Rutger Mackenbach - Meer spraakmakende reclame graag!
23-07-2013 14:43:00 | Hits: 8638 | columnist: Rutger Mackenbach | Tags:

Al eerder hebben we het gehad over het nut van massamedia als conversation starter voor merken bij consumenten. Nieuwe inzichten laten hierover weer wat puzzelstukjes op hun plaats vallen.

 

Insites heeft achterhaald dat consumenten op social media vijf merken actief volgen en elf merken passief. Een rondje langs de velden levert vaak dezelfde merken op: Nike, Apple, Hema en KLM. Blijft er nog één plekje over, voor een merk dat moet concurreren met merken als hierboven. Dat is een uitdaging. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat consumenten op social media praten over een beperkt aantal merken. En dit zijn vooral de merken waarover toch al veel wordt gesproken door anderen. Een soort sneeuwbal dus, en voor een kleiner of nieuw merk is het daarmee heel lastig om consumenten over jouw merk te laten praten. Een paar berichten posten en erop vertrouwen dat je bericht wel viral gaat is niet voldoende. Kortom, de mogelijkheden (de sociale netwerken, maar ook het gesprek bij de koffie automaat) zijn er, maar hoe laat je consumenten over jouw merk praten?

 

In ons vak is er één ding wat mij altijd het meeste verbaasd, namelijk de tegenstrijdigheid die reclame oproept. Iedereen heeft een hekel aan reclame, althans dat is wat hij of zij zegt. Maar elk jaar stemmen toch heel wat mensen bij de Gouden Loekie verkiezing. En ruim 1,4 miljoen mensen kijken naar de uitslag daarvan, notabene een TV programma met reclame. Dat doe je niet als je reclame echt vreselijk vindt. Reclame blijft iets waar we graag een mening over hebben, negatief maar zeker ook positief. En die mening delen we graag met anderen, vooral ook via social media.

 

Hoe zorg je er als merk voor dat consumenten over je gaan praten? Zorg voor spraakmakende reclame. In Nederland hebben we helaas geen Superbowl-cultuur, maar noodzakelijk is dat ook niet. Uit onze social media analyses blijkt dat de (online) talkability van reclame van Domino’s en Hornbach erg goed is. Daarmee is een eerste stap genomen (bekendheid, positieve ervaring) en kunnen deze merken later makkelijker online een relatie opbouwen.

 

Oja, voor wat tips om goede (TV-)reclame te maken verwijs ik jullie graag naar onderstaande presentatie.

 

 

Rutger Mackenbach is Hoofd Strategie & Onderzoek Stroom

 

www.stroomviainternet.nl

 

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie. Job postings gratis