Michiel Rotteveel - 2014: stijgende marketingbudgetten, dalende advertentiemarkt
07-01-2014 14:28:00 | Hits: 11650 | columnist: Michiel Rotteveel | Tags:

Het is verleidelijk om bij economisch herstel ook een betere advertentiemarkt te verwachten maar ik zie dit somber in. Er is immers geen tijdelijke dip maar veel meer een reset aan de gang. Adverteerders zijn geen pure adverteerders meer. Niet alleen het aantal kanalen neemt exponentieel toe maar ook het aantal mogelijkheden om marketingbudget in te zetten.

 

Voor een zuiver beeld, is het dan ook belangrijk een onderscheid te maken tussen advertentiebudgetten en marketingbudgetten. Ik zie het komend jaar de marketing budgetten stijgen en de advertentiemarkt dalen. Daarvoor zijn vier belangrijke oorzaken:  

 

Online media zijn volwassen en mobiel volgt snel

Geen adverteerder twijfelt meer aan het belang van online en in 2014 zet ook mobiel definitief door. Uiteraard is hiermee ook budget gemoeid maar dit is per definitie - veel! - lager dan de gemiddelde RTV- of print-campagne. Bovendien vallen ook Adwords, de eigen website, Facebook campagnes en andere sociale media hieronder.  

 

Bestedingen verschuiven van extern naar intern

Adverteerders doen steeds meer zelf. Men heeft online en big data-specialisten in dienst, tuigt webcare-teams op, maakt e-nieuwsbrieven, webfilmpjes, landing pages etc. Dit alles wordt vaak bekostigd uit het marketingbudget. 

 

Adverteren is uit, conversie is leidend

Adverteren is de afgelopen jaren een besmette term geworden. Het draait uiteindelijk om ROI en die blijft bij traditioneel adverteren slecht meetbaar. Daarvoor is een soepel proces van oriëntatie via kassa naar verkoop makkelijker meetbaar en effectiever. Het wordt platter en concreter. 

 

Interactie en content zijn cruciaal

Ook bereik wordt een besmette term. Het gaat om waardevol contact. Dit vraagt om flexibiliteit, er zijn op het juiste moment. 

 

Uiteraard bieden bovenstaande trends kansen maar voor de bestaande advertentiemarkt zijn het naar mijn idee vooral bedreigingen. Marketingbestedingen verschuiven weg van de advertentie. Een goed verhaal is nog steeds goud waard maar levert nooit meer de omzet op die we gewend waren. Hoe groot het economisch herstel ook zal zijn.

 

Michiel Rotteveel is directeur onderzoek MediaTest

www.twitter.com/michielrott

www.mediatest.nl

 

 

De visie van Michiel Rotteveel is onderdeel van een forum over de ontwikkeling van de advertentiemarkt in 2014.

Dat forum staat hier

 

 

 

 

Lees van Michiel ook:

Het effect van je social media begint met doelstellingen

Social intranet: Wees trots en schreeuw het van de daken

Tussenkoppen; ze dienen het gemak van de lezer

5 apps voor de kerstdagen

Geloofwaardigheid sleutel tot succes (interne) communicatie

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie