[Interview] Marc Stubbé en Rinske Willemsen over de lancering van Africa News Monitoring
24-04-2015 14:03:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 4651 | Tags:

Africa Business Communities en Clipit media monitoring gaan een samenwerking aan onder de naam Africa News Monitoring. Gezamenlijk gaan zij de groeiende Afrikaanse markt voorzien van online news monitoring. Wij spreken Rinske Willemsen, algemeen directeur Clipit en Marc Stubbé, managing partner Africa Business Communities.

Rinske, hoe gaat het met jou en Clipit?

Goed! We hebben een mooi jaar achter de rug dat in het teken stond van innovatie en groei. We hebben drie nieuwe diensten aan ons portfolio toegevoegd: ten eerste internationale online media monitoring om ook merken met een internationale scope te kunnen servicen. En vervolgens Nederlandse print media en radio & TV monitoring om onze klanten crossmediaal de voor hen relevante berichten te kunnen geven. Mede door deze innovaties hebben we een double-digit omzetgroei kunnen laten zien. Trots het jaar afgesloten en het succes gevierd met een tripje Winterberg met alle collega’s.

Vertel eens wat meer over Clipit.

De merkbelofte van Clipit is dat je tijdens één kop koffie weet hoe je in álle media staat. Wij ontzorgen PR- en communicatieprofessionals door de relevante berichten uit alle media voor hen te filteren en samen te brengen in onze portal. Daarbij wordt elk bericht verrijkt met een sentimentsbepaling en PR-waarde berekening. Onze portal zorgt ervoor dat je inzichten haalt uit de media-aandacht die je hebt gecreëerd.

Voor welke klanten werken jullie?

PR bureaus zoals Winkelman & Van Hessen, Porter Novelli en Hill+Knowlton Strategies maken al jaren gebruik van de diensten van Clipit. Daarnaast werken we ook direct voor een reeks van hele mooie merken, zoals Mercedes-Benz, Pepsico, Redbull, Sanoma, Menzis en het Rijksmuseum.

Wat zijn de laatste ontwikkelingen?

Dit voorjaar zorgen we ervoor dat je de PR-waarde van je campagne of boodschap ook crossmediaal kunt meten. De PR-waarde voor online en social media berichten hebben we sinds 2012 en is een goed geaccepteerde maatstaf in de PR wereld. Dezelfde formule gaan we nu ook voor alle print media berichten toepassen. Naast de meer feitelijke factoren zoals advertentiekosten, afmeting en positietoeslag nemen we ook de impact van het bericht mee. Deze impactscore meten we door het sentiment van elk bericht te bepalen, de brandingswaarde en in hoeverre de kernboodschap terugkomt in het bericht. Deze vergaande vorm van dataverrijking van de gevonden media berichten in combinatie met diepgaande analyse en statistiekmogelijkheden onderscheiden Clipit.

Waarom besluiten jullie nu internationaal te gaan?

Na jaren van verdieping in analyse en dataverrijking voor de Nederlandse markt, zijn we toe aan een verbreding van het aanbod. Bovenaan de wensenlijst van onze klanten stond het voorzien van vermeldingen uit internationale media. Omdat er nog geen dienst is die zowel in Nederland complete dekking biedt, als een brede internationale scope heeft, zagen we daar een duidelijke meerwaarde van onze tool. Dus toen we met Marc Stubbé van Africa Business Communities in gesprek raakten over een samenwerking met een aanbod specifiek voor bedrijven die opereren in Afrika, zagen we een mooie kans om monitoring te bieden in een snelgroeiende en nog relatief open markt.



Marc, hoe gaat het met jou en Africa Business Communities?

Heel goed, de Afrikaanse economie groeit hard en het lijkt dat Africa Business Communities ook de wind in de zeilen heeft met onze diensten. We lanceren nu met Africa Business Communities verschillende proposities en de optimistische reacties uit Afrika zijn heel aanstekelijk.

Vertel eens wat meer over Africa Business Communities

In 2008 zijn we begonnen met het opzetten van allerlei B2B Communities van business professionals actief in Afrika. Met de opkomst van LinkedIn hebben we ook allerlei goed gesegmenteerde LinkedIn groepen, gericht op B2B Afrika opgezet. In totaal zijn dat zo’n 180 groepen en daarmee zijn we nu de grootste in de wereld met een bereik van ongeveer 1 miljoen Afrikaanse business professionals.

Met dat bereik en onze B2B sites Africabusinesscommunities.com en Nigeriabusinesscommunities.com hebben we diverse proposities gebouwd op het gebied van marketing en communicatie, market research en recruitment.

Waarom komen jullie met Africa News Monitoring?

Al een tijd geleden hebben we op basis van onze grote database van Afrikaanse journalisten de Africapresslist.com opgezet, een dienst voor bedrijven die persberichten aan de Afrikaanse pers willen distribueren. We kregen van diverse klanten de vraag hoe ze een campagne gericht op de Afrikaanse pers en bloggers konden monitoren. Met Africanewsmonitoring.com kunnen we dit aanbieden.

Waarom doen jullie dit samen met Clipit?

Clipit is een vooraanstaande speler in Nederland op het gebied van online news monitoring. Ze hebben vooraanstaande A-merken als klanten, zoals Unilever, Samsung en Mercedes Benz. Dit zijn allen partijen die hoge eisen stellen aan de kwaliteit van dienstverlening. We willen graag ook het beste voor onze Afrikaanse en op Afrika gerichte klanten.   

Hoe is de samenwerking tot stand gekomen?

Ik kende Paul Aelen, oprichter-aandeelhouder van Clipit nog uit een ver verleden in de mediawereld. In een ander verband had hij me al eens attent gemaakt op Clipit. Na het contact volgde een leuke afspraak met algemeen directeur Rinske Willemsen die er wel oren naar had, ook omdat Clipit door het succes in Nederland plannen heeft tot internationale uitbreiding. We hebben de samenwerking vormgegeven door middel van een joint venture.  

Is Afrika een aantrekkelijk continent voor online diensten?

Er zijn 2 manieren om naar Afrika te kijken. Één manier is om met een vergrootglas naar de armoede, corruptie en gewapende conflicten te kijken. Laten we duidelijk zijn, al die factoren zijn er, maar Afrika is groot. De andere manier is om Afrika te zien als een continent met meer dan 1 miljard consumenten, die te verdelen is in 3 groepen. Een rijkere laag van 100 miljoen, een groeiende middenklasse van 300 miljoen en een voor onze begrippen een arme groep van 600 miljoen consumenten. Alleen al de eerste 2 groepen vormen een enorm potentieel en verder is de situatie per land heel verschillend. Een groot land als Nigeria, met meer dan 177 miljoen inwoners, kent in de bovenlaag een prijs en ontwikkelingsniveau die zich verhoudt met wat wij hier gewend zijn, maar herbergt ook een heel groot welvaartsverschil met de onderkant van haar maatschappij.

Vertrouwen is erg belangrijk in Afrika. Daarom duurt het wat langer voordat men tot zaken komt. Dit speelt helemaal bij het aanbieden van online diensten. Africa Business Communities is al ruim 5 jaar actief en is bij veel business professionals inmiddels bekend. Dat geeft vertrouwen. Bij de Afrikaanse consument is mobiel en dan bedoel ik de telefoon zeer populair, in sommige gevallen wordt de desk top als digitale fase volledig overgeslagen. De telecom branche is in Afrika een snel groeiende en succesvolle branche en drijft de groei van online diensten. Verder is wereldwijd internet gigant Rocket Internet - bekend van onder andere Zalando - heel actief in Afrika met allerlei online diensten voor consumenten. Dat trekt ook weer andere spelers aan en de interesse voor tech start-ups neemt ook toe.

Als ik interesse heb in africanewsmonitoring.com wat moet ik dan doen?

Iedere geïnteresseerde kan contact met ons zoeken via een formulier op onze website.

www.africanewsmonitoring.com
www.africabusinesscommunities.com
www.clipit.nl

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

 Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures in media- en marketingcommunicatie