Michiel Rotteveel - Social intranet: Wees trots en schreeuw het van de daken
Met de komst van social intranet binnen organisaties verandert de vorm van interne communicatie en daarmee de rol van top down communicatie. Realtime, anywhere en wisdom of the crowd bieden sterke voordelen voor organisaties, maar hoe speel je hier als directie optimaal op in?
Interne communicatie is overal
De smartphones en tablets hebben inmiddels de werkvloer bereikt en veel grote organisaties hebben BYOD (bring your own divice) hoog in het vaandel. Dit heeft gevolgen voor de interne communicatie. Het social intranet is een revolutionaire omslag voor klanttevredenheid en motivatie van werknemers.
Het social intranet levert echter ook uitdagingen op. Eén daarvan is de participatie van de medewerker. Veel organisaties worstelen met tegenvallende deelname van hun personeel. Wij zien in onderzoek voortdurend het belang van een volwaardige inbreng van de directie. Maar tegelijkertijd zien we dat directies het lastig vinden om mee te doen en de juiste toon te vinden. De directie blijft dan vaak achter in deelname aan het intranet en communiceert minder dan zij misschien zou willen.
We willen ‘liken’ en ‘sharen’
Een andere uitdaging is de volledige transparantie, Veel medewerkers zijn privé gewend aan posten, liken en sharen en doen dit ook over hun werk. Je kunt dit een risico vinden, maar we zien ook slimme bedrijven die het juist omdraaien. Door medewerkers de mogelijkheid te bieden om interne berichten eenvoudig extern door te plaatsen op externe netwerken, pak je de regie deels weer terug. Dit moeten natuurlijk wel berichten zijn die medewerkers de moeite waard vinden om door te plaatsen.
Trots en complimenten hebben impact
En dan werkt niets zo goed als trots en complimenten. Directies kunnen veel enthousiaster tweeten, posten en bloggen als ze de positieve toon van complimenten beheersen. Bericht over successen en deel complimenten uit, want wat is er leuker dan een complimentje van de baas te retweeten? Er is een wereld te winnen als directies leren om zich vrij te bewegen op het eigen intranet. Het geven van complimentjes kan daarvoor een goede eerste stap zijn.
Bij deze wil ik dan ook Michel, Stephan en Krista van MediaTest complimenteren met de grote inzet waarmee ze de spoedklus voor de Nederlandse Spoorwegen hebben uitgevoerd. Er ligt nu een prima rapport met veel toegevoegde waarde en concrete aanbevelingen.
Michiel Rotteveel is directeur onderzoek MediaTest
Lees van Michiel ook:
Tussenkoppen; ze dienen het gemak van de lezer
Het belang van de kijkbuis, de afzender bepaalt de boodschap
Geloofwaardigheid sleutel tot succes (interne) communicatie
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter
Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn
Vacatures in media- en marketingcommunicatie. Job postings gratis