Rutger Mackenbach - Reclame op mijn Facebook newsfeed. Leuk!
29-08-2013 07:22:00 | Hits: 17189 | columnist: Rutger Mackenbach | Tags:

Adformatie heeft onlangs een onderzoek gedaan naar wat Facebook gebruikers vinden van de reclame op hun newsfeeds. De moraal van het verhaal: ze vinden het eigenlijk prima. Ook al worden steeds meer advertenties in de newsfeed getoond, men vindt dat dit de gebruikerservaring niet enorm verstoord.

 

Nu is reclame op Facebook redelijk makkelijk te negeren. Meer intrusive online uitingen zoals pre-rolls zijn in veel gevallen niet te vermijden. Sommige adverteerders reageren daarop met ‘Oh ja, die irritante dingen. Daar kijkt niemand toch voor zijn plezier naar?’  Misschien niet, maar er zijn nog maar weinig consumenten die  bereid zijn om voor diezelfde videocontent zonder reclame te betalen. Die optie is er namelijk in een aantal gevallen wel maar wordt nog niet veel gebruikt. Nog een voorbeeld: 1 op de 4 gebruikers van Spotify heeft een betaald abonnement, de overige 75% neemt de reclame dus voor lief. En uit onderzoek van Stroom uit 2011 bleek al dat niet veel Facebookers bereid zouden zijn om voor het gebruik van het netwerk te betalen.

 

Reclame wordt dus niet tegen elke prijs vermeden.En dit geldt vooralsnog ook voor ‘traditionele’ reclame op bijvoorbeeld TV. Alle mogelijkheden om uitgesteld te kijken, en daarmee reclame te kunnen skippen, ten spijt, het aandeel blijft laag met 3,2% van de kijktijd. En betaalde reclamevrije digitale zenders hebben nog lang niet dezelfde aantallen kijkers als de open kanalen met reclame.

 

Uit onderzoek van de Katholieke Universiteit Leuven blijkt dat consumenten dan ook niet mopperen over reclame, consumenten mopperen over slechte reclame. En hoe meer slechte reclame in een bepaald medium, hoe meer consumenten alle reclame in dat medium negatief beoordelen. Datzelfde onderzoek geeft ook aan dat consumenten vaak zeggen zich aan reclame te irriteren omdat dit nu eenmaal sociaal wenselijk is. Reclame an sich is dus niet het probleem.

 

Daarnaast is er nog een parameter die aangeeft dat consumenten reclame helemaal niet zo vervelend vinden. Gebruikers van Youtube hebben bij sommige pre-rolls de optie om deze na 5 seconden te skippen en vervolgens naar de opgevraagde content te gaan. En de adverteerder heeft de mogelijkheid op Youtube pas te betalen wanneer de uiting volledig is uitgekeken (dit heet Trueview). Dit impliceert dat er mensen zijn die graag de pre-roll geheel bekijken want Youtube zou dit niet aanbieden als ze er niet aan verdienen. Op Facebook wordt er veelal ingekocht op basis van cost per click, er wordt dus alleen betaald als een gebruiker op reclame klikt. Uit de 50% omzetstijging van Facebook dit laatste kwartaal  blijkt dat in grote getalen gedaan is. De omzetten van bedrijven als Google en Facebook, waarbij er pas wordt betaald als gebruikers actie ondernemen, blijken ook een prima indicator voor hoe consumenten met reclame omgaan.

 

Rutger Mackenbach is Hoofd Strategie & Onderzoek bij Stroom

www.stroomviainternet.nl

 

Lees van Rutger ook:

Meer spraakmakende reclame graag!

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie