[Cross Media Adverteerder] Rein Hendriks over Vodafone
11-04-2016 11:53:00 Door: Marianna Beets | Hits: 3071 | Tags:

Rein Hendriks is Media Manager bij Vodafone. Vodafone is genomineerd voor Cross Media Adverteerder van het Jaar 2016, voorgedragen door MEC.

Kun jij Vodafone introduceren?

Vodafone is met ruim 460 miljoen klanten een van de grootste telecommunicatiebedrijven ter wereld en heeft mobiele netwerken in 26 landen. Daarnaast werken we wereldwijd samen met 57 mobiele netwerken en bieden we in 17 landen vast breedband aan.

In Nederland heeft Vodafone ruim 5 miljoen particuliere en zakelijke klanten, die we middels een kwalitatief goede netwerkinfrastructuur de beste gebruikservaring willen bieden op het gebied van telefonie-, televisie- en datadiensten.

Hoe kijken jullie vanuit Vodafone naar crossmedia?

Vodafone is een brede adverteerder, met uiteenlopende campagnes voor verschillende segmenten binnen zowel de consumenten- als de zakelijke markt. Voor de meeste campagnes maken wij gebruik van verschillende mediumtypen en adverteren we dus ‘cross media’. Dit is natuurlijk niets nieuws en gebeurt al zo lang er wordt geadverteerd, maar dankzij het samenbrengen van verschillende databronnenzijn wij steeds beter in staat geworden om het effect ervan inzichtelijk te maken. Deze inzichten zorgen voor een steeds efficiëntere media-inzet en leiden tot nauwkeuriger voorspellingen van het effect op bijvoorbeeld merkbekendheid, productoverweging, website- of winkelbezoek  en uiteindelijke verkoop.

Dat wij voor de meeste campagnes gebruik maken van meerdere mediumtypen, wil  overigens niet zeggen dat een single-medium campagne niet effectief kan zijn. Zo maken wij bijvoorbeeld al 2,5 jaar structureel gebruik van radio om onze value-for-money perceptie te verbeteren en hebben wij diverse campagnes ontwikkeld waarbij uitsluitend Facebook werd ingezet om de doelgroep te bereiken.

Op welke crossmedia case van Vodafone ben je trots?

Een van de uitdagingen van het afgelopen jaar was het product ‘Vodafone Thuis’ (internet, TV en vaste telefonie) op de kaart te zetten in de competitieve markt van alles-in-een aanbieders. Om de productbekendheid van ‘Vodafone Thuis’ binnen een jaar op gelijk niveau met de concurrentie te brengen en de salesdoelstellingen te behalen, is gekozen voor een structurele inzet van online media in combinatie met aanwezigheid op TV en radio op vier momenten in het jaar.

Deze inzet was volledig op elkaar afgestemd, waardoor we online konden profiteren van de piekmomenten die wij gepland hadden op radio en TV. De online media werd uiteraard constant getest en geoptimaliseerd, maar voor het eerst konden wij op basis van online data ook de TV-zendermix aanpassen waardoor deze nog effectiever werd. Deze campagne heeft meer dan het beoogde resultaat opgeleverd en was voor ons een goed voorbeeld van hoe verschillende media elkaar kunnen versterken en hoe deze media inzet gedurende de campagne bijgestuurd kan worden.

Hoe werken jullie op crossmedia gebied samen met MEC?

Vodafone heeft samen met Blue Mango en MEC een media mix model ontwikkeld, dat inzicht geeft in het effect van de inzet van verschillende mediumtypen (en de combinatie hiervan) op marketing- en salesdoelstellingen. Deze inzichten vormen de basis voor iedere mediastrategie. De samenwerking met onze mediabureaus op dit gebied is voor ons dus erg waardevol.

Wat zouden bureaus en exploitanten kunnen doen om adverteerders op crossmedia gebied beter te bedienen?

Voor adverteerders is het van belang zo goed mogelijk inzicht te krijgen in het effect van bepaalde media inzet. Hierin is een grote rol voor zowel het mediabureau als de adverteerder zelf weggelegd, aangezien de adverteerder het bureau kan voorzien van allerlei data (bijvoorbeeld winkelbezoek, verkoopcijfers, gedrag op de website, etc.) die het bureau zelf niet voorhanden heeft.

Hoe kijkt Vodafone naar social en mobile als advertentiemedia?

Ruim 80% van Nederland is op dit moment in het bezit van een smartphone en het gebruik ervan neemt alsmaar toe. Dit geldt zeker ook voor de consumptie van social media, wat tegenwoordig vrijwel volledig op mobiel plaatsvindt. Dat wij intensief gebruikmaken van social media, blijkt wel uit het feit dat wij adverteren op Facebook, Twitter, Linkedin, Instagram, YouTube en vorig jaar als eerste Nederlandse adverteerder een campagne zijn gestart op Snapchat.

De targeting mogelijkheden voor het adverteren op mobiele toestellen zijn de laatste jaren enorm verbeterd, met opties als locatie-, netwerk en operating platform targeting. Onze bestedingen op het gebied van mobile en social media groeien met deze ontwikkelingen mee en vormen daarom een steeds groter onderdeel van onze mediamix.

Wat is het laatste nieuws?

Tegenwoordig kunnen steeds meer machines en apparaten met elkaar communiceren doordat zij met elkaar zijn verbonden (Internet of Things). Vodafone groeit hard op dit gebied en er zijn inmiddels vele toepassingen waarbij Vodafone deze machine-to-machine communicatie verzorgt, zoals bij fietsenfabrikant VANMOOF die in de nieuwste modellen Vodafone simkaarten plaatst om gestolen fietsen terug te kunnen vinden.

Het meest recente voorbeeld is de samenwerking tussen Vodafone en Philips om stadsverlichting te verbeteren. Met deze samenwerking maken beide bedrijven het voor stadsbesturen wereldwijd mogelijk om slimme straatverlichtingssystemen te implementeren. Straatlantaarns worden middels een simkaart draadloos met elkaar verbonden. Het voordeel hiervan is o.a. dat er een energiebesparing kan worden gerealiseerd doordat de aangesloten lampen op afstand worden bediend en naar wens zachter of harder kunnen branden. Daarnaast zorgt het voor lagere onderhoudskosten omdat de actuele status van iedere lantaarn bekend is en monteurs hierdoor niet langer hoeven rond te rijden om defecten op te sporen.

www.vodafone.nl   
www.mec.nl

 

De Cross Media Awards 2016 zullen worden uitgereikt tijdens het Cross Media Diner op woensdag 20 april in het Compagnietheater in Amsterdam.

Dit diner is in korte tijd uitgegroeid tot het netwerkevent voor adverteerders, exploitanten en bureaus rondom het thema crossmedia. De deelnemerslijst in opbouw staat hier.

Wil je aan het Cross Media Diner deelnemen? Dat kan! Maar wacht niet te lang met het bestellen van kaarten, capaciteit is niet onbeperkt – het diner was in alle voorgaande edities uitverkocht.

Kaarten voor het Cross Media Diner 2016 bestel je hier

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `