[Cross Media Bureau] Eric Kramer over MEC
13-04-2015 10:13:00 Door: | Hits: 4996 | Tags:

Op 20 mei worden de Cross Media Awards uitgereikt. MEC dingt mee naar de award voor Cross Media Bureau van het Jaar. Aan het woord is Eric Kramer, CEO bij mediabureau MEC.

Kun jij MEC introduceren?

MEC weet de consument in beweging te brengen. MEC gelooft in engagement@scale. We willen dat dit lukt voor heel veel mensen. Dat is de schaal die we willen bereiken. Wij blijven vernieuwen. Dat doen we compromisloos. Wij doen precies wat de consument doet. En dat helpt onze klanten. We hebben toegang tot zowel Insights als merkdoelstellingen en hebben de juiste middelen om deze doelstellingen te verwezenlijken. Onze positionering is dan ook zeer onderscheidend. Waar traditionele bureaus worstelen om digitale diensten goed op te kunnen nemen in de dienstverlening is het bij MEC juist een bron van kracht. En pas als digitaal een kracht is, kan het ook volwaardig geïntegreerd worden. Onze positionering is relevant. De resultaten uit de Grote Marketing Enquete 2014 onder beslissers in marketing, uitgevoerd door Trendbox, maken duidelijk dat onze positionering een antwoord geeft op de grootste uitdaging van onze klanten, de marketeers. Een quote uit het rapport: “Boven dat alles blijft het geworstel over de integratie van online & offline inclusief de implementatie van multi- of omni-channel strategieën nog steeds de grootste uitdaging in marketingland.” Met onze eigenwijze positionering creëren we een nieuwe definitie van wat een mediabureau is en kan doen voor haar klanten.

Hoe onderscheidt MEC zich op Cross Media gebied van andere bureaus?

Social verandert en MEC zit bovenop deze ontwikkelingen om voorop te blijven lopen. In Social zijn we volledig door gegaan van Facebook naar andere platformen. We hebben de Social Engagement afdeling aangevuld met een Social Influencers sectie, ook begonnen we een volledige Mobile afdeling. De Social Engagement afdeling bestaat inmiddels uit meer dan 20 personen, waaronder Social Media Managers, Social Influencers, Art Directors en copywriters die creatieve content aan onze klanten bieden. Influencer Marketing is een uitstekende manier om een moeilijke boodschap over te brengen. Invloedrijke personen inzetten als ambassadeur voor je merk is niet nieuw. De manier waarop wij deze aanpak in praktijk brengen is wel vernieuwend. Mensen vinden elkaar in gedeelde waarden op het internet en dit kan extreem krachtig zijn. Nu koppelen we onze expertise in Social Media aan content creatie en Insights. Daarbij is er een diepere relatie tussen de creatie (vorm) en integratie (inhoud) van een verhaal waarvan de relatie bepalend is voor de manier waarop het verhaal gewaardeerd wordt door het publiek. Dit stelt ons in staat om Social, Digital & Mobile volledig en professioneel te integreren in onze strategieën, inclusief content.

Wat is jouw visie op cross media en de ontwikkeling van cross media?  

De echte voordelen in marketingcommunicatie zijn te vinden in het hele sociale ecosysteem. De manier waarop mensen media consumeren is hierin leidend. Wij volgen de consument. Cross media gaat over innovatie en impliceert dat er een digitale component aanwezig is. Media & content zijn in digitale media onlosmakend met elkaar verbonden. Iedereen begrijpt dat de copy van de advertentietekst in search de media inzet bepaald en vice versa. Vrijwel niemand realiseert zich dat mediabureaus binnen search daarmee ook content zijn gaan produceren. Wij kijken zo ook naar social. Media & content zijn 1. Als merk wil je in de gewenste communicatie komen. Dit kan als je je richt op een vorm van communiceren die bij de consument past. Social Influencer marketing & Mobile advertising zijn voorbeelden van relevante communicatievormen.

Op welke cross media case van MEC ben je trots?

De manier waarop we content voor IKEA delen, toont ons innovatief gebruik van het mediumtype en is zelfs leidend in IKEA's wereldwijde social strategie. Dit jaar zijn we doorgegaan met vernieuwen en breidden we uit van vier sociale platformen (Facebook, Twitter, Google+ en YouTube) naar een vijfde sociaal platform Pinterest. We ontwikkelden een social activatie omtrent de IKEA catalogus met het idee: ‘IKEA zoekt interieurontwerper’. We begonnen een IKEA Pinterest bord en riepen mensen op om hun eigen favoriete slaap- en badkamer samen te stellen. We bereikten 6,5 miljoen mensen op onze sociale platforms en blogs, fans geneerde 20,683 re-pins en realiseerden 1,3 miljoen views. De winnende kamer is zelfs tot leven gebracht in de IKEA winkel in Amsterdam.

Een goed voorbeeld van Influencer marketing is de samenwerking voor het merk Etos met beauty blogger Miss Lipgloss. Zij plaatste betaalde advertorials en aanbevelingen over Etos producten op haar blog.

Voor Mercedes-Benz voerden wij een luxe lifestyle blog uit waarop Mercedes-Benz wordt geprofileerd op onderwerpen als kunst en design. Om deze profilering nog geloofwaardiger te maken, maakten we een film met Scheltens & Abbenes. Dit kunstenaarsduo maakt gebruik van hun invloed op merken als Hermes en Viktor & Rolf. In een prachtige ambiancefilm laten zij zien wat stijl voor hen betekent. Omdat Mercedes-Benz de film introduceert, verbinden zij zich impliciet met de waarden van de kunstenaars. Dit is marketing die echt past bij Mercedes-Benz: elegant en niet te veel in je gezicht.

Een ander voorbeeld is de Brouwersch case. SAB Miller vroeg MEC om de rijke geschiedenis van Grolsch op een relevante en impactvolle manier te vertellen om zo een positieve bijdrage te leveren aan de merkwaarden van Grolsch. MEC creëerde een uniek branded content infotainment platform om de verhalen van 400 jaar brouwersgeschiedenis bekend te maken onder de doelgroep. De ‘Bier Brouwersch Battle’ tussen twee teams zorgden op een slimme, entertaining, manier voor bekendheid van de belangrijkste merkwaarden van Grolsch. Er was een sterke stijging van ca 8% op de Grolsch merkwaarden waarneembaar binnen de doelgroep. De strategie zorgde voor 2.4 miljoen views op Facebook, YouTube, Twitter, op TV en in de bioscoop. Van Grolsch ontvingen we een mooi compliment: “MEC’s innate understanding of our target consumer led them to create a ground-breaking piece of brand content that has completely challenged the way we communicate to our target consumer.”

Zetten adverteerders optimaal in op cross media? Wat adviseer jij ze? En wat zou je media-exploitanten adviseren op cross media gebied om adverteerders optimaal te kunnen bedienen?

Ook al heeft niet ieder digitaal platform zich al volledig bewezen, de meeste netwerken rollen momenteel advertentiemogelijkheden uit en de consument stapt massaal in. Toch zijn mensen ontrouw aan social media en ze zijn dan ook steeds vaker en meer gefragmenteerd op andere sociale netwerken te vinden. Niet alle adverteerders zijn al klaar voor deze toekomst. Het zijn de ‘new kids on the block’ ofwel relatief nieuwe netwerken die je vanuit media- en marketingoptiek niet langer buiten beschouwing kunt laten: Pinterest, Instagram, Snapchat, Vine en Tumblr. De nieuwe situatie op social vraagt wel enige behendigheid en flexibiliteit bij zowel exploitant, bureau als adverteerder. Het is vooral duidelijk dat het speelkwartier voorbij is en we ons kunnen gaan richten op lange termijn bouwen aan en investeren in merken. Deze aanpak vereist toewijding. Wij adviseren om af te stappen van het ‘inhaken om het inhaken’. Door enerzijds gebruik te maken van de functionaliteiten van het platform en anderzijds in te spelen op het natuurlijke gedrag dat mensen online vertonen, kun je content relevant maken. Gebruik maken van de nieuwste technieken, op het juiste platform, op het relevante moment, met de juiste content, creëert impact.

Hoe veranderen media en marketingcommunicatie door de invloed van social en mobiel?

De wereld om ons heen krijgt steeds meer een mobiele focus. Voor de gebruiker betekent de groeiende mobiele focus dat er veel te kiezen valt waarbij men zelf bepaalt welke ontwikkeling zij omarmen en welke niet. Waar bureaus vooral mee te maken gaan krijgen, is de vraag hoe merken, producten en services op de juiste manier inspelen op deze keuzes. Bij MEC worden onze talenten door interne strategietrainingen klaar gestoomd en krijgen zij handvatten aangereikt om vooruitstrevend te zijn. Als merk weten wat je minimaal moet doen en waar de kansen liggen, is essentieel om de kansen te benutten en impact te maken op business doelstellingen. Onze verwachting is dat mobiel in het digital-out-of-home segment een steeds belangrijkere rol gaat spelen. Enerzijds door ontwikkelingen met mobile payments, anderzijds door de location based mogelijkheden. Retailers, horeca en dienstverleners moeten stappen maken om via mobiel de costumer journey goed te bedienen. De toepassingen van apps op mobiel en smart-devices zullen steeds meer worden toegespitst op de persoonlijke behoeften van mensen en mobiele websites zullen een belangrijkere basis gaan vormen in de communicatie. Apps zullen worden ingezet voor een echt specifieke meerwaarde.

Wat is de toekomst van het (reclame)bureau? En welke rol zullen mediabureaus en adverteerders gaan spelen?

Onze business is al jaren enorm in verandering. En dat betekent dus ook dat je als bureau snel en significant moet veranderen. Wij blijven vernieuwen en door vernieuwen. Wij gaan ons in de toekomst meer richten op het maken van kwalitatieve en deelbare content. Ook staan we nog langer stil bij de context van een strategie. Niet alleen vanuit de Insight maar ook vanuit de uitdaging van het betreffende merk. Hierdoor zijn wij in staat om mensen te raken en te bewegen. De positionering van MEC is een merkbelofte die veel verder gaat dan wat een ‘gemiddelde’ klant verwacht van een traditioneel mediabureau. Onze klanten zijn enthousiast over onze merkbelofte en hebben hoge verwachtingen. Klanten die de tot de absolute top van Nederland behoren als IKEA, Albert Heijn, FrieslandCampina en Beiersdorf. Quote IKEA: “In MEC hebben wij een partner gevonden in enerzijds de traditionele paid media aanpak alsmede het innovatieve Social Media werk. MEC helpt ons bij het vaststellen van de juiste insights en het creëren van de juist communicatie uitgangspunten. Dat zorgt voor het succesvol inzetten van onze geïntegreerde campagnes. Daarom past MEC bij IKEA en IKEA bij MEC.”

Wat is het laatste nieuws?

Vernieuwen en door vernieuwen in extreme mate. Voor ons ben je het beste als je goed werk levert met de beste mensen voor de mooiste klanten. En niet één keer, maar jaar op jaar, dat is wat we nastreven. Onze merkpositionering trekt klanten aan en laat bestaande klanten nieuwe diensten afnemen. Vier jaar op rij wordt een double digit groei in winst gerealiseerd. We wonnen pitches zoals HoyHoy, Vodafone en de lokale Social Media Pitch van Netflix. We bouwen continue aan een ons merk om te blijven floreren in een veranderde markt.

www.mecglobal.nl

 

Klik hier voor een overzicht van alle tot nu toe gepubliceerde cases van de Cross Media Awards 2015

www.crossmediaawards.nl

Bestel hier kaarten voor de uitreiking van de Cross Media Awards op 20 mei

Cross Media Congres & Awards worden gesponsord door: