Rob Stravers: Het praktisch nut van een polstelefoon
26-07-2014 09:58:00 | Hits: 6764 | columnist: Rob Stravers | Tags:

Precies 100 jaar geleden, bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog, begon het polshorloge aan zijn opmars. Niet lang daarna werd het een massaproduct. Voor 1914 droegen mensen die zich een horloge konden permitteren het uurwerk in hun zak. In rustige tijden geen probleem, prima sjiek zelfs. Maar op het slagveld heb je geen tijd om het zakhorloge uit je zak te halen en heb je beide handen waarschijnlijk hard nodig voor andere dingen. Geen horloge was ook geen optie, want de tijd weten was essentieel voor het georganiseerd uitvoeren van het strijdplan. Er was immers nog geen mobiele telefoon.

Die is er nu wel. En waar vinden we dit apparaat, previously known as zaktelefoon? Precies. Op dit moment woedt er gelukkig geen oorlog in Nederland, maar druk zijn we wel. En steeds meer. Het lijkt een kwestie van tijd voordat de smartwatch zijn aandeel krijgt in onze mediatijdbesteding. En ik denk dat dit ten koste gaat van de tijd die mensen aan hun smartphone besteden. Sterker nog, de smartwatch kan zelfs bevrijdend werken.

Tegenwoordig worden we overspoeld door berichten via WhatsApp, FB, Twitter, NOS, e-mail en, bijna vergeten, sms. Je kan en wil niet continu je telefoon uit je zak halen, maar je wil ook niks missen. De smartwatch kan uitkomst bieden door in een oogopslag berichten te tonen, zodat je precies weet wat er speelt. Vervolgens kan je de correspondentie afhandelen als je daar daadwerkelijk tijd voor hebt. Een mogelijke toevoeging is een standaard, got your message, will respond shortly knop, om belangrijke berichten met een enkele touch op het scherm te beantwoorden en zo de afzender gerust te stellen. Omdat iedereen weet dat er geen toetenbord op de smartwatch zit, wordt de sociale verplichting om direct op een bericht te reageren afgezwakt en worden we minder geleefd door onze telefoon. Bovendien worden we niet meer in de verleiding gebracht om na het lezen van een wat later onbelangrijk bericht blijkt te zijn nog even op Facebook te kijken en de e-mail te verversen. Nuances, I know, maar het gaat om efficiëntie en de Ipad heeft bewezen dat er veel potentie schuilt in kleine verschillen en latente behoefte.

Nu de smartwatch op efficiënte wijze de inkomende berichten toont, kan de smartphone vooral gebruikt worden voor het opstellen van uitgaande berichten en het bekijken van content. Een groter scherm is dan geen overbodige luxe. En een groter scherm is ook niet erg, want met de smartwatch om je pols kan je de smartphone mooi in je tas laten zitten of zelfs helemaal thuis laten. Eigenlijk is een telefoon per definitie een onhandig voorwerp, dat te vaak valt, stuk gaat of in de weg zit. Je gaat je bijna afvragen of de smartphone nog wel bestaansrecht heeft en niet langzaam opgaat in de tablet categorie.

Vooralsnog is dit in de toekomst kijken, maar stel dat het horloge inderdaad aan een tweede jeugd begint. En stel dat dit ten koste gaat van het gebruiksaandeel van de smartphone. Hoe kunnen adverteerders daar volgens jou het best mee omgaan? Waar liggen kansen?

 

Rob Stravers is mediaplanner bij Mindshare

www.mindshare.nl

 

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media en marketingcommunicatie