Allard Ruyl over 1 jaar BrandDeli
04-12-2014 12:46:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 4893 | Tags:

BrandDeli is verantwoordelijk voor de verkoop van zowel spot, online als Brand Partnerships van dertien lineaire en digitale TV-merken in Nederland. Op 1 november bestond BrandDeli 1 jaar. Wij spreken Allard Ruyl, CEO van BrandDeli.

Is BrandDeli dat geworden wat je bij de oprichting een jaar geleden voor ogen had?

Ik denk dat wij in het afgelopen jaar veel hebben bereikt. BrandDeli staat op de kaart en adverteerders en mediabureaus weten ons te vinden. Wij zijn inmiddels een hecht team. En wanneer je kijkt naar het afgelopen jaar en de vele prachtige samenwerkingen die wij hebben gehad op het gebied van Spot, maar ook op het gebied van Brand Partnerships, dan hebben wij het goed gedaan. Het is af en toe niet eens voor te stellen dat wij pas een jaar bezig zijn.

Je richt een bedrijf als BrandDeli op om synergie te creëren. In welke mate is BrandDeli meer dan 13 keer de kracht van de deelnemende televisiemerken? Kun je dat in een getal uitdrukken? Vertel alles!

Dat bewijst het succes van de doelgroeppakketten al. Het gaat om een win-winsituatie; de adverteerder heeft met ons aanbod een optimaal campagnebereik en een inkoopvoordeel. BrandDeli heeft een mooie spreiding over de verschillende zenders en een betere capaciteit beheersing. En voor de kijker, vanwege deze spreiding, kortere reclameblokken.

Hetzelfde geldt voor Brand Partnerships: wij bieden 1 loket voor alles, met bijvoorbeeld Billboardpakketten, je hoeft niet bij meerdere zenders aan te kloppen. BrandDeli biedt daarmee een antwoord op de versnippering in het TV-landschap.

Per 1 januari wordt Eurosport de dertiende zender van BrandDeli. Zit er nog meer in het vat? Wat zijn de ambities?

Alles kan! De kracht van BrandDeli is het bundelen van prachtige merken die stand alone wellicht te klein zouden zijn, maar gecombineerd een groot campagnebereik bieden. Daarbij is natuurlijk ruimte voor verdere groei en portfolio uitbreiding, Eurosport is daarvan inderdaad een goed voorbeeld.

Met ons huidige aanbod bieden wij een volledig portfolio om zowel kids als mannen en/of vrouwen te bereiken en zijn wij één van de  vier grote spelers op de televisiemarkt. Maar verdere uitbreiding sluiten wij zeker niet uit. Onze ambitie is grenzeloos.

Hoe zal het medium televisie zich de komende jaren ontwikkelen?

TV blijft een sterk medium, recente onderzoeken tonen dat keer op keer aan. Wel zie je duidelijke ontwikkelingen en het scala aan mogelijkheden wordt steeds groter. Hierdoor wordt steeds meer versnipperd gekeken en worden steeds meer verschillende devices ingezet om de content te consumeren. Digitale thematische kanalen spelen in op deze trend en zijn onderdeel van het nieuwe kijken. Kijkers weten de themazenders steeds vaker te vinden. Wij zien dan ook dat onze lineaire kijktijd en ons marktaandeel jaar na jaar toenemen. Daarnaast investeren onze shareholders niet alleen in premium content maar ook in de dragers ervan, zoals bijvoorbeeld de Southpark App en MTV Under The Thumb of partnerships met nieuwe initiatieven zoals het nieuwe digitale platform MakersChannel waarmee FOX International Channels inspeelt op de groeiende populariteit van content makers op het internet.

Wat willen adverteerders van BrandDeli?

Rendement en waar voor hun geld. Een zakenpartner die meedenkt en toegevoegde waarde kan bieden. Sterke (wereld)merken die unieke doelgroepen bereiken en die te allen tijde aanvullend bereik hebben op hun campagnes. En dit alles op ieder scherm en op elk moment van de dag.

BrandDeli doet spotverkoop. Duidelijk. Maar ook online en Brand Partnerships. Hoe zien deze twee eruit en hoe ontwikkelen zij zich?

Ik ben erg geneigd om de buzzwoorden ‘360 graden’ of ‘Multiplatform’ te gebruiken, wat ik dus niet zal doen… Maar wij kunnen Online, Spot en Brand Partnerships als de 3 pijlers van onze business niet meer los van elkaar zien. Alles ontwikkelt razendsnel en alles versterkt elkaar. Uitgangspunt is altijd de doelstelling van een adverteerder. En onze fans bevinden zich op alle platforms.

Hoe kijk je naar Netflix? Als een bedreiging of zie je in VOD juist kansen voor BrandDeli?

Netflix is onderdeel van het nieuwe kijken waar ik het al over had. Er wordt allang niet meer alleen maar naar de RTL-, NPO- of SBS-zenders gekeken. De consument heeft steeds meer mogelijkheden en kan zelf kiezen. Dit zie je terug in de groei van het aandeel van kleinere zenders, waarbij de kijktijd juist toeneemt, en ook door de groei van het kijken naar andere content en devices zoals Netflix. Qua lineair kijken zitten wij met onze zenders dus nog steeds in de lift. Wel is het zo dat wij verder moeten werken aan ons digitaal aanbod, dit is inderdaad ook een enorme groeimarkt. Zo zien wij op het Fox Sports-platform dat enorme hoeveelheden video worden geconsumeerd. Ook is de Southpark App direct een succes met 50.000 downloads in de eerste week. Digitaal gebeurt er veel, hierin mag je als exploitant niet achterblijven.

Hoe kijk jij vanuit BrandDeli naar 2015?

Het zal ongetwijfeld een jaar worden dat zich weer moeilijk laat voorspellen. Ik ben een positief mens en zie een sterke groei voor ons in 2015. Zeker ook omdat ons aandeel in de kijkersmarkt sterk is gegroeid in de afgelopen twee jaar. BrandDeli is nu een jaar actief op de markt en draait op volle sterkte. Onze concurrenten hebben een steeds groter wordend probleem: enerzijds zitten zij met lange reclameblokken aan het maximum van hun capaciteit, anderzijds worden hun kijkers steeds ouder (soms wel 55+) en bereiken zij bovenmatig veel oudere vrouwen. Onze zenders hebben een jongvolwassen, fris profiel: onze kijkers zijn gemiddeld 36 jaar en zijn iets mannelijker. Hiermee is BrandDeli onmisbaar voor een evenwichtig campagnebereik. Dit geeft veel vertrouwen voor de toekomst en dus voor 2015!

www.branddeli.nl

 

Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune

www.marketingtribune.nl