Rob Stravers: De Facebook Poppy’s Parade, Barbera d’Alba en de intelligente etalages van Philips
08-05-2013 09:32:00 | Hits: 13821 | columnist: Rob Stravers | Tags:

Mode interesseerde me eigenlijk nooit echt. Mannen dragen kleren, mode is voor vrouwen. Tot ik ruim anderhalf jaar geleden in de media ging werken, onder andere voor opdrachtgevers die zich in de mode industrie manifesteren. Niet dat ik nu met een kop thee op de bank door de Grazia Man zit te bladeren. Immers ben ik geen theedrinker, maar het heeft mijn blik op mode gaandeweg wel veranderd. 

Het weekend na mijn eerst modebriefing was ik aan het schoonmaken thuis. Ik verwachtte gasten die avond maar had nog geen fatsoenlijke wijn in huis. Onderweg naar de nieuwe wijnwinkel even verderop in de straat realiseerde ik me dat mijn kleding te wensen over liet: oude sportschoenen, een joggingbroek met verfresten, capuchontrui, stoppelbaard. Bij binnenkomst kwam de wijnwinkelier van achter zijn kassa naar mij toe gelopen. Hij vroeg voorzichtig of hij me kon helpen. Er waren enkele zorgvuldig gearticuleerde volzinnen nodig om de man ervan te overtuigen dat ik een waardig gesprekspartner was - lees: betalend klant. Nadat mij een fles Barbera d’Alba en bijhorende beleving verkocht was liep ik terug naar huis. Het wijnkoop-tafereel had aan het denken gezet.

Je kleren zijn een medium, in principe. Ze vertellen iets over je identiteit. Andersom communiceert de media veel over kleren. Een dynamiek met fascinerende gevolgen. Op de trap naar mijn appartement herinnerde ik mij een college waarin Chinese popcultuur centraal stond. Er werden foto’s getoond van Chinese jongeren die zich kleedden volgens de regels van de subcultuur waarmee ze zich identificeerden. De jeugd werd geïnspireerd door Amerikaanse muziekvideo’s, die tijdens de opmars van China de Chinese jeugd bereikten. Video’s met artiesten, uitgedost in uitbundige outfits die in de context van een concert geaccepteerd zijn. Maar niemand gaat zo naar school. In China, echter, waar men net afscheid had genomen van het communistisch uniform, had de jeugd weinig andere referentiekaders, opdat de excentrieke kapsels en kleding gewoonweg gekopieerd werden en in het straatbeeld verschenen. Voer voor sociologen en media fanatici. Want doe het maar eens, de massa in beweging brengen.  

Op zoek naar influentials in Nederland bezocht ik de Sanoma Media Parade in Hoofddorp. Samen met twee andere mannen en minstens 200 geïnteresseerde dames luisterde ik naar het verhaal van Creatorsofdesire.com. Een bloggersnetwerk dat wordt gevoed door jonge vrouwen met een passie voor mode. In plaats van klagen over de XS arbeidsmarkt steken de dames met een bescheiden tone of voice de handen uit de designmouwen. De Sporty Skirt Look, of Sunny Fur Outfit zijn voor mij geen optie. Desalniettemin; louter respect voor deze selfmade mode meiden.

 

 

Het beschreven bloggers-netwerk duidt op een andere interessante eigenschap van de mode industrie: het innovatieve karakter. Trends zijn inherent aan deze sector, waardoor het noodzakelijk is om vernieuwend te blijven. De collectie moet opzien baren. Maar de mediavoorziening rondom een mode merk is minstens zo belangrijk geworden. Inmiddels is het mogelijk om kleding digitaal te customizen, ontwikkelt Philips intelligente etalages, bestaan er online modeshows met een Buy Now knop en kun je tweedehands artikelen kopen via het Facebook initiatief Poppy’s Parade. Kortom: mode biedt mogelijkheden.

Over het algemeen worden klantverdelingen gebaseerd op kennis, kunde en ervaring. Aangezien mannen doorgaans weinig ervaring hebben met damesmode, lijkt het logisch om dergelijke media-accounts bij een vrouw onder te brengen. Echter, het omdraaien van, in dit geval, de gender-rolverdeling is een aanrader. Mode blijkt veelzeggend: over het individu, een samenleving, of een bepaalde fase in de geschiedenis. De sector is dynamisch en constant vernieuwend. Daarbij, verandering van spijs doet eten. Het levert nieuwe inzichten op die de benadering van andere (mannen)merken ten goede komen. Misschien moeten we allemaal maar eens ruilen van functie, voor nieuwe ideeën en meer begrip. Mijn volgende column gaat over zwangerschap. Nu snel naar een Irish Pub voor een Guinness en een willekeurige voetbalwedstrijd.  

 

Rob Stravers is mediaplanner bij Mindshare

www.mindshare.nl

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie. Job postings gratis