[Interview] Bas van Berkestijn over Woedend! en de Collega's met karakter-campagne
09-12-2014 11:22:00 Door: | Hits: 6341 | Tags:

Bureau Woedend! maakte een campagne voor Gak om een sociaal probleem aan de kaak te stellen: werknemers met een psychische stoornis en het daarbij behorende taboe. Wij spreken Bas van Berkestijn, oprichter en managing director van Woedend!

Dag Bas, hoe is het met je?

Het gaat goed, dankjewel. Mede door alle leuke en positieve reacties die we hebben gezien en hebben mogen ontvangen op de Gak-campagne!

Hoe staat Woedend! ervoor,  wat doen jullie?

Woedend! is een creatieve club mensen met een sterke digitale achtergrond, werkzaam in de communicatie, oftewel een reclamebureau nieuwe stijl. Eigenlijk zijn we ook een mooie mix van merkenbouwers met een traditionelere achtergrond en wizzkids, die ook echt dingen maken en programmeren. Maar wel in één team en niet verdeeld over allerlei afdelingen. Dat maakt dat wij vinden dat we er aardig op staan en een uiterst geschikt bureau zijn voor merken die op alle media en niet-media hun verhaal willen doen en – beter nog – hun doelgroep onderdeel willen maken van dat verhaal.

Wat was de briefing van Gak voor de Collega’s met karakter campagne?

Het doel is echt awareness creëren voor dit onderwerp en  werkgevers te inspireren zich er meer in te verdiepen. We hebben drie niveaus met doelstellingen binnen deze campagne: Inspiratie, kennis en wegwijzer.

Op kennisniveau? We willen graag dat ondernemers meer leren over het werken met mensen met een psychische stoornis, dat ze weten dat het lastig kan zijn, maar dat het ook heel waardevol kan zijn. Eerlijk maar wel positief.

Op attitudeniveau? Als een ondernemer een kleine aanpassing in zijn houding kan maken van “ik vind dit ingewikkeld en wil dat niet in mijn bedrijf” naar “Zou dit voor mij kunnen werken?” dan hebben we de belangrijkste campagnedoelstelling bereikt.

Op gedragsniveau? Sitebezoek en de informatie tot zich nemen is gedragsdoel #1. Wanneer werkgevers ook nog zover gaan dat ze het boekje gaan bestellen is dat een hele goede kers op de taart.

In de campagne hebben jullie een experiment uitgevoerd? Vertel alles!

Alles? Ok, daar gaat ie. Collega’s met karakter gaat over mensen met een psychische aandoening die niet zwakker of incompetent zijn vanwege hun stoornis, maar juist vaak sterk uit de moeilijke periodes in hun leven komen. Het zijn mensen die hebben leren omgaan met problemen, met tegenslagen, ingewikkelde geestelijke ontwikkelingen en soms met stevige stigma’s. Wij wilden duidelijk maken dat deze werknemers een serieuze plek verdienen op de werkvloeren van Nederlandse bedrijven. Ook al is er altijd de kans dat er tijdelijk of soms wat structureler een beetje extra aandacht of aanpassing vereist is. Ze hebben een gebruiksaanwijzing, en als iedereen die kent, is er over het algemeen niks aan de hand.

Met het experiment wilden we laten zien wat er gebeurt als iedereen op de hoogte is van de karakters van de werknemers, en hun specifieke stoornis of de gevolgen daarvan spelen op. We wilden laten zien dat je ze er uitstekend bij kunt hebben op momenten dat ze probleemloos functioneerden, maar dat het ook geen ramp was als het even wat minder ging.

Voor het experiment kozen we twee doorsnee, middelgrote bedrijven, waar de leiding openstond voor deze unieke case. De bazen van de betreffende bedrijven wisten dat het tijdelijk was en om welke aandoeningen het ging. Aan het begin van de week zijn alle collega’s van de tijdelijke werknemers Bart en Sophia op de hoogte gebracht van hun komst én van het feit dat ze een stoornis hebben. Iedereen wist ook dat er de hele week gefilmd zou worden, om zo in beeld te kunnen brengen hoe dat nou precies werkt. Wat niemand bij de bedrijven echter wist, was dat beide collega’s met karakter acteur waren.

Dat had meerdere redenen.

Ten eerste bleek het enorm lastig, zelfs ondoenlijk, om mensen te vinden die een aandoening hadden en het aan konden om een week op commando aan de slag te gaan. Te veel schaamte, te veel angst voor mislukking. Nog steeds een enorm taboe.

Ten tweede wilden we er zeker van zijn dat de randverschijnselen van de aandoening minstens een paar keer zouden opspelen, en dat is bij echte collega’s met karakter natuurlijk onvoorspelbaar.

Ten derde wilden we graag mensen die stevig genoeg in hun schoenen stonden om de aandoening en de symptomen ervan goed duidelijk te maken, goed te verwoorden. Acteurs doen niet anders dan dat. Door hun afstand tot de materie kunnen ze als het ware er een beetje boven zweven en zijn ze niet persoonlijk aangedaan.

De twee acteurs werden gecoacht door mensen met een aandoening, om uit de eerste hand te horen en leren wat er allemaal kan gebeuren. Op basis van deze nauwe samenwerking, ontwikkelden de acteurs hun eigen manier om de stoornis uit te beelden en te verwoorden. Zij maakten zich de symptomen eigen en konden daar zo natuurlijk mogelijk mee werken. Alles werd met uitermate veel zorgvuldigheid en integriteit uitgevoerd. Dat dit gelukt is, bleek ook duidelijk uit de reacties van de coaches. Zij waren zeer te spreken over de subtiele en zuivere manier waarop Bart en Sophia de gevolgen van hun vermeende stoornis speelden.

Resultaat: een prachtige ervaring voor alle betrokkenen. Leerzaam voor de toch al ruimhartige en onbevooroordeelde bazen, maar zeker ook voor de rest van het personeel. Zij waren zeer te spreken over hun werkgevers die vanaf het begin openstonden voor collega’s met karakter, en toonden zich waanzinnig bereidwillig en open tijdens de week op de werkvloer.

Hoe zal de advertentiemarkt zich in 2015 ontwikkelen?

De advertentiemarkt laat zich eigenlijk steeds moeilijker definiëren en ik denk dat die trend door zal zetten. Een Ice Bucket Challenge, om maar wat te noemen, is natuurlijk een behoorlijk natte droom voor ieder merk. Het creëren van aandacht zal steeds meer vragen van onze creativiteit buiten de bekende paden van de traditionele media. Het aantal kanalen of touch points via waar wij ons emotioneel laten raken en bewegen blijft groeien en we zullen steeds sneller en makkelijker over springen naar nieuwe vormen en platforms van zelfexpressie en/of content consumptie.

www.woedend.nl

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter
 Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn
 Vacatures in media- en marketingcommunicatie