[Cross Media Merk] Annemarieke Loderus over Goede Tijden Slechte Tijden
14-04-2015 11:13:00 Door: | Hits: 14924 | Tags:

Op 20 mei worden de Cross Media Awards uitgereikt. RTL Nederland stuurde Goede Tijden, Slechte Tijden (GTST) in voor Cross Media Merk van het Jaar. Aan het woord is Annemarieke Loderus, Head of Product Development TV - RTL Digital Media.

Kun jij Goede Tijden, Slechte Tijden introduceren?

Goede Tijden, Slechte Tijden (GTST) startte op maandag 1 oktober 1990 op RTL Véronique. De allereerste dagelijkse soap van het Europese vasteland transformeerde van bekritiseerde titel naar bekroond transmediaal concept. GTST vormt al 25 jaar een vast baken in de RTL 4-programmering. Het is een onmisbaar en vernieuwend 24/7 multimediamerk met dagelijks hoge kijkcijfers, een drukbezochte site, uitverkochte live events, apps en transmediale concepten, eigen jubileumboeken en inmiddels meer dan 450.000 Facebook-fans en 101.000 Twitter-volgers.

Hoe onderscheidt Goede Tijden, Slechte Tijden zich van andere mediamerken?

GTST is de langstlopende Nederlandse soap, met gemiddeld 1,8 miljoen kijkers per aflevering. Er is geen andere Nederlandstalige soap met zo’n lange looptijd en met zo’n hoge betrokkenheid van de kijkers. Naast het succes op televisie, is RTL er samen met de producent Endemol in geslaagd om het format via diverse platformen te verrijken.

Dit begint al in een vroeg stadium: de schrijvers omarmen multimediale samenwerkingen, waarin we samen optrekken en ontwikkelen. Dit werkt erg plezierig. Het resultaat is een crossmediale GTST-propositie, waarmee we de betrokkenheid van de kijkers verhogen en relevante platformen bieden voor onze adverteerders.

Wat waren de successen en hoogtepunten van jouw mediamerk in 2014?

Op 29 en 30 augustus verzamelde de cast van GTST zich weer voor het GTST Live Event. Samen met 7.000 fans keken ze de eerste aflevering van het nieuwe seizoen en de ontknoping van de zomercliffhanger.

Speciaal voor de 5.000ste aflevering van GTST op 17 oktober 2014 werd - in plaats van de traditionele dubbele aflevering - een nieuw format bedacht. Via een second-screen app (gemaakt door Triple IT) werd synchroon met de TV-uitzending de verhaallijn vanuit een ander perspectief getoond. Dit leidde tot een unieke second-screen ervaring met 2,3 miljoen TV-kijkers (een stijging van 42% t.o.v. reguliere vrijdagen) en 243.000 app downloads met 184.000 kijkers. Bij de montage zijn de beelden van zowel het eerste als tweede scherm uitermate knap op elkaar afgestemd. Een eenmalige gebeurtenis, met het tweede scherm volledig synchroon met de uitzending en met zulke grote aantallen kijkers, is een technisch hoogstandje waar we trots op zijn.

Daarnaast ontwikkelden we samen met Andrélon de web-only serie Filmster Wiet voor de Pink Hairstyling-collectie. GTST-personage Wiet veranderde in het kader van haar schoolopdracht met behulp van Andrélon wekelijks in een klassieke filmster. De acht afleveringen waren te zien op GTST.nl en RTL XL. Deze populaire video’s werden direct doorgelinkt naar de praktische how-to-video’s op het Andrélon-platform en dit bleek een succesvol concept.

In de zomer lanceerden we de op GTST geïnspireerde online soap Gezellige Tijden. Het bood Smiths de mogelijkheid om haar verscheidenheid aan subbrands te laten zien, door ieder zoutje een ander karakter te geven. De soapserie had een eigen websiteBijna een jaar lang was de soap te zien. De Smiths-karakters kwamen op meerdere plekken binnen het RTL-netwerk terug, waaronder in de drukbezochte GTST Quiz App die hoorde bij de GTST Quiz bij RTL 4.

Welke stappen heeft Goede Tijden, Slechte Tijden in 2014 gezet op gebied van cross media?

De second-screen uitzending rondom de 5.000ste aflevering was uniek en is op deze schaal niet eerder ingezet voor een dagelijkse televisieserie. De montage was uniek en het synchroon lopen tussen second screen app en uitzending was een technisch hoogstandje. Ook staan mij vooral de overweldigende en complimenteuze reacties van de kijkers bij, die het gevoel hadden dat ze echt midden in de serie zaten. Daarnaast zie je dat we samen met onze adverteerder nog vaker de brede mediamix benutten en geïntegreerde en succesvolle crossmediale concepten neerzetten. De gelanceerde web-only serie in samenwerking met Andrélon (Filmster Wiet) en het crossmediale Gezellige Tijden concept in samenwerking met Smiths (Gezellige Tijden) zijn hier succesvolle voorbeelden van. Ook op social media blijkt hoe betrokken de kijker is bij GTST. We stegen naar meer dan 450.000 Facebook-likes en hebben meer dan 100.000 Twitter-volgers. In 2014 ontvingen we, net als in 2013, de Remotely.tv Award voor het programma waarover gedurende het hele TV-seizoen het meest werd getwitterd.

Wat is jouw visie op cross media en de ontwikkeling van cross media met betrekking tot mediamerken?

Het is voor mediamerken steeds belangrijker om de juiste content op het juiste device op het juiste moment aan te bieden. Ook kan er telkens meer worden getarget, waardoor de boodschap steeds gerichter bij de consument kan worden afgeleverd. Zo worden adverteerders en kijkers maximaal bediend.

Op welke cross media case waarbij Goede Tijden, Slechte Tijden was betrokken, ben je trots?

Ik ben trots op het crossmediale succes van afgelopen jaar en ook op de twee transmediale concepten die we in 2012 en 2013 hebben ontwikkeld om de zomer te overbruggen; GTST: Wie is Tim? en GTST: Spring Levend.

Kun je de case omschrijven? Welke media en mediumtypes zijn bij deze campagne ingezet?

In 2013 lanceerden we voor het eerst het transmediale concept GTST: Wie is Tim? om de betrokkenheid van de kijkers vast te houden tijdens de zomerstop. De app, met een GTST-verhaallijn over het mysterieuze personage Tim Loderus, liep in de zomer gedurende de zes weken dat het programma niet op TV was. GTST: Wie is Tim? sloeg een brug tussen de cliffhanger en het nieuwe seizoen, zorgde voor hogere kijkcijfers bij de start van het nieuwe seizoen en bood sponsoren een brede mediamix. In een normaal luwe GTST-zomer waren er wekelijks 280.000 spelers actief met GTST bezig. Onderzoek wees uit dat de app de betrokkenheid van de doelgroep significant versterkte. Het innovatieve concept is bekroond met vijf vakprijzen: een Bronzen Effie, een AMMA Award, een Cross Media Award, een zilveren SpinAward en een gouden Esprix. Een mooie beloning voor het hele team, dat keihard heeft gewerkt om dit innovatieve en transmediale concept in korte tijd van de grond te krijgen. Na het succes van Wie is Tim? zochten we in 2014 opnieuw naar een format om kijkers tijdens de zomerstop aan GTST te binden. Daarom werd er door de hoofdschrijvers van GTST zelfs een cliffhanger geschreven met een spannende transmediale zomer in het achterhoofd. Aan het eind van de laatste aflevering verongelukte één van de favoriete personages tijdens een gezamenlijke parachutesprong. Via de app GTST: Spring Levend konden fans in acht weken achterhalen wie nog springlevend waren en vooral: wie niet? Ook dit spannende concept hield de kijker gedurende de hele zomer in zijn greep.

 

Hoe ondersteunt Goede Tijden, Slechte Tijden adverteerders?

De setting en karakters boden, en bieden nog steeds, een goed podium voor adverteerders. Sponsoring en branded content spelen dan ook een prominente rol. Zo droeg Arnie al in de beginjaren een bodywarmer van Naf Naf, wat het Franse kledingmerk een omzetverdubbeling opleverde. Maar ook partijen als Doritos, Thuisbezorgd.nl, Andrélon en Wehkamp verbinden zich succesvol aan de serie. GTST is méér dan alleen een serie op televisie. Met 460.000 leden op Facebook is het ook een van onze populairste social media kanalen. De uitzendingen worden teruggekeken via RTL XL. Ook organiseren we het jaarlijkse event GTST Live. Hiermee bieden we altijd relevante content aan onze kijkers en mooie platformen voor adverteerders.

Wat is het laatste nieuws?

GTST bestaat in oktober 25 jaar en dat wordt traditioneel, maar óók innovatief groots gevierd!

www.GTST.nl
ww.rtl.nl
www.adverterenbijrtl.nl

 

Klik hier voor een overzicht van alle tot nu toe gepubliceerde cases van de Cross Media Awards 2015

www.crossmediaawards.nl

Bestel hier kaarten voor de uitreiking van de Cross Media Awards op 20 mei

Cross Media Congres & Awards worden gesponsord door: