Saskia de Bruijn: 5 tips én voorbeelden voor een goede pre-roll
24-07-2014 07:08:00 | Hits: 6736 | columnist: Saskia de Bruin | Tags:

De afgelopen weken heb ik flink wat adverteerders gesproken over hun online advertentieplannen de komende tijd. En vrijwel allemaal zijn ze bezig met online video of pre-rolls. Logisch, want het is een goede manier om specifieke doelgroepen te bereiken en vele malen goedkoper dan TV.

Toch zie ik dat het inzetten van deze advertentievorm door sommige adverteerders wordt onderschat. Uit ons onderzoek naar de effectiviteit van pre-rolls eind vorig jaar, blijkt dat nog lang niet alle kansen worden benut. Een pre-roll kan heel effectief zijn, maar ontwijkgedrag is een groot obstakel. Alleen écht goede online commercials worden afgekeken. Daar zien we er helaas nog iets te weinig van. En dat terwijl het medium zulke goede kansen biedt.

Hieronder dus nog een keer onze 5 belangrijkste tips, met twee leuke voorbeelden ter inspiratie:

1. Vergeet het recyclen van tv-commercials. Consumenten hebben het onmiddellijk door als er een ingekorte tv-commercial wordt gebruikt. Dit accepteren ze niet, en dus kijken ze niet. Zonde van het geld.

2. Als je gezien wilt worden, moet je verrassen. De meeste consumenten kijken uit principe niet naar pre-rolls. Dus wees creatief, grijp de kijker bij de lurven en zorg dat hij blijft kijken. Humor werkt uiteraard goed, maar elke emotie mag, zolang je de kijker maar raakt. En als je het echt niet meer weet, kun je altijd nog jonge katjes gebruiken, zoals deze Britse jobsite deed:

3. Blijf binnen de 15 seconden en noem het merk in de eerste 5 seconden. Hoe korter de pre-roll, des te groter de kans dat hij wordt afgekeken. Na 15 seconden ben je de meeste mensen kwijt. De realiteit is dat de meeste pre-rolls na 5 seconden worden weggeklikt. Dan is het in ieder geval goed om te weten dat de consument de merknaam heeft meegekregen.

4. Maak meer gebruik van de voordelen van het medium. In de verschillende mogelijkheden van internet en mobiele devices liggen veel kansen om pre-rolls verrassend en aantrekkelijk te maken. Interactie in pre-rolls wordt gewaardeerd door consumenten, met name als er een fun aspect in zit. Mogelijkheden als plaatsbepaling, foto-integratie en social media kun je daar goed bij gebruiken.

5. Richt je op de juiste doelgroep. Het mooie van internet is dat het een stuk makkelijker is om specifieke doelgroepen te bereiken. Denk aan real time bidding, automated trading etcetera. Maar zorg om te beginnen dat jouw pre-roll alleen wordt getoond bij relevante video’s en sluit inhoudelijk aan bij de zoekopdracht van de kijker. Burger King deed dat op briljante wijze door 64 verschillende pre-rolls te maken bij 64 populaire youtube fimpjes.

 

Saskia de Bruijn is Consultant bij MediaTest

www.mediatest.nl

 

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media en marketingcommunicatie