Rob Stravers: Eindhoven: Adaptable City
30-10-2013 12:08:00 | Hits: 12014 | columnist: Rob Stravers | Tags:

De meest recente Adformatie verraste mij met een herdruk van een oude reclameposter. De afbeelding lijkt op een getekende reclame uit de late jaren 30. We zien een man op de rug, linksonder in beeld. Met zijn halflange zwarte jas, hoge hoed en wandelstok neemt hij ongeveer een kwart van de poster in beslag. Het is donker buiten, maar de straat voor hem is goed zichtbaar. Philips Lampen luidt de titel.

De poster spreekt me aan, omdat Philips onlosmakelijk is verbonden met mijn geboorteplaats. Met de komst van de firma in 1891 begint de moderne geschiedenis van de stad. Tot die tijd was Eindhoven een agrarische gemeente, veroordeeld tot schrale zandgrond en achterblijvende mechanisatie. Het leven in de regio werd destijds geportretteerd door Vincent Van Gogh, die in 1885 De Aardappeleters schilderde in Nuenen, ongeveer 10 kilometer van het centrum van Eindhoven. Anton Philips, de jongere broer van oprichter Gerard, sprak van een dorp begraven in de vergetelheid van Brabants eindeloze ruimte, als hij in 1895 in Eindhoven arriveert. Dit veranderde snel toen diezelfde Anton in 1898 naar Sint Petersburg reisde en daar, voor de verlichting van het Winterpaleis van de Tsaren, 50.000 gloeilampen verkocht. De eerste grote order was een feit. Philips groeide uit tot een internationaal conglomeraat en zette Eindhoven op de kaart.

Dan, ruim 100 jaar na de oprichting verhuist het hoofdkantoor van Philips naar Amsterdam. Rein Welschen, dienstdoende burgemeester, is bang dat de verhuizing een verkeerde indruk van het  Eindhovense bedrijfsleven geeft. ‘Het is een flinke klap voor het imago van Eindhoven’, schrijft De Volkskrant. In mijn omgeving in Amsterdam zei men dat Eindhoven met het vertrek van Philips haar identiteit verloren had. Ik vond het beangstigend. Betekent deze verandering dat Eindhoven wederom in de vergetelheid raakt?

Afgelopen zaterdag bezocht ik de Dutch Design Week. En wat blijkt: ongeveer 15 jaar na het vertrek van Philips is Eindhoven aan een tweede jeugd begonnen. De stad maakt opnieuw naam. Science Park Eindhoven is verantwoordelijk voor 40% van de R&D investeringen in Nederland. De Technische Universiteit manifesteert zich internationaal onder soortgelijken met een 3e plaats op het RoboCup toernooi. Motorola gaat de Phoneblocks produceren, naar een recent idee van Design Academy student Dave Hakken. En in november vormt Eindhoven het decor en podium voor lichtkunstspektakel  GLOW. Ondertussen zorgt Piet Hein Eek voor de inrichting en de Dutch Design Week werd geroemd door de internationaal toonaangevende architectuur en design blog www.dezeen.com. Bovendien huisvest de regio miljardenbedrijven als ASML en VDL groep.

 

Dingen veranderen. Geniet ervan.

 

Rob Stravers is mediaplanner bij Mindshare

www.mindshare.nl

 

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie