Onno Aerden: Nog een keer: Groupon
17-10-2013 17:46:00 | Hits: 13140 | columnist: Onno Aerden | Tags:

Frustratie is een fundamentele voorwaarde voor creativiteit. En aangezien creativiteit weer een voorwaarde is voor succes, is het belang van frustratie niet snel te hoog in te schatten.

Het was pure frustratie die aan de basis stond van een column die nu 32 duizend keer is gelezen. Twee-en-der-tig-dui-zend keer. De column was dat, waarin ik kortingssite Groupon een snel en roemloos einde toewenste.

Frustratie om het telkens niet inlossen van verwachtingen bij mij, tijdelijke kortingsconsument - frustratie vooral ook om de intrinsiek slechte motivatie die ten grondslag ligt aan sites als Groupon: middenstanders in relatieve nood worden opgehitst met verhaaltjes over nieuwe klandizie, klanten als veestapels erheen geloodst. Uiteindelijk is niemand blij - behalve de mensen van de site, die elke deal van elke klant vooraf betaald krijgen. 

Er kwamen ook reacties, onder het stuk, op Twitter, via de mail. Sommigen van jullie vonden Groupon zo slecht nog niet, ik hoorde over keuzevrijheid en deals die goed uitpakten -  allemaal tot je dienst, maar daarmee is het principe van de site nog niet aan de kaak gesteld.

De mooiste reactie kwam van Niven Kunz. Duivelskunstenaar, gezegend met gouden. We kennen elkaar. Ik wist dus dat hij in 2009, midden in de crisis, al een ster op zak, een eigen restaurant was gestart. Restaurant Niven. In Rijswijk.

Ik parafraseer zijn reactie: “Onno, wat jij beweert is onzin. Waarom ik dat zeg? Kom dat maar snel een keer proeven.”

Niven?

De sterrenchef?

Ik was verbaasd. Was dan niets meer heilig voor de graaiers van Groupon?

Vorige week kwam het ervan, ik reisde met vriendin af naar de culinaire oase in het groen tussen Den Haag en Rotterdam.

Het was druk. Dat was observatie één. Er waren nergens witte papieren te zien met geprinte kortingscoupons. Dat was observatie twee. Binnen een tel stond de chef dan zelf aan ons tafeltje, zijn messen ook verbaal geslepen. “Zitten jullie goed? Jullie krijgen het proeverijmenu. Dat bieden we aan via alle kortingssites. 50 Euro per couvert, jullie krijgen dertien gerechtjes.” Zonder de drank, uiteraard - Kunz importeert zelf vijf wijnen, ook de overige drank bleek schappelijk geprijsd.

De reden, vroeg ik. Waarom was de sterren-chef voor de permanente kortingsactie gevallen? De opzet van zijn restaurant was anders geworden, beaamde Kunz, ‘maar de keuze was simpel, eind 12009. Wilde ik met drie man personeel twee gasten per dag ontvangen of de mensen hier aan het werk houden voor iets minder marge?’

De communicatie van korting bleek een uitkomst, wilde hij maar zeggen - het leverde een voortbestaan op zonder ellende. Ook op dit hoge niveau. Ik zal je een uiteenzetting per gerecht besparen maar we hebben uitstekend gegeten. Beste Niven: point taken.

Maar honderd euro voor een diner-voor-twee is niet meteen een prijspakker in de categorie gratis tweede pizza of laserbehandeling voor twee tientjes - de gangbare aanbiedingsstroom. Je geste heeft me overtuigd dat het kán, goed werk leveren met kortingssites, maar dat is eerder ondanks dan dankzij die sites. Anders gezegd: Het geven van korting is niet vies. Maar het leven van korting wel, vind ik. En Groupon leeft uitsluitend van massale kortingsacties. En die doen in de regel zowel ondernemers als hun (potentiële) klanten meer kwaad dan goed.

Het gaat inmiddels gelukkig bergaf met de club. Wie google’t op ‘groupon failure’ heeft een halve middag verbijsterend leesvoer. De CEO is er dit voorjaar ontslagen,zijn opvolger wil er een soort Amazon van maken (maar die is er al) en de beurskoers is meer dan gehalveerd. Analisten zien het niet meer goedkomen.

Terecht.

Schraperigheid kan nu eenmaal nooit de leidraad zijn voor een succesvol business-model.

Kwaliteit wel - aangeboden tegen een scherpe prijs of niet.

Zo bewijst ook een zekere chef, in een zeker restaurant.

 

 

Onno Aerden

www.inhoudelijkezaken.nl

Mediaproductie | Communicatieadvies | Mediamanagement

 

oaerden@gmail.com  
@onno_aerden

 

Onno schreef ook de boeken Succesvol samenwonen, Neem op als je moeder belt en Altijd Buiten Eten - online te bestellen, mèt persoonlijke boodschap.

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie