Jon Visbeen: Wereldkampioen Vettel mag niet winnen
11-12-2013 22:49:00 | Hits: 9539 | columnist: Jon Visbeen | Tags:

In een poging de races in de Formule 1 van meer spanning te voorzien, heeft de FIA in al zijn wijsheid besloten tot een aantal wijzigingen voor het kalenderjaar 2014. De opvallendste is wel, dat de laatste race van het seizoen dubbele punten oplevert. Dit om de spanning tot het laatst toe vast te houden. Want er is niets zo dodelijk als een competitie, die voortijdig is beslist.

Dat gebeurde in 2013, waar Sebastien Vettel negen F1-races op rij wist te winnen en al weken voor de seizoensafsluiting zeker was van zijn vierde opeenvolgende wereldtitel. De Duitser is hard op weg om in de voetsporen te treden van zijn nu al legendarische landgenoot Michael Schumi Schumacher, die de F1 in de jaren negentig en het eerst decennium van deze eeuw met harde hand regeerde.

Het ging er in de bloeiperiode van Schumi alleen nog maar om, wie er tweede werd. Geen lol aan. F1-baas Bernie Ecclestone dweepte met de Duitse veelvraat, maar achter de schermen moest hij knarsentandend constateren, dat de competitie van de supersnelle bolides vroegtijdig de nek werd omgedraaid door diezelfde Schumi.

Datzelfde dreigt nu te gebeuren in het tijdperk-Vettel. Daarom is er Ecclestone veel aan gelegen de strijd eerlijker en spannender te maken. Allerlei ingrepen zijn reeds gedaan, maar Vettel bleef winnen. De drie-eenheid coureur, chassis en motor maakte de Redbull Renault-Vettel-combinatie onoverwinnelijk.

De voorschriften voor de motoren zijn aangepast. Voor komend seizoen is de motorinhoud verkleind van een 2,4 V8 naar een 1,6 V6, waar maximaal 600 pk ofwel 441 kW wordt uitgehaald bij 15.000 toeren. De nieuwe motoren beschikken echter over een turbosysteem, dat voor ERS, dat liefst 33 seconden per ronde mag worden gebruikt, een extra 120 pk genereert. Dit om het passeren te vergemakkelijken en de strijd op de asfaltcircuits van deze wereld interessanter te maken.

De opvallendste wijziging is evenwel de verdubbeling van het aantal punten in de laatste race van het seizoen, voor zowel coureurs als teams. Die nieuwe regel zou in het verleden Felipe Massa in 2008 het wereldkampioenschap hebben opgeleverd en twee jaar later Fernando Alonso en niet respectievelijk Lewis Hamilton en Sebastian Vettel. Een zege in de laatste race levert in het nieuwe jaar 50 in plaats van 25 punten op, 36 in plaats van 18 enzovoort.

De FIA-aanpassing is Vettel danig in het verkeerde keelgat geschoten. Hij vergeleek de situatie al met de Bundesliga, waar op de laatste speeldag ook dubbele punten te verdienen zouden zijn. Volgens de Duitse wereldkampioen is het een absurd idee en worden de coureurs hierdoor in de rest van het seizoen eerder gestraft dan beloond.

Er is evenwel iets te zeggen voor het werken naar een climax van een seizoen, dat in 2014 besloten wordt op het circuit van Abu Dhabi. De vraag is alleen of Vettel tegen de tijd, dat de laatste race nadert, al niet zo’n riante voorsprong heeft opgebouwd, dat zelfs dubbele punten hem niet meer kunnen bedreigen.

De uitdaging ligt hem meer in het bouwen van een betere wagen. Daar valt voor bijvoorbeeld Alonso, Kimi Raikkönen en Hamilton, om eens drie concurrenten van Vettel te noemen, een inhaalslag te maken. Want het gaat niet alleen om de pk’s en de coureur, het gaat ook om de set up van de auto, de kwaliteit van het team en de vindingrijkheid van de ontwerpers. Slagen Ferrari, Mercedes, McLaren en Lotus daar in dan maakt het weinig uit of de race in Abu Dhabi dubbele punten oplevert of niet.

Hoe het ook uitpakt, het Formule 1-circus blijft boeiend en trekt wereldwijd honderden miljoenen fans. Die moeten op hun wenken worden bediend; anders haakt een deel af. Een gelijkopgaande strijd, die tot het einde van de competitie duurt, hoort daarbij en vereist soms ingrepen, die zelfs een wereldkampioen voor lief moet nemen.

 

www.jonvisbeen.nl

www.twitter.com/jonvisbeen  

 

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures in media en marketingcommunicatie