Esther Overmars: De folder die geen folder is
23-07-2014 07:30:00 | Hits: 5434 | columnist: Esther Overmars | Tags:

Iedere week verdwijnt een paar kilo ongelezen folders op de oud papierstapel in mijn bergruimte. Kennelijk wijk ik af van de massa, want 97% van Nederland leest wel folders en besteedt daar gemiddeld 17(!) minuten aan, aldus de onlangs gepubliceerde NOM Foldermonitor.

Ook menig collega zal het als een zonde beschouwen. Want als je niet geïnteresseerd bent in de aanbiedingen, dan toch ten minste in de manier van communiceren? Helaas. De schreeuwerige kortingen wekken bij mij meer irritatie dan vakmatige interesse.

Ons brein reageert – ondanks jaren van evolutie – nog altijd volgens het fight/flight principe. Mijn brein schiet van de overload aan OP=OP en 1+1 GRATIS duidelijk in de vluchtmodus. Het aanvragen van de NEE/NEE sticker staat al maanden op mijn to-do lijst.

Maar toen ik zaterdag de folderopbrengst van die week bij het oud papier stapelde, ging ik in de aanval. Mijn oog was gevallen op een keurig opgevouwen, bruine, papieren zak. Afwijkend en opvallend tussen de kleurexplosie van het overige drukwerk en met een vriendelijke boodschap. Afzender: Marqt. U weet wel, de yuppen-supermarkt.

Ik stel me de meeting van marqeteers voor. Op de flip-over staat in het midden van een zwarte cirkel het woord korting en daaromheen: aanbieding, reductie, promotie, proefprijs, seizoensprijs. Een jongen van begin dertig met forse baard zet een dikke groene streep onder het woord probeerprijs.

“Aanmoedigen zonder dat ’t naar uitverkoop smaakt!”. Een meisje met hooggesloten bloes en rode lippen knikt goedkeurend. “Hmja,” zegt ze, “de producten moeten de helden zijn.”

“En de makers hè,” zegt de baard. “Dat persoonlijke moet echt terugkomen. Mooie copy enzo. Je moet ’t vóelen.”

“…al haast proeven,” voegt ze knikkend toe.

Een tweede jongen houdt zijn Moleskine op. In grove halen heeft hij een salade geschetst. Daarnaast drie vierkantjes. “Als we nou eens een recept toevoegen met slechts drie ingrediënten. Super simpel en niet duur. Haalt alle vooroordelen over prijs enzo direct onderuit.”

“Inspiratie,” fluisteren de rode lippen. Haar glimlach wordt groter.

Een jong meisje met te grote wollen trui is nog niet overtuigd. Ze vindt een folder toch vooral zonde van het papier. “Niet zo Marqt, toch?”, merkt ze kritisch op. De jongen begint alweer te tekenen, draait zijn boekje om en grijnst. De rode lippen lachen nu breed: “Uitnodigend en nog nuttig ook.”

In gedachten kieper ik het oud papier in de container. De papieren zak houd ik onder mijn arm geklemd. De folder-die-geen-folder is en niet één aanbieding bevat. Een prijsknaller medium ingevuld met een sterke merkboodschap weet mij in hongerige aanvalsmodus naar de winkel te loodsen.

 

Esther Overmars is Strategy Director bij UM

www.twitter.com/EstherOvermars

www.um.nl

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie