[BedrijfsProfiel - journalist] Leon van den Berg
27-07-2015 13:44:00 Door: | Hits: 4196 | Tags:
IntroductieSinds 1987 zelfstandig ondernemer. Werkzaam als tekstschrijver en professioneel fotograaf: de ideale combinatie van tekst en beeld! Ik lever complete redactionele ondersteuning: van schrijven tot hoofdredactie en desgewenst van idee tot (gedrukt) eindresultaat. Daarnaast bied ik communicatie-advies of leer ik medewerkers bruikbare teksten schrijven. Ik werk(te) voor organisaties en vakbladen in installatietechniek (klimaat, sanitair en elektra), industrieel onderhoud, machinesturing en industriële processen, schoonmaak en voor overheden zoals ministeries en de Belastingdienst. 

Locatie. Ik werk vanuit huis, maar soms ook op locatie. Het hangt ervan af wat de klant wil.

Opleiding. Mijn opleiding is gericht op de communicatiebranche (NGPR-A diploma). In de praktijk ontdekte ik dat ik schrijven het leukst vind. Inmiddels heb ik ruim 28 jaar ervaring.

Markt. Ik werk vooral voor technische vakbladen en bedrijven in de technische sector. 

MediatypenThe medium is the message (Marshall McLuhan). 
Afhankelijk van de boodschap kiezen we de mediumvorm, in mijn geval bijvoorbeeld vaktijdschriften en teksten offline en online.
 
Diensten. Ik bied mijn klanten een veelheid aan teksten. Denk aan artikelen, interviews, scripts en advertorials, desgewenst met passend beeld. Daarnaast fotoreportages zoals een beursimpressie en (commerciële) bedrijfsuitgaven.

Specialisaties. Techniek is overal, ook in branches waarin je het niet verwacht als buitenstaander. Wist u bijvoorbeeld hoe hightech de schoonmaak is? Daarover schrijf ik dus, maar ook over installatietechniek (klimaat, sanitair en elektro), de bouw (innovaties, duurzaamheid), industrie (onderhoud, productie). Schrijf ik straks ook over uw technologie? 

CopywritingNiks mis met commercie, dus is copywriting mogelijk. Meestal doe ik dat in opdracht van communicatiebureaus en bijna altijd B2B. 

Klanten. Ik werk voor uitgeverijen, reclamebureaus en voor klanten uit het mkb (uitsluitend B2B). 

Netwerk. Ik werk alleen, maar incidenteel werk ik samen met ontwerpers, webbouwers en collega tekstschrijvers/journalisten en drukkers. De wens van de klant is wat dat betreft mijn richtsnoer.  

USP's. Ik heb liefde voor techniek, begrijp het en kan technische zaken helder verwoorden voor een breder publiek. Ik fotografeer vaak in fabrieken om het productieproces vast te leggen als ik over een bedrijf schrijf.

Visie. Journalistiek staat onder druk door verminderde advertentie-inkomsten en omdat steeds vaker niet professionele schrijvers en fotografen worden ingezet. De kwaliteit van media komt daardoor onder druk te staan. Het principe 'Pay peanuts, get monkeys' zorgt ervoor dat mensen minder geld over hebben voor (vak)bladen. Zo ontstaat een negatieve spiraal. Alleen door echt vakwerk is die beweging om te keren, want je ziet inmiddels dat mensen steeds duidelijker voor kwaliteit kiezen in alle aspecten van hun leven. Dat geldt ook voor hun leesbehoefte en leesgedrag.

Branded content. Branded content is geen probleem, zolang de afzender maar duidelijk is en beweringen daarin ook een hoog waarheidsgehalte hebben. Zo niet, dan prikt de lezer dat snel door en geldt 'Wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten'. 

“Moet uw tekst boven komen drijven, laat hem dan door mij schrijven”
 

DATA

Geboortejaar: 1958

Woon- en werkplaats: Zoetermeer

Website: www.bergit.nl

Weblog: Binnenkort op mijn site

Telefoonnummer: 079-3163631

Mobiele nummer: 06-20139845

e-mail adres: bergit@bergit.nl
 
Relevante publicaties:

 

Ben jij (freelance) journalist?

Maak hier een eigen BedrijfsProfiel aan