Onno Aerden: CoolBlues
29-07-2014 10:59:00 | Hits: 9574 | columnist: Onno Aerden | Tags:

Goed. CoolBlue is dus het onlinewonder van het decennium - wat zeg ik? Van de eeuw. Die jongens met hun webshopjes, het is zo simpel, het is zo slim: natuurlijk schiet de omzet van al die verkochte mobieltjes, wasmachines en computers naar het half miljard.

‘Alles voor een glimlach’, staat er op de CoolBlue-websites, niet voor niets lijkt me.

En nu de praktijk.

De wasmachine plofte uit elkaar. Een oudje van mijn vriendin was het, van ver voordat wij elkaar leerden kennen zelfs - eeuwen geleden.

Kan gebeuren: De droger had het ook al begeven. Daar was een nieuwe voor gekomen, uit de MediaMarkt, geïnstalleerd door twee frisse jongemannen, die daarna driftig en zichtbaar allerlei papierwerk verrichten - ‘Is de klant tevreden? Zijn er beschadigingen opgetreden tijdens het transport?’ - en vervolgens fluitend de oude de trap af sleepten.

Niks aan het handje.

En toch - toch maar eens proberen om de wasmachine online te kopen.

Bij CoolBlue. Nou ja, bij het ‘filiaal’ Wasmachinestore.nl.

Ik zet filiaal tussen aanhalingstekens, het is natuurlijk gewoon een webshop als alle andere.

Binnen drie minuten had ik een prachtige, ‘compatibele’ wasmachine bij de droger gekocht. De betaling was binnen een minuut afgeschreven, en als aangekondigd stroomde mijn inbox al snel vol met berichten over de aanstaande levering.

Diezelfde middag nog werd ik gebeld door een dame namens de vervoerder: of ik de volgende dag ‘tussen tien en vier’ thuis zou kunnen zijn om het ding in ontvangst te nemen. Nee, zei ik: ik moet om twee uur weg. Zou het eerder kunnen? ‘Prima, ik schrijf op: tussen acht en twee.’

Een dag later, half een. ‘Met XYZ Logistics*, uw bestelling komt morgen tussen tien en vier uur. Dat is, eh. vrijdag.’

‘Nee, hij zou vandaag komen, ik ben er speciaal voor thuis gebleven.’

‘Oh, maar u had aangegeven, zie ik hier, dat u vandaag niet thuis zou zijn.’

‘Dat moet een misverstand zijn. Kunt u het apparaat niet alsnog…’

‘Nee meneer, dat gaat niet.’

‘Maar morgen ben ik weg, feitelijk vandaag vanaf twee uur, dat was de hele reden van de aangepaste levering.’

‘Nee meneer, dan wordt het maandag.’

Maandagochtend, half negen: telefoon. We komen eraan. Om negen uur staat het ding er, aangesloten en wel. Maar de droger staat, los en verweesd, in de kinderkamer. Want: “Meneer, we plaatsen de droger niet op de wasmachine zonder tussenstuk.’

Ik ben de beroerdste niet. Meteen via de CoolBlue-winkel een tussenstuk besteld, bijna 100 euro, maar alles voor een veilige installatie. Woensdag is het ding er. Met vereende krachten slepen mijn vriendin en ik, na een installatie met plakstrips en plastic moeren en bouten, de droger op de wasmachine.

Maar wat blijkt? De ‘compatibele’ set blijkt helemaal niet compatibel! De droger is iets dieper dan de wasmachine, waardoor het bakje - met de klep, het meest essentiële beweegbare deel - muurvast zit!

CoolBlue gebeld. Dat setje klopt niet. Natuurlijk, de droger is niet bij jullie gekocht, maar zo hebben we niks aan de wasmachine. Kan hij worden ingeruild?

Vooruit, mompelt iemand aan de andere kant van de lijn. En geeft zijn koopadvies. Een mooie wasmachine die past en voorzien is van de meest onwaarschijnlijke wasprogramma’s. En - heel milieuvriendelijk ook.

Twee dagen later. Twee frisse jongens trekken plakstrips en bouten los en halen het te kleine apparaat weer weg. Maar het passende, milieuvriendelijke en bovendien door CoolBlue aanbevolen apparaat dat we natuurlijk  hadden besteld - en natuurlijk tegen bijbetaling - is er niet.

En komt ook niet.

Wel allerlei mailtjes, telkens met dezelfde strekking: Het door u bestelde apparaat is niet op voorraad. Wilt u misschien uw geld terug? Nee, dat willen we niet, we willen een glimlach! En een milieuvriendelijke super-wasmachine!

Er komt ook een ander mailtje.

Een waardebon van tien euro, online te besteden bij CoolBlue.

We zijn inmiddels twee weken verder.

MediaMarkt - of welke andere witgoedketen dan ook - had ons probleem al lang netjes opgelost.

Maar wij zijn koppige onlineconsumenten geworden.

Wij zullen niet rusten voordat onze prachtige droger, die nog altijd werkloos in de kinderkamer staat, belegd met inmiddels opkrullende plakstrips, en het plastic tussenstuk dat er tegenaan leunt, een nieuw huis hebben.

De glimlach is inmiddels van onze lippen verdwenen.

We hebben last van CoolBlues.

 

UPDATE

 

CoolBlue twitterde twee minuten na plaatsing van de column. Of ze iets konden betekenen. Ik heb - op verzoek van CoolBlue via DM - gesuggereerd: een korting van bij voorbeeld tien procent als het langer gaat duren, of het leveren van een passende - mogelijk iets duurdere - wasmachine zonder extra kosten morgen. Daar zijn ze eens goed over gaan nadenken, kennelijk: het is rustig sindsdien op Twitter.

 

UPDATE 2

 

Vervolgens ging het snel. Inmiddels staat een vervangende wasmachine, goed en wel door de mannen van het logistieke bedrijf onder de droger gemonteerd, aangenaam te pruttelen. Die wasmachine was een tientje of twee duurder: die kosten nam CoolBlue voor zijn rekening. Er is zelfs een nieuw tussenstuk gekomen. Al bleef dat werkloos in de doos staan, toen bleek dat het oude tussenstuk ook paste. CoolBlue had nog gemaild: laat de mannen vooral het overbodige tussenstuk weer mee terug nemen. Maar dat wilden ze niet.

Nou ja. Iemand een tussenstuk?

 

Onno Aerden

www.inhoudelijkezaken.nl voor communicatie-advies en mediaproductie

www.betterlifepublishers.nl voor boeken die de wereld een beetje beter maken

Mediaproductie | Communicatieadvies | Mediamanagement

 

oaerden@gmail.com
www.twitter.com/onno_aerden

 

Onno schreef ook de boeken Succesvol samenwonenNeem op als je moeder belt en Altijd Buiten Eten - online te bestellen, mèt persoonlijke boodschap.

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media en marketingcommunicatie