Onno Aerden: Sanoma en Pink Ribbon
03-06-2013 12:28:00 | Hits: 12183 | columnist: Onno Aerden | Tags:

Hulde: Sanoma stopt met het maken van glossy’s voor Pink Ribbon. Dat is goed nieuws voor iedereen die echt wil dat kanker wordt aangepakt. Zoals Jan Dijkgraaf al zei.

Wat mij verbaast, is dat de worstelende uitgeverij al niet veel eerder met die merkwaardige glossy vertaling van Stichting Pink Ribbon is gestopt. In november 2011 bijvoorbeeld, toen de Volkskrant ontdekte dat van de 16 miljoen die bij de Stichting Pink Ribbon binnen kwam, nog geen drie ton aan het goede doel was uitgegeven; zo’n vier procent in plaats van de beloofde 15 procent.

En dat er miljoenen op de rekening van Pink Ribbon zijn blijven staan, voor grootse en meeslepende acties in de toekomst. En dat het KWF bedankte als partner, wegens aanmerkelijk groter succes via eigen fondsenwerving.

Het verbaast mij vooral ook omdat alle hoge dames en heren bij Sanoma - immers spreadsheet-specialisten - niet even hebben gekeken waar het geld dat het magazine opleverde, terecht kwam.

Of was het mogelijk ook niet onbelangrijk dat uit naam van de borstkankerbestrijding een fijn feestje kon worden opgetuigd voor hele en halve BN-ers en Sanoma-getrouwen die er als eerste een gezellige, vrolijke glossy mochten beduimelen? Alles gesponsord, vooruit, maar toch vooral een activiteit in het teken van ‘verschillig bladen maken’.

Ik bedoel: als je een maatschappelijk betrokken uitgever wilt zijn, doneer dan in stilte tien procent van je winst aan kankeronderzoek of hospices of weet-ik-wat voor zinnige zaken.

Oké, een procent, ook goed. En gebruik je mediale macht niet om jezelf te promoten middels zo’n te dure glossy, maar om patiënten en artsen aan het woord te laten in je andere magazines.

En zeg al helemaal niet dat het einde van je betrokkenheid is ingegeven door de crisis - dat is een wanstaltig argument. Alsof die crisis erger is dan kanker (www.pinkribbon.nl - linksonder).

Het argument om het wel te doen, had toch ook niks met de crisis te maken? Dat was immers - vooral - het wegnemen van het taboe rond borstkanker.

Was het niet Sanoma zelf dat vorig jaar meldde dat 63% (van wat, van wie?) vindt dat er geen taboe meer rust op borstkanker. Dankzij dat magazine voor Pink Ribbon natuurlijk, dat ondanks al die successen toch een andere naam zou krijgen: Aandacht magazine.

Maar goed, nu dus niks meer.

Zou Sanoma niet, ik durf het bijna niet te zeggen, wat creatiever, origineler uit de hoek kunnen komen?

Maak eens een speciale  Donald Duck.

Over kinderkanker.

Donald Duck?

Wow. Dat is schrikken.

Juist. Want dat is kanker ook.

En gooi nou eens de hele omzet van zo’n special in die goede-doelen-pot.

Dus niet na aftrek van bedrijfsmatige kosten.

En vergeet het feestje.

Gewoon neer leggen. In de winkel.

De free publicity komt vanzelf.

Ook ik zal twitteren.

Het kan. Het vergt alleen wat moed.

En dan vergeten we dat Pink Ribbon magazine, of Aandacht, of zo.

Afgesproken.

 

 

Onno Aerden
oaerden@gmail.com  
@onno_aerden

 

Onno Aerden was hoofdredacteur en uitgever. Sinds augustus 2011 zelfstandig mediaondernemer en auteur.

Aerden bedacht ook de politieke communicatiesite www.lefmoetlonen.nl

Aerden is elke zaterdag Man van de Wereld in FD Persoonlijk.

 

www.succesvolsamenwonen.nl

www.inhoudelijkezaken.nl

www.altijdbuiteneten.nl

www.eennogbetermens.nl

www.vraagteken.info

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie. Job postings gratis