[Cross Media Adverteerder 2017] Maarten Post over Hornbach
03-04-2017 09:13:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 7989 | Tags:

Hornbach is genomineerd voor Cross Media Adverteerder van het Jaar 2017, voorgedragen door ZIGT. Aan het woord is Maarten Post, marketing manager Hornbach Nederland.

Kun jij Hornbach introduceren?

HORNBACH is een bouwmarkt voor mannen en vrouwen die een compleet project op zich durven te nemen. Mensen die verder gaan dan alleen een schilderijtje ophangen, maar juist met lef hun hele badkamer verbouwen. Díe mensen zijn onze HORNBACH helden. Die mensen zien we graag terug in onze vestigingen. En die mensen helpen we graag. Met alle kennis en expertise die we in huis hebben. En geloof me, we hebben alles bij elkaar heel veel kennis en expertise. HORNBACH bestaat al sinds 1968 en vandaag de dag zijn er meer dan 156 vestigingen van mega formaat in negen landen. In Nederland zijn er maar liefst 12 vestigingen, waaronder de pas geopende vestiging in Amsterdam waar we onwijs trots op zijn!

Vanuit marketing perspectief is HORNBACH dat ene absurde merk die ijzersterk vasthoudt aan vijf relevante kernwaarden om de klant aan ons te binden: laagsteprijsgarantie, deskundig advies, competente service, een enorm assortiment en grote voorraden. Deze basis staat als een huis en daarom hebben we genoeg tijd om na te denken over idiote campagnes, en dan krijg je dus zoiets als HORNBACH!

Hoe kijken jullie vanuit Hornbach naar de ontwikkeling van crossmedia?

Crossmediale media-inzet is de kracht van de HORNBACH communicatie. We kiezen áltijd voor een gezonde, relevante basis en zetten daarnaast impactvolle campagnes in waarmee we de consument wakker houden. Natuurlijk zijn TV, radio, OoH en online niet weg te denken in een HORNBACH communicatieplan. Maar het mooiste is eigenlijk dat met deze, misschien wat voor de hand liggende media, heel veel helemaal-niet-zo-voor-de-hand-liggends mogelijk is. Daarnaast houden we bij HORNBACH van krachtige communicatie waarbij een beetje rumoer op z’n tijd zeker gewaardeerd wordt. Daarom kijken wij, naast de reguliere mediamix, dag in, dag uit naar mogelijkheden van spraakmakende samenwerkingen, een dijk van een guerilla actie, indrukwekkende events of ijzersterke PR. Social kan anno 2017 uiteraard in de marketingmix niet ontbreken en ook lokale media zorgen bij ons voor heel veel impact. Maar waar we ook voor kiezen, uiteindelijk is de juiste creatie en relevantie al-tijd key. Blijf bij jezelf.

Op welke manier bouwen jullie kennis over crossmedia op?

Dat doen we door álles te meten. Mediabureau ZIGT heeft voor HORNBACH een dashboard op maat ontwikkeld, waarbij resultaten van vestigingen (bezoekersaantallen, omzet, postcodes, omzet per artikelgroepen) aan media, pr en diverse marktonderzoeken gekoppeld worden.  Hierdoor hebben we real-time inzicht in crossmedia resultaat en kunnen we onze inzet makkelijk testen op de effecten. Dat is fantastisch! Daardoor zijn we namelijk niet alleen impactvol en volop aanwezig op relevante wijze, maar zijn we ook nog eens heel efficiënt.

Op welke crossmedia case van Hornbach ben je trots?

De strategie die we nu hebben, staat als een huis en daarvoor gebruiken we tal van campagnes. Er is dus niet slechts één case die ik uit zou willen lichten. Net zoals de mix van media voor succes zorgt, zorgt ook de mix van campagnes voor succes. We hebben onze strategie ‘OUTSMART THE COMPETITION’ en  ‘BECOME THE LOCAL HERO’ heel hoog op de prioriteitenlijst staan. Deze twee richtingen dragen maximaal bij aan het succes van HORNBACH. Toen HORNBACH de eerste vestiging in Nederland opende, was de markt zogenaamd verzadigd. Niemand dacht dat wij het zouden redden met ruim 700 locaties van diverse concullega’s tegenover nu 12 vestigingen van HORNBACH. Nou zijn we net zo eigenwijs als dat we roze en oranje zijn en dus we gingen er natuurlijk gewoon voor. We moesten slim zijn. Dat wel! En dat zijn we gebleken. Je moet altijd scherp blijven nadenken over wat je waarom doet en hoe je de concurrentie een stap voor kunt zijn. Precies dat maakt HORNBACH naar mijn mening zo sterk.

En we zijn nog lang niet klaar. Elke dag groeien we verder in ons eigen merk. We gaan nog heel, heel veel interessants laten zien!

Hoe meten jullie de effecten van crossmediale campagnes? En wat zijn die effecten?

Dat doen we dus in samenwerking met ZIGT. Het door hen ontwikkelde dashboard CTRL speelt een essentiële rol bij de succesvolle cross mediale inzet van onze media, omdat de campagneresultaten dus real-time zichtbaar zijn. Dat zorgt er voor dat we continu (en zelfs op vestigingsniveau) onze media aan kunnen passen, mocht dat nodig zijn.

En het beste nieuws: Het lijkt succes te hebben! De Nederlandse markt groeide in 2016 met een paar procent, maar HORNBACH eindigde het jaar met dubbele cijfers. Nederland is van alle HORNBACH-landen het meest succesvolle land. En daarom staan er de komende jaren alweer 5 nieuwe vestigingen op de planning. Gewoon doorvlammen. Lekker vinden we dat. Dan heeft ook onze webshop nog eens een enorme vlucht genomen en is onze naamsbekendheid in de meeste van onze verzorgingsgebieden gestegen naar een tweede plaats. Vergeet ik bijna te zeggen dat we de eerste positie behaald hebben waar het aankomt op reclamebekendheid.

En dat alles terwijl de rij-afstand voor consumenten vaak de eerste reden is om naar een concullega te gaan. Wat blijkt uit onderzoek: Eenmaal bij HORNBACH? Nooit meer anders. Kijk, zo zien we het graag! Een groter compliment kun je volgens mij niet krijgen.

Hoe werken jullie op crossmedia gebied samen met ZIGT?

We blijven elkaar elke dag opnieuw uitdagen om alle crossmediale kansen te pakken. We zijn super tevreden met deze succesvolle samenwerking want daardoor blijft er media-technisch altijd wat te doen! Komt goed uit, want we houden niet zo van stilzitten.

Wat is het laatste nieuws?

Onze campagnes worden van origine in Duitsland geproduceerd. Het laatste nieuws is dat onze Nederlandse strategie zo goed wordt ontvangen dat er voor het eerst in de internationale geschiedenis van HORNBACH een campagne exclusief geproduceerd gaat worden voor een ander land dan Duitsland, namelijk: Nederland. Met onze strategie hebben we kansen in de Nederlandse markt weten bloot te leggen waar we deze zomer direct op inspelen. Er zijn namelijk nog te veel klussers in Nederland die nog nooit een HORNBACH zijn binnen gestapt. We weten dat onze mega vestigingen voor klussers gewoon een grote snoepwinkel is. Het is het écht waard om die paar kilometer extra te rijden naar een HORNBACH vestiging. Deze zomer zullen we dat daarom aan de consument laten zien. Op onze eigen wijze natuurlijk. Met een vette knipoog en een beetje over de top. Goed, misschien heel erg over de top. To be continued…

www.hornbach.nl
www.zigt.nl

www.crossmediaawards.nl

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie