Rob Stravers: Adaptability is King
06-06-2013 08:49:00 | Hits: 13260 | columnist: Rob Stravers | Tags:

Iedereen kent ze. Mensen die zich zonder moeite aanpassen aan hun omgeving of aan de mensen met wie ze deze omgeving delen. Wanneer we een dergelijk persoon tijdens de jaarlijkse communicatietraining, teamdag of masterclass sales, met een dier moeten vergelijken, worden zij over het algemeen als een kameleon getypeerd. Handig, wellicht, van kleur veranderen, maar gaat dit niet ten koste van de eigen identiteit? Absoluut niet. Een kameleon blijft een kameleon. Sterker nog, het vermogen tot aanpassen maakt de kameleon juist uniek.

Aanpassen, ofwel adapteren, is geen nieuw begrip en lijkt gemakkelijk te definiëren. In de praktijk valt dit vaak tegen, want de praktijk is complex. Alles verandert. En snel ook. De economie, het medialandschap, de concurrentie, de doelgroep en ga zo maar door. De enige legitieme vorm van routine is constante innovatie. Maar wat moet je aanpassen en waarop?

In 2008 werkte ik enkele maanden voor een productiebedrijf in Beijing. De Nederlandse oprichter van het bedrijf had jarenlang succesvol in Europa gewerkt en bracht veel ervaring mee. Chinees sprak hij echter niet. Toch kreeg hij succesvol voet aan de grond. Door Chinees talent aan te nemen dat goed Engels spreekt kon hij zijn kennis delen. Tegelijkertijd beheerst zijn personeel de taal van de markt, wat deuren opende. Misschien lijkt dit logisch, maar er zit meer achter.

 

 

In een video waarin de CEO van een mediabureau in Azië spreekt met zijn Europese equivalent vertelt de man dat de laatste twee generaties in zijn markt aan enorm veel veranderingen zijn blootgesteld. De veranderlijkheid is onderdeel van het leven geworden, waardoor men veel meer open staat voor verandering en nieuwe ideeën. Als consument, maar ook als werknemer. En ondanks de enorme culturele verschillen tussen Aziatische landen en zelfs de provincies binnen die landen, deelt de groeiende middenklasse een belangrijke overeenkomst: adaptability. Het opgroeien in mindere omstandigheden, zonder stroom, infrastructuur en geld, leerde hen om vindingrijk met de beschikbare middelen om te gaan. How to do more with less.

We kunnen voorzichtig stellen dat het economisch niet fantastisch gaat, anno 2013. Daarbij verandert de markt met het tempo van een stop-motion-picture. We moeten kleur bekennen. We moeten ons aanpassen om te overleven, te beginnen bij onze mindset, op basis van de markt waarin we actief zijn. Terug in Nederland, waar de klassieke vier seizoenen alleen nog voorkomen in het werk van Vivaldi, waar consumentenvertrouwen is geschaad en de hoeveelheid beschikbare data exponentieel groeit, is aanpassend vermogen van onmetelijk belang. Bovendien moet alles steeds sneller. Het liefst in realtime. Een van de weinige meevallers in deze wedloop is de inhaakkorting.

 

Rob Stravers is mediaplanner bij Mindshare

www.mindshare.nl

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie. Job postings gratis