Femke Leemeijer: Ik weet niets maar heb wel een idee
03-09-2014 09:26:00 | Hits: 3113 | columnist: Femke Leemeijer | Tags:

Onze branche hangt aan elkaar van meningen. Zet Twitter open, lees de laatste posts op facebook, kijk in nieuwsbrieven, mails, vakbladen: meningen genoeg. Over van alles en nog wat:

‘Papier is dood.’

‘Aan digitaal is geen geld te verdienen.’

‘De uitgevers hebben geen strategie.’

‘De jeugd leest niet.’

‘Vroeger was alles beter.’

Eerlijk is eerlijk, ook ik bezondig me wel eens aan een oordeel terwijl ik misschien beter mijn kruit nog even droog had kunnen houden.

Toen ik nog wat minder ervaring had, keek ik enorm op tegen mensen die overal een mening over hadden. Wat wisten zij veel! En de zekerheid waarmee ze die stellingen de wereld in hielpen! Die zouden het vast ver schoppen! Dat ging mij nooit lukken, dat was dan weer wel iets wat ik zeker wist. Want al hield ik nog zo trouw de vakbladen bij, probeerde ik zo consciëntieus mogelijk alle fouten op mijn werk te vermijden en draaide ik meer uren dan in mijn contract stonden – erg zekerder werd ik er niet van.

Tot ik me, ouder en wijzer, begon te realiseren dat bijna iedereen eigenlijk was zoals ik. Als je doorvroeg, het gesprek aanging, bleek die overtuiging, zelfverzekerdheid en eruditie lang niet zo enorm als het op het eerste gezicht leek. Dus waarom dan al die meningen over het uitgeefvak terwijl in de praktijk zo duidelijk blijkt dat we met zijn allen nog steeds niet goed weten welke kant we op moeten? Is het erg om het niet te weten? En hoe moeten we verder?

We doen met zijn allen – de boekenmakers, de tijdschriftenmakers, de leveranciers van vakinformatie – grosso modo nog steeds wat we altijd deden. Goed, hier en daar is digitaal wat meer de overhand aan het krijgen, maar wezenlijk is er nog steeds niets écht veranderd. Met wezenlijk bedoel ik: we houden vast aan onze bekende, jarenlang goed functionerende verdienmodellen, ook al vertonen die steeds meer haperingen en hebben we nog steeds geen zicht op verbetering.

Ik heb een idee (geen mening).

We gaan het komende half jaar (of jaar) onze meningen voor ons houden. We gaan iets anders doen. We gaan luisteren. En vragen stellen. Heilige huisjes laten we los. Zekerheid bestaat niet. Het plan wordt nog wilder: we luisteren niet alleen naar elkaar. Nee, we gaan de wijde wereld in. We gaan praten met en luisteren naar mensen die niets met ons vak te maken hebben. Dat zou zomaar de consument kunnen zijn. U weet wel, die mensen die 2.000 e-books van usb-stickje van de buurman halen en alles gratis van internet plukken.

Over een half jaar delen we onze drie belangrijkste bevindingen met elkaar. Wie weet komen we dan eindelijk op een paar leuke en lucratieve ideeën. Doet u mee?

 

Femke Leemeijer is zelfstandig marketing consultant

www.twitter.com/FemkeLeemeijer

www.kantoorfiftyfour.nl

 

 

 23 september: Elfde Nederlands MediaNetwerk Event

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

 Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures in media- en marketingcommunicatie