Rens Plandsoen: WhatsApp en de kracht van heldere keuzes maken
19-03-2014 16:22:00 | Hits: 11157 | columnist: Rens Plandsoen | Tags:

Wat een opmerkelijke uitspraak eigenlijk van Jan Koum, CEO en co-founder van WhatsApp. Medio februari zei hij rond rondom de overname van de mobile-messaging app door Facebook het volgende op WSJ.Digits:

“Who cares about advertising? You’ll get bombed with advertising but a smartphone is not the place for advertisments. You don’t want to be bothered with advertisements if you want to be personal on your phone.”

Dit zette me aan het denken: waarom is Whatsapp nu echt zo succesvol? Is het een ongebreidelde innovatiedrang? Een agressieve financieringstrategie? Of een gedurfde marketingstrategie? Maar nee, niets van dit alles; WhatsApp maakt een heldere keuze.

De basisbehoefte van de gebruiker is in essentie simpel: makkelijk en betrouwbaar kunnen chatten zonder gedoe. Sms-en zonder reclame of verdere kosten. En precies daarop springt WhatsApp in.  Zonder iets te willen verkopen of zelfs maar reclame voor hun eigen app te maken. Ze faciliteren ‘slechts’ het contact tussen twee mensen, net als bijvoorbeeld Airbnb dat succesvol doet met tijdelijke slaapplekken of die andere challenger brand Uber met taxichauffeurs en passagiers.

Daarbij kiest WhatsApp bewust voor de eenvoud van slechts één platform: mobiel. Zo creëert Koum focus en urgentie: WhatsApp is een need-to-have-app. Daartegenover staat bijvoorbeeld Facebook Chat. Dat kent immers ook nog een webtoepassing.

Hiermee raken we de trend in media en creatie om qua distributie van content juist alles te combineren: multiscreen, crossmediaal èn transmediaal. Maar werken de krachten van afzonderlijke media nog wel als we ze samenvoegen in één toepassing? Of creëren we als eindproduct een soort media-Frankenstein zonder eigen, karakteristieke identiteit en uniciteit.

Ik ben bang dat het laatste het geval is. Op jacht naar het volgende wereldwijde megasucces gooien we links en rechts de sterke (en soms zwakke) punten van verschillende media bij elkaar in een grote smeltkroes en trekken daaruit een grootste gemene deler. Een soort multifunctionele toepassing voor web, tablet en mobiel zonder kraak of smaak.

Alleen, we vergeten mensen te vragen of ze deze toepassingen wel willen. Daar gaan we namelijk blindelings vanuit. Maar wat is hun werkelijke behoefte? Hoe kan nu juist ons product of onze dienst ècht relevant zijn. Koum c.s. blijft dicht bij de primaire behoefte van gebruikers en is met WhatsApp op en top relevant op smartphones. Dit soort monolithische innovaties zonde poespas verkopen zichzelf. Zonder reclame, zonder uitleg. Viraal. “Gewoon sms maar dan via je internetverbinding”. Eenvoudiger kan haast niet.

Maken we onze sector niet nodeloos ingewikkeld? Vertrouwen we niet te veel op nieuwe multi-/all-in-one technologie als driver voor business? In plaats van op een diepgravend inzicht in de daadwerkelijke behoeften van mensen. En dan een heldere keuze maken. Uit kracht, niet uit zwakte. Ik heb de stellige indruk dat we dat regelmatig vergeten. Zo niet Koum, blijkt uit dezelfde blogpost. “WhatsApp wants to get out of the way. We want to let people have a conversation.”

 

Let’s get out of the way.

 

 

Rens Plandsoen is founder van .bone en CCO bij SVBMedia, onderdeel van PubliGroupe

www.bone.nl

www.twitter.com/rens