[Cross Media Merk] Christine Festjens over La Maison Victor
14-04-2015 10:30:00 Door: | Hits: 6719 | Tags:

Op 20 mei worden de Cross Media Awards uitgereikt. Sanoma stuurde La Maison Victor in voor Cross Media Merk van het Jaar. Aan het woord is Christine Festjens, Publishing Director Sanoma Media Belgium.

Kun jij La Maison Victor introduceren?

La Maison Victor is een Do-it-Yourself mode label dat mensen wil helpen en enthousiast wil maken om zelf de mooiste kleren en accessoires te maken. Daarvoor ontwikkelt het goed uitgelegde naaipatronen, biedt het online video tutorials aan, cureert het all-in-one pakketten en brengt het een tweemaandelijks magazine uit. La Maison Victor is een startup binnen Sanoma België. Het merk werd begin 2014 gelanceerd.

Hoe onderscheidt La Maison Victor zich van andere mediamerken?

Naaien, naaipatronen en patronen magazines hebben een ouderwets imago. La Maison Victor is ontworpen vanuit de ambitie om een nieuwe generatie enthousiast te maken voor het zelf maken van stijlvolle en modieuze kleren. Daarvoor is een team samengesteld van mensen uit de beroemde Belgische modeschool die samen met patroon tekenaars en een crossmediale redactie elk kwartaal een serie unieke patronen uitbrengen en intensief werken aan het onderhouden van de interactie met onze gebruikers. De producten van La Maison Victor zijn crossmediaal, want elk patroon komt met een stap-voor-stap video; de interactie met onze snel groeiende community is crossmediaal, want verloopt zowel via het magazine, de website, de nieuwsbrief als Pinterest; onze gebruikers werken crossmediaal, want de onafhankelijke Facebook groep “creaties uit La Maison Victor” telt intussen 3826 leden.

Wat waren de successen en hoogtepunten van La Maison Victor in 2014?

- La Maison Victor leerde in 1 jaar tijd met heel veel kleine experimenten, veel owned media en obsessief veel aandacht voor conversie optimalisatie hoe het winstgevend kon worden. We groeiden in 2014 van idee naar een omzet van meer dan 1.200.000 EUR. - Intussen lanceerden we in 4 landen: Belgie, Duitsland, Frankrijk en Nederland. - We hebben intussen meer dan 75.000 contacten opgebouwd in de marketing database. - De gemiddelde online omzet groeide verviervoudigde van 4 EUR in januari naar 18,57 EUR in december - Er is intussen een zeer actieve gebruikerscommunity met > 3826 leden en groeit maandelijks met meer dan 30%. - Onze eigen Facebook heeft meer dan 11.000 volgers en hoge engagement rate.


Welke stappen heeft La Maison Victor in 2014 gezet op gebied van cross media?

La Maison Victor is rigoureus opgezet als een Lean Startup. Strategie werd ontwikkeld op basis van het formuleren en testen van hypotheses. Alle concepten, strategieën en tactieken werden geëvalueerd op basis van hun bijdrage tot de belangrijkste conversiedoelen: omzet en retentie. La Maison Victor werd opgezet als een digitaal denkend modehuis met een offline magazine. Niet als een magazine met een webshop. Het magazine van 6,95 EUR bleek een heel andere rol te krijgen dan we eerst gedacht hadden: Het is het belangrijkste marketing instrument geworden voor het ontwikkelen van publiek. Via het magazine komen mensen in aanraking met de stap-voor-stap videos op de website, stappen ze in de contactstrategie, kopen ze stoffen en all-in-one pakketten, bestellen ze volgen ze de online video lessen en vertellen er over aan vriendinnen, enz… Meer dan 50% van het bezoek aan de site is returning visitors, die voornamelijk via onze mails, onze social strategie en het offline magazine getriggerd worden om de site telkens opnieuw te bezoeken.

Wat is jouw visie op cross media en de ontwikkeling van cross media met betrekking tot mediamerken?

Wanneer je crossmediaal en niet-magazine first gaat denken, dan blijkt er wel degelijk een mooie toekomst te zijn voor magazines. Door La Maison Victor neer te zetten als een DIY modemerk dat toevallig ook een magazine heeft: - Ontdekten we allerlei nieuwe business modellen, zoals stoffen, all-in-one paketten. online lessen, enz… - Veranderde de rol van het magazine en kreeg het veel meer waarde, want naast een groot aandeel in de omzet, bleek het een heel goed marketing en word-of-mouth instrument te zijn - Transformeerden we ons publiek van passieve lezers in actieve kopers en actieve ambassadeurs Crossmediaal denken betekent voor ons ook dat je je publiek continu probeert waarde te geven door gebruik te maken van de unieke mogelijkheden van elk medium. Zo biedt online video ons de mogelijkheid om een uniek product te maken: patronen met stap-voor-stap videos. En biedt Facebook ons de kans om vinger aan de pols te houden met wat onze community met onze producten doet.

Op welke cross media case waarbij La Maison Victor was betrokken, ben je trots?

Ons mediamerk is de crossmediale case. Daar zijn we als startup trots op. Het is gelukt om binnen een grote uitgeverij iets op te zetten dat letterlijk elk principe van het uitbrengen van een magazine ter discussie heeft gesteld. Maar we zijn het meest trots op het aan de praat krijgen van de verschillende business modellen en op de snelheid waarmee we van idee naar een winstgevend merk gegroeid zijn.

Kun je de case omschrijven? Welke media en mediumtypes zijn bij deze campagne ingezet?

Door continu te sleutelen aan Design, Product, Communicatie en Conversie, wist de startup La Maison Victor in 1 jaar tijd uit te groeien van idee naar 1,2 miljoen EUR omzet. Daarbij bewees het dat een digitaal denkend magazine veel toekomst heeft. We gebruiken online en offline instrument in harmonie om publiek te ontwikkelen en te converteren voor ons aanbod met: - De website in het hart van de contact en conversie strategie, waar we bezoek converteren in contact, in sales en cross-sales - Email marketing, waarin we bestaande klanten wekelijks proberen te activeren - Pinterest waarop we inspiratie en podium bieden aan de creaties van onze klanten - Facebook waarin we de conversatie levend houden met onze community - Offline magazine, waarin we tweemaandelijks nieuwe ontwerpen uitbrengen die passen bij het modebeeld en het seizoen. - Influencer outreach, waarbij we DIY’ers en naaischolen activeren om met onze patronen aan de slag te gaan.

Hoe ondersteunt La Maison Victor adverteerders?

Het unieke aan het business model van La Maison Victor is dat het momenteel totaal onafhankelijk is van adverteerders. Wanneer onze contactstrategie verder groeit zullen we hier actiever werk van maken. We hebben affiliate marketing geprobeerd, maar dat bleek weinig tot geen inkomsten te genereren.

Wat is het laatste nieuws?

Tijdens de eerste drie maanden van 2015 hebben we online al 70% van de omzet van 2014 gerealiseerd. La Maison Victor groeit steeds sneller en nog steeds helemaal organisch. Sinds kort hebben we ook de markt van stoffen opengebroken. Door de groeiende community kan LMV sinds kort stoffen ter beschikking stellen voor zijn klanten waar tot nog toe alleen de grote modehuizen toegang hadden. De stoffenmarkt voor kwaliteitsstoffen is pas toegankelijk vanaf 500m2. Wij kunnen voor onze klanten sinds kort deze stoffen voor hen kopen en per m2 aanbieden.

www.lamaisonvictor.com

Klik hier voor een overzicht van alle tot nu toe gepubliceerde cases van de Cross Media Awards 2015

www.crossmediaawards.nl

Bestel hier kaarten voor de uitreiking van de Cross Media Awards op 20 mei

Cross Media Congres & Awards worden gesponsord door: