Michiel Rotteveel - E-zines, wat heb je eraan? Drie voorwaarden voor succes
12-05-2014 20:58:00 | Hits: 10656 | columnist: Michiel Rotteveel | Tags:

Dat we met z’n allen steeds meer tijd digitaal doorbrengen is een feit. Het is dan ook logisch dat de digitale presence bij veel organisaties prioriteit nummer 1 is (social, de eigen website, SEO, realtime bidding, etc). Maar wat wordt de rol van het relatiemagazine en de nieuwsbrief? Het effect van een ezine kan groot zijn, maar succes is niet verzekerd. Hier volgen drie voorwaarden voor succes.

 

Benut de meerwaarde van digitaal, houdt rekening met de drempels

Een succesvol ezine is iets anders dan een magazine. Veel ezines die ik zie zijn nog teveel gebaseerd op print magazines. Online vraagt om een wezenlijk andere invulling. Het idee dat mensen online ‘bladeren’ is een illusie. Het idee dat iedereen dezelfde lange stukken tekst wil lezen ook. Daar komt bij dat online de verleiding tot andere activiteiten maar een click of tap weg is. Email knippert, de game lonkt en Facebook en Twitter moeten ook bijgehouden worden.

 

Overeenkomst met een print magazine is dat je een aantal onderwerpen ‘redactioneel’ onder de aandacht van de doelgroep wilt brengen, met het doel effectief kennis, houding en gedrag te beïnvloeden. Dit lukt alleen als de doelgroep de inhoud daadwerkelijk tot zich neemt.

 

De doelgroep moet direct weten waar hij aan toe is. Start dus met een ‘homepage’ die de hele inhoud weergeeft. En die bij ieder item meteen duidelijk maakt wat het de bezoeker te bieden heeft. Denk bij de invulling van deze items in online mogelijkheden:

-       de meerwaarde van video,

-       hyperlinks,

-       sharen en liken,

-       direct een route downloaden/ printen,

-       etc.

Zorg er in ieder geval voor dat men voor de kern van het item minimaal hoeft te scrollen / swipen en vermijd cryptische titels.

 

Responsive design is een voorwaarde

Het tabletgebruik in Nederland ligt momenteel boven de 50% en blijft stijgen. Het penetratie van smartphones loopt al tegen de 80%. Schermgroottes veranderen met de dag en het aantal verschillende devices neemt nog steeds exponentieel toe. Of het ezine een native app of een web app moet zijn laat ik in het midden. Dat het design responsive moet zijn is een voorwaarde. Dit lijkt een open deur, maar zelfs het alom gelauwerde iFly Magazine doet het alleen optimaal in browsers die Flash ondersteunen.

 

Kortom: Zorg ervoor dat het ezine doet wat het moet doen onder de diverse browsers en op de diverse devices.

 

Conversie, conversie en nog eens conversie

Uiteindelijk draait het allemaal om ROI. En deze is online realtime en exact te meten. In de praktijk zien wij hier veel aandacht voor bereik en klikgedrag, maar waarom niet harder ingezet op conversie? Er is geen klant die raar opkijkt als een willekeurig reisbureau bij een inspiratievol item over Thailand meteen een aantrekkelijk aanbod doet. En waarom niet gelijk een bestelknop en dan meteen door naar de kassa? Of de supermarkt die bij een mooi recept een button plaatst waar je de ingrediënten meteen kunt betstellen, in de juiste samenstelling en thuisbezorgd.

 

Juist de mogelijkheid tot directe conversie is een groot voordeel van een ezine. Denk daarom goed na over de koppeling tussen het ezine, productinformatie, gemakkelijk bestellen en afrekenen.

 

Veel ezines zijn nu nog digitale printmagazines, maar ontwikkelingen gaan snel. Als we met z’n allen het magazine-denken los laten en consumentenbehoeften koppelen aan redactionele items, dan moet het toch lukken om prachtige inspiratievolle ezines te ontwikkelen die zichzelf ruimschoots terugverdienen.

 

Michiel Rotteveel is directeur onderzoek MediaTest

www.twitter.com/michielrott

www.mediatest.nl

 

 

Lees van Michiel ook:

Als software ons helpt om sneller te lezen...

2014: stijgende marketingbudgetten, dalende advertentiemarkt

Het effect van je social media begint met doelstellingen

Social intranet: Wees trots en schreeuw het van de daken

Tussenkoppen; ze dienen het gemak van de lezer

5 apps voor de kerstdagen

Geloofwaardigheid sleutel tot succes (interne) communicatie

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie