[Cross Media Case] Chantelle Stuart over unieker Unique
07-04-2015 11:23:00 Door: | Hits: 4448 | Tags:

Op 20 mei worden de Cross Media Awards uitgereikt. RLVNT stuurde unieker Unique in voor Cross Media Case van het Jaar. Aan het woord is Chantelle Stuart, Marketingmanager bij Unique.

Kun jij Unique introduceren?

Wij zijn Unique. Sinds 1972. Wij zijn niet alleen een uitzendbureau. Unique is de vooruitstrevende HR-partner voor ondernemend en werkend Nederland. Wij maken elke dag het verschil door ons werk buitengewoon goed en snel te doen. Wat we doen? Unique gaat verder. Voor onze klanten, medewerkers en voor elkaar. Unique inspireert. Helpt zoeken en vinden wat nodig is. Samen werken aan de volgende stap. Wij doen dit met plezier, deskundig en op maat. Wat willen we bereiken? Werken aan morgen. Meer mogelijkheden, beter werk, iedere dag.

Hoe kijken jullie vanuit Unique naar Cross Media?

In deze tijd kun je niet zonder een cross mediale aanpak. Ten eerste omdat mensen via diverse kanalen aan hun informatie komen. De impact van je campagne zal dan ook vele malen groter zijn als de doelgroep de boodschap via verschillende kanalen en op diverse momenten van de dag tegenkomt. Ten tweede is het een goede aanpak als er verschillende doelstellingen in één campagne behaald moeten worden, zoals bij de #uniekerUnique campagne.

Kun je de case omschrijven?

Begin 2015 zijn Creyf's en Unique samen opgegaan in het nieuwe Unique. Doel van deze campagne was om binnen de organisatie een breed menselijk draagvlak te creëren. Tegelijkertijd moest bij de opdrachtgevers en flexwerkers het vertrouwen heersen dat al het goede van zowel Creyf's als Unique bewaard zou blijven. Want van het merk Creyf's wordt dan weliswaar afscheid genomen, maar de mensen en hun mentaliteit blijven behouden. In plaats van afscheid te nemen van het verleden, is ervoor gekozen om te vieren hoe en waarmee we het verschil gingen maken: de eigenheid van de mensen. Ieders eigenheid levert toegevoegde waarde voor het nieuwe Unique.

En niet alleen de eigenheid van alle medewerkers, maar ook die van de opdrachtgevers en de flexwerkers. Deze eigenheid, de vaardigheden, karakters en eigenschappen bijten elkaar niet, ze verrijken elkaar juist. Samen telt dit op tot een unieker Unique. Dit kan je niet van hogerhand opleggen, een unieker Unique maak je van binnenuit. En dat is precies wat we hebben gedaan. Eenieder die een raakvlak had met Creyf's of Unique, van directieleden tot flexwerkers, van prospects tot opdrachtgevers, allemaal werden ze uitgenodigd om mee te bouwen. Want samen maken wij een #uniekerUnique.

En die persoonlijk toegevoegde waarde voor het nieuwe Unique is onontbeerlijk, of je nu staat voor een #ondernemenderUnique, #energiekerUnique, klantgerichterUnique of #ambitieuzerUnique, allemaal staan we voor een #uniekerUnique. Voor ons is dit een voorbeeldcase die laat zien hoe je draagvlak creëert - zowel binnen als buiten de organisatie - voor een samengaan van twee bedrijven, waarbij iedereen zich gewaardeerd én trots voelt, er een enorme saamhorigheid ontstaat en er vol vertrouwen naar de toekomst gekeken wordt. Daarbij is dit een echte cross-media-case. De eigen kanalen zijn ingezet, er is veel gedeeld via social, er heeft betaalde media-inzet plaatsgevonden, maar de echte helden zijn al onze mensen die deze campagne tot een succes hebben gemaakt.

Welk bureau was betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van de campagne?

Het jonge en frisse RLVNT uit Amsterdam heeft de motivaties van onze mensen centraal gezet in de strategische conceptontwikkeling, de creatieve en media-insteek alsmede de uitvoering, over alle interne en externe communicatiekanalen.

Welke media - en mediumtypes - zijn voor de campagne ingezet? Hoe zijn jullie tot deze keuzes gekomen?

Om te beginnen de eerste versie van de campagnewebsite, waar alle medewerkers, flexwerkers en opdrachtgevers hun persoonlijke bijdrage aan #uniekerunique konden uploaden. De doe-mee-oproep is verspreid via ons intranet, interne mails en eDM naar flexwerkers en opdrachtgevers. De user-generated-content werd geplaatst op de tweede versie van de campagnewebsite: uniekerUnique.nl. Deze content werd voor de posters in en op alle vestigingen gebruikt, los van alle social shares die op Facebook en Twitter plaatsvonden. Op BNR zijn zes versies van de 5"+5"+5"+20" commercials uitgezonden, ingesproken door medewerkers, flexwerkers en opdrachtgevers.

In het FD hebben we tweemaal vijf opeenvolgende pagina's ingezet, viermaal een klein hoekformaat, gevolgd door een 1/1 FC, gevuld met beelden van de uniekerunique-website, die ook zijn gebruikt voor de op HR-beslissers gerichte campagne op LinkedIn, P&Oactueel en ons CRM-magazine PeopleBusiness, aangevuld met een RTB-campagne. Op creyfs.nl is een homepage-takeover in dezelfde stijl geplaatst, die de transitie naar Unique laat zien. Op ons interne event, eind januari in een grote hangar, zijn op een van de grootste schermen van Europa alle ingezonden bijdragen nogmaals getoond om de succesvolle transitie van Unique en Creyfs naar het nieuwe Unique te vieren.

Wat waren de resultaten van de campagne?

Gedurende de campagneperiode hebben we meer dan 10.000 websitebezoeken op uniekerunique.nl mogen registreren, waarvan 88% unieke sessies. De geüploade content is bijna 1.000 keer gedeeld op LinkedIn en ruim 500 keer op Facebook. Maar het allerbelangrijkste resultaat is de participatie van alle mensen, die leidde tot het samenbrengen van twee prachtige organisaties met veel menselijk begrip en respect, op een manier waarop nog nooit een fusie in Nederland heeft plaatsgevonden.

Wat is het laatste nieuws?

Na eind 2014 de zilveren plak behaald te hebben in de titelstrijd Uitzendbureau van het jaar, gaan we dit jaar voor de hoogst mogelijke trede. Onze flexwerkers en opdrachtgevers hebben hierin de belangrijkste stem. Aan ons dus om waar te maken dat we deze titel in 2015 dubbel en dwars verdienen.

www.unique.nl
www.uniekerunique.nl
www.rlvnt.nl

 

Klik hier voor een overzicht van alle tot nu toe gepubliceerde cases van de Cross Media Awards 2015

 

 

Cross Media Congres & Awards worden gesponsord door: