Rob Stravers: Utopia: Het meest interessante televisie-experiment sinds jaren gaat binnenkort van start
17-09-2013 22:10:00 | Hits: 17227 | columnist: Rob Stravers | Tags:

John de Mol, eerder verantwoordelijk voor Big Brother en TVOH, beide enorm succesvol op RTL4, werkt aan een nieuw programma, Utopia. Een reality show, gebaseerd op het gelijknamige boek van Sir Thomas More (1516) waarin een perfecte, maar fictieve samenleving wordt beschreven. Utopia wordt groots aangekondigd. Belangrijke vraag: wordt het ook succesvol?

Een pilot is er niet. We hebben alleen het format tot onze beschikking. “ Eén jaar bouwen aan een compleet nieuw bestaan, een nieuwe gemeenschap, op een plek waar geen regels, geen wetten en geen machtsverhoudingen zijn… en ze beginnen met bijna niets! Alles wat ze hebben, is een kale loods op een onbewerkt stuk land, een bescheiden veestapel, een aansluiting voor water en elektriciteit, één telefoon en een geldbedrag in cash om hun leefomgeving op te bouwen en de eerste maanden te overleven.”

 

 

Door Expeditie Robinson en Big Brother spreekt het format tot de verbeelding. Wat ook blijkt uit de duizenden aanmeldingen voor deelname. Komt door de arbeidsmarkt? Ik denk het niet. In tegendeel. De Mol appelleert met zijn programma direct aan het groeiende verlangen naar authenticiteit en duiding. Tegenwoordig is alles mogelijk. Maar wat kies je dan? De Utopianen moeten terug naar de essentie. Een opfriscursus elementaire levensbehoeften. Knopen doorhakken en concrete progressie boeken.

Aflevering #1. De eerste vraag is simpel: overleven of niet? Volmondig en unaniem is het antwoord ‘JA’. Mooi. Goed voor de groep dit. Vervolgens, water, vinden we dat belangrijk? Opnieuw een collectief ‘JA’. ‘Zullen we het terrein verkennen?’, vraagt Hannah, een 38 jarige huisarts, aan de andere deelnemers. ‘En een geschikte slaapplaats zoeken?’, zegt Daan, een ICT ’er uit Zwolle. Goed idee, doen we. De groep gaat in de eerste weken met grote stappen vooruit. Het land wordt gecultiveerd door de sympathieke Friese boer, de slager doet wat noodzakelijk is en de jongste van de groep, een 21 jarige kokkin helpt de Brabantse timmerman met de vuurplaats waar tevens op gekookt kan worden. ’s Nachts regent het.

Het is 20 januari 2014. Inge uit Utrecht is één van de gemiddeld 2,4 miljoen trouwe kijkers van Utopia. Ze weet niet precies wat ze er nou zo leuk aan vindt, maar ze kijkt bijna iedere avond. Zo ook vandaag. Bij het aanbreken van het eerste reclameblok staat Inge op en loopt naar de keuken. ‘Kan je wat chips meenemen?’, vraagt zoonlief. ‘Welke smaak wil je?’ ‘Wat hebben we allemaal?’, ‘hmm, even kijken, we hebben Paprika, Paprika met ribbels, Bolognese, Light, maar die zijn voor je vader, Dorito’s…’, ‘Welke Dorito’s mam?’, ‘We hebben nog Nacho Cheese, Pure Paprika, Sweet Chilli Pepper, een klein beetje Sensational Salsa en Cool America’,

 

Laat maar mam, het begint weer!

 

www.utopiatv.nl

 

Rob Stravers is mediaplanner bij Mindshare

www.mindshare.nl

 

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie