Rutger Mackenbach - Wachten tot Sky Radio de grootste bijdrage aan conversies in de telecomsector biedt
04-10-2013 12:43:00 | Hits: 7784 | columnist: Rutger Mackenbach | Tags:

Er was eens een onderzoek dat bijhield hoeveel mensen bepaalde websites bezochten. Bereik en contacten en zo, en zelfs  GRP’s. Das war einmal, of toch niet? Van Comscore ontving ik onlangs een mailtje met de Top-20 grootste sites van Nederland met bovenaan, hoe verrassend, Google, Microsoft en Facebook.

 

Ik vraag me dan af wat ik daar als planner of adverteerder mee kan. Hoeveel impressies of wat dan ook moet ik wel niet inboeken om al deze mensen te bereiken? En hoe interessant is bereik? De data die beschikbaar is door online campagnes consequent door te meten is veel relevanter. Het boeit me werkelijk helemaal niets hoeveel mensen ik met een banner bereik, zolang ik maar kan zien dat er conversies uit voortvloeien. Of Google, Nu.nl of Facebook wel of niet werkt zie je snel genoeg in je dashboard. En de bijdrage van de verschillende sites is met conversie attributie prima te bepalen. Trouwens, het bereik van een specifieke website is met de komst van Automated Trading sowieso geen relevant gegeven meer om te plannen.

 

Bereik is een currency uit de tijd dat er nog niet goed te bepalen was wat het effect van media inzet was. De enige zekerheid die we hadden was dat je met een advertentie in de papieren Telegraaf 12,8% van de Nederlanders bereikt. Hoewel marketeers en planners nu vooral kijken naar het effect van media inzet, lijkt bereik voor oude media nog steeds de belangrijkste waarde om ons te overtuigen van hun kwaliteiten:  Sky Radio bereiksleider van Nederland! De Persgroep verstevigt marktleiderpositie! Q-music haalt in 20-49 jaar hoogste marktaandeel ooit! Deze wij-zijn-de-grootste-mailings lees ik consequent niet, want het zegt zo weinig over de bijdrage van een medium aan marketingcommunicatie doelstellingen. 

 

Een column is niks anders dan een artikeltje met een mening, dus daar komt ‘ie: er komt een tijd dat het geen bal meer uitmaakt wat de mediaprestaties zijn van een kanaal. Bereik en marktleiderschap, het doet er echt niet toe. Wat is dan wel van belang? Elk medium wordt afgerekend op de bijdrage aan een bepaalde concrete doelstelling van de adverteerder, zoals sales of talkability. Online is dat al prima te achterhalen. Maar ook nu al is dat van offline media te bepalen met tools waarbij we de invloed van deze media (op zenderniveau) op sitetraffic en conversie kunnen achterhalen.

 

En er komt een tijd dat alle media digitaal zijn. Dan kunnen we site of conversation statistieken van merken direct koppelen aan elk medium . Wat mij betreft kan deze ontwikkeling niet snel genoeg gaan, en ik denk dat menig marketeer hier hetzelfde over denkt. Maar het biedt ook kansen voor de media. Als je echt in je eigen medium gelooft kun je alvast een mooi persbericht klaarzetten voor die tijd:  ‘Sky Radio biedt de grootstebijdrage aan conversies in de telecomsector! ‘ . Dat hoor ik dan wel graag.

 

Rutger Mackenbach is Hoofd Strategie & Onderzoek bij Stroom

www.stroomviainternet.nl

 

Lees van Rutger ook:

Reclame op mijn Facebook newsfeed. Leuk!

Meer spraakmakende reclame graag!

 

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie