Monika Jak: Dappere dodo
03-07-2014 21:42:00 | Hits: 5170 | columnist: Monika Jak | Tags:

Toen ik nog in loondienst bij een communicatie-adviesbureau werkte, kwam een oud-collega die kort daarvoor overgestapt was naar opdrachtgeverzijde op de koffie. Hij vertelde dat hij in zijn beginperiode steevast mensen van bureaus die langskwamen minimaal een half uur liet wachten. Vond-ie lekker. De rollen waren héérlijk omgedraaid. Hij was nu de opdrachtgever, de man die het allemaal uitmaakte. Waar iedereen van afhankelijk was. Hij nam hartstochtelijk wraak. Op al die keren dat hij in een wachthoek was neergekwakt. En op meer. Hij biechtte nog wat andersoortige wraakoefeningen op. Een extreem lange stilte laten vallen na de presentatie van voorstellen en dan kalmpjes zeggen: “Kweet het niet. Ik zou hier graag nog een vierde voorstel naast willen zien”. Gewoon – omdat het geinig is om te doen – dingen zeggen als: “Ik mis in deze voorstellen toch onze corporate waarden.” Om vervolgens – rustig achteroverleunend – te genieten van de paniek in de ogen aan de andere kant van de tafel. Van de verbale pogingen om nog veel méér corporate waarden dan het bedrijf in kwestie zelf had, in de voorstellen te duiden. Actie is min reactie.

Dat is toch wel iets, bedacht ik me. Dat in dit vak van communicatie, de onderlinge communicatie tussen opdrachtgever en -nemer feitelijk doorslaggevend is voor het resultaat. Omdat we niet bij elkaar kunnen inpluggen (komt vast nog wel) moeten we het dus voorlopig hebben van ons vermogen elkaar echt goed te (willen) verstaan. En dat valt helemaal niet mee. Omdat we zelf de wijsheid in pacht denken te hebben. Of een haantje zijn. Of een account willen binnenhalen of -houden. Of omdat we simpelweg niet op zitten te letten. Het begint er dus al mee dat we onszelf in de weg zitten. En dan is er óók nog die opdrachtgever.

Neem het type ‘eigenlijk-weet-ik-het-ook-niet’. Makkelijk te herkennen bij presentaties. Als in: “Ja, ja, dat heb ik inderdaad wel aangegeven in de briefing. Maar dit is wel érg veel rood.” Of: “Ik vind dit op zich heel redelijk, maar ik kijk even rond de tafel. Vinden we dat allemaal?” Overigens ook makkelijk te herkennen bij briefings. “Ik zeg bewust weinig, om jullie de ruimte te laten je eigen invulling eraan te geven. Verras me maar!”

Lastig om mee om te gaan. Te veel pressie uitoefenen kan leiden tot nóg grotere onzekerheid en twijfel. Plus het risico dat de voorstellen helemaal van tafel gaan. Te weinig pressie kan leiden tot Poolse landdagen, omdat dit type geneigd is de drie gepresenteerde voorstellen ook nog even voor te leggen aan de partner, de buren, de barcommissie van de sportclub en wie al niet. De geoogste meningen krijg je dan keurig als feedback terug. Vaak met de bemoedigende toevoeging: “Je hoeft niet alle punten over te nemen hoor; kijk maar waar je het best mee uit de voeten kunt.” Waarna het hele proces weer van voren af aan begint. Grootste risico (en dat geldt niet alleen voor dit type opdrachtgever): een zouteloos compromis als eindresultaat.

Als we goed hadden geluisterd naar dit type, hadden we direct die ene vraag gesteld. Die ene vraag die als té pijnlijk aanvoelt. Te risicovol. Omdat we bang zijn de opdrachtgever voor het hoofd te stoten. Of erger: dat we ’m kwijt raken. Die ene vraag is natuurlijk: “Weet je eigenlijk zelf wel wat je wilt?”. Daarna is het een kwestie van tactisch doorpakken. Nu gaat het pas echt beginnen. Stel nu ook álle vragen die je altijd al wilde stellen, maar niet durfde. Begin maar met: “Waarom bestaan jullie?”

Mocht je een dappere dodo zijn (ze bestaan toch nog wel?!) en de vraag der vragen wél stellen, laat je dan niet doodleuk doorverwijzen naar de briefing. Het zijn niet zelden verhullende documenten. Dat blijkt wel. Dat jij er desondanks met drie voorstellen op tafel, toch uit bent gekomen, is even knap als verwonderlijk.

 

Monika Jak is oprichter van De Fabriek Communicatie-werken en van Monikalogie.

www.defabriek.nl

www.monikalogie.nl

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media en marketingcommunicatie