[Interview] Adjiedj Bakas over Half Year’s Eve en media
15-06-2015 12:28:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 5564 | Tags:

Adjiedj Bakas spreekt tijdens de eerste editie van het Half Year's Eve Gala op 30 juni in het Amstel Hotel in Amsterdam. Wij spreken hem.

Ha Adjiedj, hoe gaat het met je?

Heel goed, dank je! Ik treed zo op bij PWC, erna de Rabobank. Afgelopen week had ik en groot opiniestuk in NRC, afgelopen zaterdag en interview in Het Parool en deze week staat een reportage van mijn kantoor in Quote, dus ik ben mediawise weer druk. Allemaal in de aanloop naar de publicatie van mijn nieuwe boek in september: Kapitalisme & Slowbalisering. En, last but not least, bereid ik me voor op mijn optreden tijdens het allereerste Half Year’s Eve Gala, een geweldig initiatief waar veel mensen met positieve energie komen. Ik verheug me er op!

Wij ook! Wat kunnen we van je verwachten?

Het concept (en de uitvoering van) HYE is juist, want er gebeurt echt steeds meer in steeds kortere tijd. Life cycles van producten en businessmodellen worden alsmaar korter in deze tijden van disruptie.  Dat betekent dat ondernemers steeds hun doelen moeten herijken en zichzelf regelmatig opnieuw moeten uitvinden. Ik geef daar inspirerende voorbeelden van. En jullie krijgen een exclusieve preview uit mijn nieuwe boek. Overigens past een positief fenomeen als Half Year’s Eve goed in deze tijd van Slowbalisering, vernieuwende disrupties en nieuwe verbindingen. Overal zie je mensen weer op zoek gaan naar verbinding, net als tijdens het rauwe kapitalisme van 1850-1900. Ook nu het kapitalisme rauwer is dan ooit, zie je zo’n tegenbeweging opkomen. ‘L’Histoire se repète’.

Je maakt ons nieuwsgierig...

Dan ben ik voor een deel dus alvast geslaagd… Je bent van harte welkom op 30 juni in het Amstel Hotel om daar het hele verhaal te horen.


 

Wij van het Nederlands MediaNetwerk zijn natuurlijk van de partij! Kun je ons wat vertellen over jouw visie over de ontwikkeling van media in het algemeen en die in Nederland in het bijzonder?

Je ziet dat het in de media steeds meer gaat om niches. En binnen die niches moet je je dan zien te onderscheiden. De winst die Autovisie de afgelopen jaren bijvoorbeeld maakte, raakt het blad nu deels weer kwijt aan nieuwkomer Top Gear Magazine. Dat spreekt de doelgroep van TopGear-fans blijkbaar meer aan. Ook in de niche Mind & Body – zeg maar de spirituele bladen - gaat het goed (kijk naar Happinez dat nu ook in Duitsland en andere landen uitkomt en snel groeit), maar de rest verliest vooral lezers. Ontlezing is een groot issue. Op internet zie je dat in 2020 een groot deel (sommige mediamakers verwachten zelfs meer dan 50%) van de informatie die gedeeld wordt, via video wordt gecommuniceerd. Ook daar komen meer niche-tv-kanalen. Bedrijven die daarin dealen, zoals LVB, doen goede zaken. Netflix groeit, nu al 10% van de Nederlanders kijkt ernaar, en er komen ook meer klonen van deze vorm van pay-tv aan.  

Tenslotte, waar verheug je je het meest op bij het allereerste Half Year’s Eve Gala?

Ik verheug me op de ontmoetingen met de inspirerende mensen die komen naar dit feest. Verder vind ik het geweldig dat de onvermoeibare, bij leven al legendarische Hans Dulfer daar zijn saxofoon ter hand zal nemen. Dit jaar viert hij niet alleen zijn 75e verjaardag, maar ook zijn 60-jarig jubileum als musicus en bandleider. Over inspiratie gesproken. En natuurlijk vind ik het bijzonder om als - enige - spreker te mogen optreden.  Ik hoop jullie allemaal daar te zien zodat we samen kunnen toasten op een succesvol en gelukkig tweede half jaar, met in de ene hand een half glas Champagne en in de andere een halve oliebol uit de sterkeuken van La Rive!

www.halfyearseve.nl