en een soort jaren 70 versie van Amsterdam. De scene voelt erg Nederlands en des te opvallender is het dat deze commercial in Amerika identiek wordt uitgezonden, waarbij alleen de naam Amsterdam wordt vervangen door New York City. De man in de commercial leert van zijn fouten en met elke ontmoeting is de man succesvoller in zijn jacht. Na enkele cameo vertoningen van het groene flesje wordt uiteindelijk het succes beklonken tussen de man en zijn overwinning in de laatste scene. Na deze lange introductie waarin de man van horecagelegenheid naar horecagelegenheid reist, komt eindelijk de boodschap waar het om draait: introducing de Star Bottle! Ehm... sorry, maar deze groene flesjes Heineken hebben we sinds 2012 toch al in de Nederlandse horeca? “Nu in krat” vervolgt de commercial. De jachtpogingen van de man blijken een sfeervolle en krachtige korte film te vormen die het merk Heineken koppelt aan durf en stijl, maar tegelijk maakt het de kernboodschap in de laatste paar seconden voor mij onnodig verwarrend.

Het recent geopende Rijksmuseum is hot. Net als voorgenoemd Heineken is ook ING sponsor van het Rijksmuseum. Om deze koppeling op een sympathieke manier te benadrukken is niet gekozen voor een commercial, maar een - ik krijg het mijn mond bijna niet meer uit... flashmob. Maar toegegeven, ING is erin geslaagd een video te creëeren die bij mij leidde tot een kleine glimlach. Het blijft natuurlijk een schril contrast met het kippenvelgevoel dat de nieuwste commercial van het Rijksmuseum zelf teweeg brengt, maar als dit het nieuwe niveau van flashmobs is dan juich ik het alleen maar toe.

In hoeverre een echte commerciële viral nog succesvol kan zijn is lastig in te schatten, aangezien het aantal views van de video ook in dit geval aardig omhoog wordt gekrikt met Youtube campagne budget. Speciale vermelding echter voor het minder aangejaagde, maar niet minder grappige making-of filmpje.

 

Marcel Hellemons is creative director bij Moxie Amsterdam

 


www.moxieamsterdam.nl

 

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie. Job postings gratis