Jon Visbeen: Formule 1 met brommergeluid
08-04-2014 15:28:00 | Hits: 8564 | columnist: Jon Visbeen | Tags:

Om de geluidsoverlast terug te dringen brengen autofabrikanten sinds jaar en dag wijzigingen aan aan vooral de motoren. Met de komst van de elektrisch aangedreven auto’s wordt op dat vlak zelfs een reuzenstap in de goede richting gezet. Het bandengeruis overstemt bij een Opel Ampera of een Chevrolet Volt zelfst het geronk van de motor, want dat bestaat gewoonweg niet meer.

De Formule 1 dient vaak als onderzoekscentrum voor innovaties in de automobielindustrie. Maar de nieuwste verandering, van V8- naar V6 turbomotoren, waarbij meer vermogen en minder verbruik worden bewerkstelligd, zijn de fans in het verkeerde keelgat geschoten. Ze zijn te stil!

De aantrekkingskracht van de Formule zit voor een groot deel in het geluid, dat motoren produceren. Je hebt een typisch Ferrarigeluid of een Lotus Renaultgesnerp. McLarens, de Silver Arrows, brengen weer een ander geluid voort en de fans weten het allemaal haarfijn te onderscheiden. Zij waren dan ook meer dan teleurgesteld toen zij bij de start in maart tijdens de Australische Grand Prix in Melbourne getrakteerd werden op een soort brommergeluid, dat eerder deed denken aan een stelletje squads in de modder dan aan de naaimachientjes, die op de F1-circuits van de wereld het rubber aan flarden rijden. Of van nog vroeger: aan een Honda-brommer, in de jaren zeventig het Japanse antwoord op de immens populaire Puch en Tomos.

De belanghebbenden tuimelden over elkaar heen om de voors en tegens de ether in te slingeren. Bernie Ecclestone, de grote F1-baas, vindt het maar niets en hoopt dat de toeschouwers elkaar binnenkort niet meer kunnen verstaan vanwege ‘brullende en ronkende’ motoren op het circuit. Red Bullcoureur Daniel Ricciardo daarentegen kon zich juist wel vinden in de overgang naar de V6 turbomotoren, maar daarmee was hij een van de weinige voorstanders. Omdat ook Jean Todt, de president van de overkoepelende FIA, zich positief uitliet over de nieuwe motoren zullen ze niet snel worden vervangen.

Niettemin liet Todt weten dat ook hij minder gelukkig was met het ‘gebrek aan een echt F1-geluid’. Derhalve zullen de vele honderdduizenden fans van de Formule 1 waarschijnlijk nog gedurende dit lopende seizoen op hun wenken worden bediend. Want de Formule 1 met een brommergeluid kan echt niet.

Wat Nederland betreft biedt de omissie misschien een welkome oplossing. Wegens onder meer geluidsoverlast besloten gemeente Zandvoort en Provinciale Staten decennia geleden, dat een Grand Prix in de duinen van de Noord-Hollandse badplaats naar het rijk der fabelen werd verwezen. De laatste door Niki Lauda gewonnen Grote Prijs van Nederland dateert van 1985. Maar de ‘stille’ F1-motor hoeft anno 2014 geen belemmering meer te vormen. Immers je hoort ze toch niet. Bovendien komen toch ook motorclubs door Zandvoort en scooters zijn er niet weg te slaan. Dus een Formule 1-race met de decibellen van een beetje brommer moet toch kunnen zou je haast denken.

Inmiddels is de organisatie van een Grote Prijs dermate omvangrijk geworden en – belangrijker nog – zo duur, dat zelfs een race met stille V6 turbomotoren in Zandvoort waarschijnlijk een utopie is. Jammer, want ondanks het feit dat het in de ogen van de tienduizenden fans een ‘foute’ Formule 1-race zou zijn, zou het publiek massaal toestromen. Schreeuwen doe je dan niet meer naar elkaar, maar voor de winnaar en de oordopjes kunnen in elk geval in de kast blijven liggen.

Maar als ik de organisatie was, zou ik een dergelijke stille tocht niet eens op mijn circuit willen hebben, want een F1-race zonder snerpende motoren is als een kleffe pizza zonder krokante bodem.

 

www.jonvisbeen.nl

www.twitter.com/jonvisbeen 

 

  

  

  Cross Media Congres | 14 mei 2014 | Amsterdam

 

  Cross Media Awards | 14 mei 2014 | Amsterdam