Monika Jak: Ik trakteer op ijsjes!
04-08-2014 07:40:00 | Hits: 5512 | columnist: Monika Jak | Tags:

Hoe blij moet je zijn met een pitch? De vraag kwam op toen we er onlangs weer voor werden uitgenodigd. Na lezing van de briefing concludeerden we dat déze pitch ons in elk geval niet in juichstemming bracht. Betrokken als we zijn (ja, echt!) besloten we de uitnodiging niet te beantwoorden met een kort “wij bedanken vriendelijk voor de eer”, maar hebben we op een rijtje gezet wat aan deze opdracht niet helemaal lekker was. Een keurige lijst van aanbevelingen, opmerkingen en vragen ging naar de uitnodigende partij. De dood of de gladiolen, dacht ik, terwijl ik op ‘verstuur’ klikte. Een dag later ging de telefoon. Prima brief, werd gezegd. Prima vragen, werd gezegd. Zet aan tot denken, tot heroverwegen zelfs, werd gezegd. Jawel! Het waren de gladiolen geworden. Heerlijk! Een opdrachtgever die zich niet aangevallen voelt, die openstaat voor constructieve respons, die waardeert dat er meegedacht wordt. De pitch werd officieel ingetrokken, tot nader bericht. Dat bleef uit. Na anderhalve maand toch maar ’ns geïnformeerd. De opdracht is vergeven aan een ander bureau; ze zijn al bijna klaar, werd gezegd.

 

Wat is dat? Vergeetachtigheid? Nonchalance? Ongeïnteresseerdheid? Gebrek aan opvoeding? De waan van de dag? Een gevoel van superioriteit? Ik kom er niet goed uit. En ik zie dit type gedrag steeds vaker. Offertes waar niet op wordt gereageerd. Rekeningen die pas na maanden worden betaald. En vooral de vragen die níet mogen worden gesteld. Dan ben je maar lastig. Doe nu maar gewoon wat wij zeggen. Niet nadenken. Niets vragen. Doen! En als jij het niet doet, zijn er wel tig anderen die het met enthousiasme van je willen overnemen. Die niet zeuren. Zeuren? Tja, zo kun je kritisch meedenken ook kwalificeren.

 

Blijkbaar hebben opdrachtgevers het gevoel dat bureaus zeuren. Hoe zou dat toch komen? Klopt dat? Je kijkt – althans ik probeer dat te doen – ook altijd naar je eigen aandeel in de dingen. Als iemand kwaad op mij is, hoe onterecht ook in mijn ogen, is de weg naar een (vreedzame) oplossing, me afvragen hoe dat desondanks kan. Me verdiepen in de boosheid van die ander.

 

Toen de vader van mijn partner al behoorlijk op leeftijd was, wilde hij zich nog wel eens opstellen rond de uitgang van de supermarkt. Zijn missie was om moeders – beladen met boodschappen en kinderen – te helpen met het sjouwen van tassen. Hij had toch niks te doen. En hij hielp anderen graag. Veelvuldig werd hij weggeduwd door de – ongetwijfeld in veel opzichten overbelaste – moeders. Met een bits “blijf van mijn tassen af” werd hij weggebonjourd als ware hij een oude dief. En onlangs las ik over een man die kinderen op een ijsje wilde trakteren. Een stoet van ouders zag daar het typische gedrag van een kinderlokker in en viel hem aan.

 

In de geest van onze voormalige Majesteit: blijkbaar regeert de angst. Het resultaat: aardige mensen gaan onaardig doen. En zij doen dat bovendien tegen mensen die geen greintje kwaad in de zin hebben. Zou dat ook het geval zijn als het gaat om bureaus en opdrachtgevers? Dat de angst regeert? Het moet wel. Kritische vragen van bureaus leiden tot onrust bij opdrachtgevers, tot een gevoel van ongemak en mogelijk ook van onzekerheid. Het zou zo maar kunnen dat verborgen agenda’s blootgelegd worden. Dat bijvoorbeeld blijkt dat men helemaal niet geïnteresseerd is in de beste oplossing, maar dat dit nu eenmaal is wat het management wil. En dus moet het gebeuren. Ik heb besloten dat ik op ijsjes blíjf trakteren. Gevraagd en ongevraagd. Italiaanse ijsjes, waterijsjes, biologische ijsjes. In spreekwoordelijke zomerse tijden, en als het vriest dat het kraakt. Dat moet nu eenmaal. Althans, als we willen dat de wereld – ook die van bureaus en opdrachtgevers – een betere wordt. Ik wil dat.

 

Monika Jak is oprichter van De Fabriek Communicatie-werken en van Monikalogie.

www.defabriek.nl

www.monikalogie.nl

 

Lees van Monika Jak ook:

Dappere dodo

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media en marketingcommunicatie