Rob Stravers: Hoeveel bitcoins kan ik alloceren voor wearables?
17-12-2013 23:55:00 | Hits: 11194 | columnist: Rob Stravers | Tags:

Hoeveel bitcoins kan ik alloceren voor wearables? Een doodnormale vraag tijdens een plannersoverleg, ter voorbereiding van een mediacampagne eind 2014. Mobiel is inmiddels een volwassen mediumtype, belichaamd door één of meerdere Mobile Planners, - Managers, of Digitaal Strategen in ons evoluerende mediabureaulandschap. Big Data wordt beteugeld door innovatieve start-ups en ontwikkelaars. Het zoeken is naar toepassingen, draagbare toepassingen. En dan niet portable, maar wearable.

Wearable Planners, vaak goed bevriend met Social Media Managers en Mobile specialisten, concentreren zich enerzijds op advertising en anderzijds op Your Data: toegepaste big data met een directe meerwaarde voor de eindgebruiker als individu. De media die de Wearable Planner daarvoor tot zijn beschikking heeft worden ontwikkeld door adverteerders en technologiebedrijven. Beschikbare hardware en software zijn afkomstig van onder andere Nike, Samsung, Google en Apple.

Nike introduceerde in 2011 de Nike Fuelband. Een functionele armband die breekt met de traditionele polssieraden en horloges. De Fuelband zet lichamelijke inspanning om in een currency en maakt fysieke prestaties meetbaar. Meer recent bracht Samsung de Galaxy Gear op de markt. Deze merkextensie combineert de eigenschappen van een smartphone met de praktische voordelen van een horloge. Je kan berichten lezen zonder je telefoon uit je zak te halen. Een agenda op spraakherkenning installeren. Gemakkelijk navigeren in de auto of op de fiets. En bovendien is je pols gevoelig voor de trilfunctie en kan het apparaat je hartslag, temperatuur en bloeddruk meten.

Ook Google Glass heeft een medische meerwaarde. Dankzij Google Glass kunnen chirurgen tijdens het opereren informatie inzien, of direct video delen met specialisten of studenten waar ook ter wereld. De eerste test vond plaats in augustus 2013. Naast medische toepassingen, liggen hier mogelijkheden voor adverteerders en mediabedrijven. Een kook-app met maaltijdsuggesties gekoppeld aan je calorieverbruik en bonuskaart, bijvoorbeeld. Inclusief instructiefilm en video-babyfoon. Om tijdens het koken de kleine in gaten te houden. Bovendien werkt het de decentralisatie van social media in de hand. Content wordt persoonlijker. Het sociale netwerk Path speelt hierop in en ontwikkelde reeds een Google Glass Path app. Naar verwachting wordt Google Glass in 2014 op de consumentenmarkt geïntroduceerd. Het jaar waarin we tevens Apples iWatch kunnen verwelkomen.

Een goede Wearables Planner onderscheidt zich door de genoemde wearable- functionaliteiten ten behoeve van de adverteerder op waarde te schatten. De vraag is nu, investeren in een Wearables Specialist om de SoLoMo afdeling te versterken, of eerst even kijken wat de concurrentie doet?

 

Rob Stravers is mediaplanner bij Mindshare

www.mindshare.nl

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie