[Cross Media Exploitant] Valentijn Bras over SCOUPY
11-04-2015 19:50:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 3556 | Tags:

Op 20 mei worden de Cross Media Awards uitgereikt. SCOUPY dingt mee naar de award voor Cross Media Exploitant van het Jaar. Aan het woord is Valentijn Bras, CEO van SCOUPY.

Kun jij de SCOUPY introduceren?

SCOUPY. In 2011 opgericht door 3 offline-media ondernemers opgericht als lokaal relevant kortingsbonnen-boekje op je smartphone. Mobile Couponing en location based advertising dus. Snelgroeiende, écht Nederlandse startup met inmiddels meer dan 850.000 geregistreerde gebruikers. Richtte zich in eerste instantie op lokale MKB bedrijven en retailketens, inmiddels op FMCG fabrikanten en -merken. Visie was en is: De smartphone is de perfecte aanvulling op ieder mediaplan. Qua bereik (iedereen heeft er (straks) één, interactie (je kunt snel en simpel reageren - dat is pas communicatie!), snelheid (lijkt ons duidelijk) en presentatie (visueel makkelijk aantrekkelijk te maken).

Hoe onderscheidt SCOUPY zich op Cross Media gebied van andere media exploitanten?

Met haar cashback-concept voor fabrikanten ontzorgt SCOUPY haar klanten volledig. SCOUPY zorgt, samen met haar mediapartners, binnen het concept ook voor de (cross)media-inzet, waarmee tienduizenden consumenten in korte tijd richting de fysieke winkel worden geactiveerd. Van initiële, multimediale promotie- en bereiksstrategie tot en met de handling en uitbetaling van de cashback-aanvragen. Middels een online/offline bereikscampagne en online activatie de consument bewegen tot een offline (instore) aankoop. Om vervolgens via de smartphone geld terug te vragen. Met voor de fabrikanten als toetje: inzicht in wie je kopers. Een echte full-circle benadering dus.

Wat is jouw visie op cross media en de ontwikkeling van cross media?

De consument van vandaag verdeelt zijn mediaconsumptie over steeds meer kanalen, in steeds korter wordende flights. Juist daarom is het van extreem belang daar te zijn, waar de consument ook is: overal. Online, offline, instore, outdoor, op tv en radio. Alleen zo kan vandaag de dag een merk nog écht geladen worden. Maar dat is erg duur. Data over- en kennis van met de campagne geactiveerde consumenten moeten dus worden opgevangen, om deze later opnieuw - en veel voordeliger te kunnen bereiken. Online- en dan met name de smartphone - leent zich daar uitstekend voor. De cross-mediale benadering van SCOUPY, met daarbij een sterke focus op mobiel, is de basis van de succesvolle uitrol van dit nieuwe SCOUPY-concept geweest. De geïntegreerde benadering, inclusief B2B advertising en PR, heeft het concept echt gekickstart.

Op welke cross media case SCOUPY ben je trots?

Cashback met SCOUPY. Zó makkelijk kreeg je nog nooit geld terug! Geld-terug acties zijn een geliefd middel voor de fabrikant én de consument om snel en zonder risico nieuwe producten te kunnen proberen of invloed te nemen op verkoopaantallen. Met haar nieuwe CASHBACK propositie biedt SCOUPY fabrikanten de mogelijkheid om snel en simpel invulling te kunnen geven aan de marketingdoelstellingen TRIAL, PENETRATIE & VOLUME. De propositie is 360 graden, lost veel bestaande issues op voor fabrikanten en maakt van elke deelnemer in de keten een winnaar. Dat werkt als volgt: 1) Via de SCOUPY-app worden de deelnemende producten geadverteerd aan de SCOUPY-gebruikersbase. SCOUPY presenteert daarbij meerdere Cashback-acties van meerdere fabrikanten tegelijk in een periodiek terugkerende 2) CASHBACK PARADE. Deze Cashback Parade wordt middels een cross-mediale campagne i.s.m. mediapartners Sanoma en Centercom aangekondigd en gepromoot.

Zo hoeven fabrikanten geen aangepaste verpakking meer te maken of campagnes in te kopen om hun actie bekend te maken. 3) Alle verkooppunten van de fabrikant worden daarin meegenomen en het aanbod wordt location based aan de consument gepresenteerd. Afspraken met retailers zijn hiervoor niet meer nodig. 4) De consument gaat, getriggert door de campagne, naar de winkel van zijn keuze en koopt de producten van zijn gading daar voor de volle prijs. 5) Na het activeren van de digitale coupon in de SCOUPY-app uploadt hij een foto van zijn kassabon 6) SCOUPY controleert en verwerkt deze binnen 24 uur en betaald de consument binnen 48 uur - namens de fabrikant - een deel tot het hele aankoopbedrag terug. 7) Hiermee ontstaat er voor de fabrikant inzicht in wie, wat, waar heeft aangeschaft. 8) Het geheel wordt afgerond met de mogelijkheid aansluitend een geïntegreerd consumentenonderzoek uit te laten voeren door Het Testpanel. Met een N-waarde van minimaal N=1000 en tegen fractionele meerkosten kan zo meteen inzicht worden verkregen in de consumentenbeoordeling en aankoopintentie.

 

 

De Cashback Parade is middels een grote, landelijke en cross-mediale campagne in samenwerking met mediapartners Sanoma en Centercom aangekondigd, gelanceerd en gepromoot. Hierbij kwamen onder meer TVC (SBS, Veronica en Net 5), Radio (Sky, Q), NU.nl banners en cubicle's, online Advertorials, posters en floorboards in supermarkten, inserts met boodschappenlijstjes met gratis producten in bladen (Margriet, Libelle, Viva, Flair) en Outdoor media (A0) als ook emailmarketing (base van vrouwencluster Sanoma en SCOUPY) en geofence pushmarketing tot inzet. Het concept landt enorm goed bij merkfabrikanten. Deelnemers in de eerste Cashback Parade's waren A-merken als Coca-Cola, Bolletje, Lassie, Bavaria, Chio, Unox, Arla / Melkunie en Beckers. Het concept doorbreekt de macht die retail vaak over (acties van) fabrikanten heeft en biedt fabrikanten de mogelijkheid om snel en onafhankelijk, over alle supermarktketens heen, trial- en volumeacties op te zetten en uit te voeren.

Tegen veel lagere kosten dan voorheen bovendien; SCOUPY zorgt, samen met haar mediapartners, binnen het concept immers ook voor de (cross)media-inzet, waarmee tienduizenden consumenten in korte tijd richting de fysieke winkel kunnen worden geactiveerd. Nu kunnen merken en productenten echt leren wie en waar hun kopers zijn, online én offline! Gecombineerd met het al bestaande "volgersmodel" van SCOUPY, waarbij gebruikers hun merkvoorkeuren binnen het SCOUPY-platform aangeven, biedt dit volop kansen voor retargeting.

Kijk naar de Cashback Parade rapportage op SlideShare

Zetten adverteerders en mediabureaus optimaal in op cross media?

Mobiel, en dan met name de Smartphone lijkt tot nu veel te weinig te worden betrokken in het communicatieproces. Vergelijk andere mediatypen op interactieniveau met de smartphone en kijk dan naar de omzetten die er geboekt worden. Dan stel je vast dat er een gapend gat ligt, dat de komende jaren overbrugt dient te worden. Innoveer, ontdek, probeer. Vaak ontbreken de juiste concepten en komen we niet verder dan een simpele displayadvertentie of een filmpje. Al snel vallen we dan weer terug op het bekende, dat, toegegeven, meestal ook minder moeite kosten en denkwerk vergt.

Hoe zie jij de mediatypen waarin jullie als exploitant actief zijn de komende tien jaar ontwikkelen?

Met slimme en leuke concepten, maar met name in de dialoog met de klant. Relevant communiceren, want anders vlieg je meteen weer van de telefoon af. Andere media komen meer en meer in dienst te staan van (mobiel) online. De meer dan 4 miljoen volgconnecties tussen gebruikers en merken op het SCOUPY platform bewijzen dat. Gebruik dus een cross mediale approach om je klanten naar een online tool te krijgen. Daar kun je ze (onder)houden.

Hoe veranderen media en marketingcommunicatie door de invloed van social en mobiel?

De consument van vandaag laat zich niet meer toeschreeuwen, maar zoekt relaties. De meer dan 4 miljoen volgconnecties tussen gebruikers en merken op het SCOUPY platform bewijzen dat. Gebruik dus een cross mediale approach om je klanten naar een online tool te krijgen. Daar kun je ze (onder)houden. Creëer volgers en fans. Bouw echte relaties en beloon merkentrouw. Wees daar present, waar de consument je zoekt. Overal dus. Online en in de fysieke wereld. De muur, die in veel organisaties staat tussen de afdelingen online marketing / sales en fysieke winkelorganisatie, bestaat niet in de hoofden van de consument. Pas je aan aan de tijd. Luister echt naar je klanten en stop met éénrichtingsverkeer in je Marcom. Wie dat niet doet, wordt de komende jaren genadeloos afgestraft.

Wat is de toekomst van de media-exploitant? En welke rol zullen reclame-, mediabureaus en adverteerders gaan spelen?

De media-exploitant zal steeds verder worden afgerekend op aan- en toewijsbare ROI. Transparantie en meetbaarheid. Niet slechts meer het bereik, maar het aantoonbare effect van dat bereik worden cruciaal in de klantrelaties. Effect, in termen van interactie, waardering, omzet, social sharing en net promoter scores. De bureaus zullen meer en meer multi-mediale concepting fabriekjes moeten worden, die de adverteerder moeten helpen om de consument echt te verrassen. Zo kunnen ze hun toegevoegde waarde voor de klant behouden.

Wat is het laatste nieuws?

Reken vanaf nu op een regelmatig terugkerende SCOUPY Cashback Parade, waarin 6-10 merken zich gelijktijdig middels een cross-mediale mediacampagne aan de consument presenteren. Deelnemende producten kunnen zo risicoloos worden uitgeprobeerd en consumenten kunnen zeer snel en simpel hun aankoopbedrag terugkrijgen. Cashback Parade 2, met een vergelijkbare media-inzet, is inmiddels een feit. Parade 3 en 4 zijn ook al bijna volgeboekt. uiteraard volgen er binnenkort ook meerdere Stand-Alone Cashbackacties.

www.scoupy.nl

 

Klik hier voor een overzicht van alle tot nu toe gepubliceerde cases van de Cross Media Awards 2015

www.crossmediaawards.nl

Bestel hier kaarten voor de uitreiking van de Cross Media Awards op 20 mei

 

Cross Media Congres & Awards worden gesponsord door: