Herman Spinhof: Het recept van de overname van Mecom
14-07-2014 06:54:00 | Hits: 5800 | columnist: Herman Spinhof | Tags:

Met de overname van het moederbedrijf van Wegener en de Mediagroep Limburg wordt de Belgische Persgroep van de bankiersfamilie Van Thillo in een klap de grootste krantenuitgever in Nederland. Wat staan de redacties van zeven Wegener- en de twee Limburgse kranten te wachten van de courantier die slim investeert, maar ook met harde hand saneert? Een modellering à la het AD?

Voor de overname van alle Mecom onderdelen in Nederland en Denemarken betaalt De Persgroep 196 miljoen pond (ruim 244 miljoen euro). Eind vorig jaar liepen de onderhandelingen nog stuk en hebben de twee Limburgse kranten en de zeven Wegener-dagbladen en 150 huis-aan-huis-kranten om de kosten te reduceren nog eens een extra bezuinigingsronde doorgevoerd. Datzelfde deden de Deense kranten en radio- en tv-stations van Berlingske Media waarvan Mecom eigenaar is.

Het recept bij overnames van de Van Thillo’s is al ruim twintig jaar hetzelfde. Eerst inventariseren, dan hard saneren en vervolgens slim investeren. Voor een overname wordt het bedrijf nauwkeurig onderzocht en is het wachten, wachten tot de prijs gezakt is tot het laagste mogelijke niveau. Zo nam De Persgroep in 1989 het bijna failliete linkse ochtendblad De Morgen over en voegde het 14 jaar later de door PCM afgedankte Amsterdamse krant Het Parool voor een habbekrats toe aan het mediatablet van kranten (HLN), tijdschriften en tv- en radiozenders (VMM, Q-Music). Na het Apax-drama namen de Van Thillo’s de vrijwel failliete boedel van PCM (Volkskrant, Trouw, AD en NRC) over en kochten ruim de helft van de aandelen voor zo’n 100 miljoen euro. Samen vormen ze de Persgroep Nederland. Volgens de Mediamonitor (2013) heeft de groep een aandeel van 23,8% in de Nederlandse krantenmarkt. De Mecom-kranten samen 23,9% en de Telegraaf Media Groep 35,7%. Het is een historische doorbraak indien de mededingingsautoriteit die als richtlijn steeds een driedeling van de Nederlandse krantenmarkt hanteerde, instemt met de deal.

Na een overname neemt De Persgroep alle onderdelen onder de loep en wordt er gesaneerd. Hard gesaneerd. Bij Het Parool werd de redactie tot bijna de helft terug gebracht. Van de PCM-boedel werd NRC Media doorverkocht aan de investeringsmaatschappij van de familie Brenninkmeijer, Egeria (90%) en Media-ondernemer Derk Sauer (10%). Bij het AD, de Volkskrant en ook Trouw volgden forse saneringen en werden nieuwsdiensten samengevoegd. Het AD werd als eerste opnieuw gemodelleerd, waarbij het populaire Vlaamse dagblad Het Laatste Nieuws (HLN) model stond. Het in- uit-systeem werd vanuit België bij alle kranten ingevoerd. Een systeem dat de schrijvers van de stukken en de makers van de krant gescheiden houdt. Ook nieuw is dat de voorkant van de krant vijf tot zeven pagina’s beslaat. De courantier Van Thillo bemoeit zich niet alleen met de centen maar ook met de inhoud.

Topman Christiaan Van Thillo verklaarde in  te stemmen met de eerder dit jaar gesloten overeenstemming met de Belgische uitgever Concentra over de overname van MGL van dagbladen De Limburger en het Limburgs Dagblad (nu Mecom). De 1291 medewerkers (FTE) van Berlingske Media verkeren in onzekerheid over wat Van Thillo met de Deense tak van Mecom gaat doen. Behouden of doorverkopen? Dat laatste lijkt lastig te realiseren, menen de Denen, omdat zich het afgelopen jaar geen andere partij heeft gemeld.

Te verwachten is dat in Nederland de pas hervormde Persdienst van Wegener onder leiding van ex-Volkskrant-adjunct-hoofdredacteur Jan ’t Hart met de al bestaande bovenregionale nieuwsdienst van de Persgroep samengevoegd wordt. Voormalig hoofdredacteur Erik van Gruijthuijsen van Het Parool (nu directeur uitgever zuid van Wegener) zal met zijn oude strijdmakker en directeur ten tijde van de overname van Het Parool, Frits Campagne (nu CEO Persgroep Nederland) zich nu moeten buigen over verdere stroomlijning van de beide bedrijven en volgt er hoogst waarschijnlijk een redactionele en commerciële modelering à la het AD.

 

Herman Spinhof is zelfstandig journalist

www.twitter.com/hermanSpinhof