[Cross Media Case] Dennis Landman over de Shazam-campagne van Bavaria Radler
09-04-2015 15:18:00 Door: | Hits: 3710 | Tags:

Op 20 mei worden de Cross Media Awards uitgereikt. Sky Radio Group in samenwerking met Mindshare stuurden hun Shazam-campagne in voor Cross Media Case van het Jaar. Aan het woord is Dennis Landman, Sales Director bij Sky Radio Group.

Kun jij Sky Radio Group en Mindshare introduceren?

Mindshare is een mediabureau dat haar klanten dagelijks helpt bij het realiseren van een grote variëteit aan doelstellingen. Via consumenten-, media- en merkinzichten helpt Mindshare de juiste media en middelen te selecteren om bijvoorbeeld een communicatie- of salesdoelstelling te behalen.

Drie radiostations én MyRadio: dat is de Sky Radio Group. Het grootste commerciële radiobedrijf van Nederland bestaat uit Sky Radio, Radio Veronica, Classic FM en MyRadio barst van creativiteit, enthousiasme en kennis. Door een zeer uitgebreid radioportfolio biedt de Sky Radio Group voor ieder wat wils, van consumenten tot adverteerders. Alle commercieel interessante doelgroepen zijn goed vertegenwoordigd.

Hoe kijken jullie naar Cross Media?

Cross Media is dé manier om te communiceren met jouw doelgroep via diverse media. Op dit moment wordt Cross Media bij een radiocampagne toegepast door de integratie van print, social, een evenement, online pagina of tv.

Kun je de case omschrijven?

Nooit eerder zocht een radiostation in Nederland een samenwerking met de meest gebruikte muziekherkennings-app Shazam. Deze innovatie is voor adverteerders en radiostations een zeer waardevolle manier om het massabereik van radio te koppelen aan het massabereik van Shazam. En daarmee in een klap de radiocommercial interactief te maken voor groot publiek. Luisteraars zijn slechts één klik op hun smartphone verwijderd van deelname aan een actie, aanvullende productinformatie of een online aankoop, waar ze ook zijn. Door het actief laten luisteren naar een commercial wordt de attentiewaarde hiervan sterk verhoogd.

Welk bureau was betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van de campagne?

De campagne is opgezet in samenwerking met Mindshare. Productie en uitvoering was in eigen beheer.

Welke media - en mediumtypes - zijn voor de campagne ingezet? Hoe zijn jullie tot deze keuzes gekomen?

Vanaf april introduceerde Bavaria haar nieuwe bier Radler met de Easy Island televisiecommercial. In deze commercial werd gebruik gemaakt van de pakkende Boney M hit Sunny. Bovendien werd in deze campagne gebruik van het door Mindshare en Neurensics aangetoonde effect van emotional transfer, waarbij de muziek en boodschap vanuit een televisiecampagne via radio kan worden geactiveerd. Tijdens de vierde televisie flight in augustus werd besloten om een radiocommercial alleen op Sky Radio in te zetten, waarbij luisteraars werden opgeroepen de hit Sunny in de commercial te shazammen – taggen - met hun smartphone. Shazam is dé muziekherkennings-app dat ervoor zorgde dat de radiocommercial interactief werd en daardoor attentiewaarde voor de boodschap werd verhoogd.

Wat waren de resultaten van de campagne?

In één week werden bijna 7.000 tags gerealiseerd op de radiocommercial: 106 spots, bereik in doelgroep boodschappers 20-54 jaar 26% en gemiddelde contactfrequentie 6,0. Dat is een bovengemiddelde deelname aan een prijsvraag van slechts 1 week bij Sky Radio. Bovenop het aantal deelnemers werd uit GfK onderzoek ook duidelijk dat de radiocommercial ervoor had gezorgd dat de herkenning van de Bavaria Radler campagne was verhoogd en de boodschap beter voor het voetlicht is gekomen.

Wat is het laatste nieuws? 

Voor Bavaria wordt gekeken om in 2015 de campagne in een soortgelijke opzet te herhalen. Daarnaast wordt het interactief maken van radiocommercials enthousiast ontvangen door mediabureaus en adverteerders. Verscheidene voorstellen staan uit.

www.skyradiogroup.nl
www.mindshareworld.com

 

 

Klik hier voor een overzicht van alle tot nu toe gepubliceerde cases van de Cross Media Awards 2015

www.crossmediaawards.nl

Bestel hier kaarten voor de uitreiking van de Cross Media Awards op 20 mei

Cross Media Congres & Awards worden gesponsord door: