[Cross Media Exploitant] Guy Grimmelt over Exterion Media
15-04-2015 10:32:00 Door: | Hits: 4290 | Tags:

Op 20 mei worden de Cross Media Awards uitgereikt. Exterion Media dingt mee naar de award voor Cross Media Exploitant van het Jaar. Aan het woord is Guy Grimmelt, Marketing & Business Development Director bij Exterion Media.

Kun jij Exterion Media introduceren?

Exterion Media is de laatste jaren uitgegroeid tot de #1 Buitenreclame exploitant in Nederland door enerzijds een aantal essentiële concessies te behouden en te winnen en daarmee het sterkste nationaal gespreide aanbod te hebben en het hoogste bereik in de Randstad te genereren, maar anderzijds ook fors te investeren in nieuwe technologieën en onderzoek. De sprong in het Adformatie kerstrapport in de laatste 3 jaar van plek 65 overall naar #4 is daar onder andere een resultaat van, maar ook aan de diversiteit aan campagnes die we bedenken en in gezamenlijkheid met adverteerders en bureaus uitwerken, zien we een sterke groei.

Hoe onderscheidt Exterion Media zich op Cross Media gebied van andere media exploitanten?

Normaliter zou je een OOH bedrijf niet als cross mediaal betitelen, maar na enige reflectie sturen we met vertrouwen deze nominatie in. We hebben namelijk als Buitenreclame exploitant niet alleen de posters, maar we hebben met onze social interaction abri's op ruim 15 top locaties de mogelijkheid om games te spelen, selfies te nemen en de resultaten direct door te sturen naar social media of andere online kanalen. Met gemiddeld ruim 3000 interacties per week richting online is dit een leuke, maar ook waardevolle aanvulling. Zo zijn we in 2014 ook gestart met de combinatie met mobile advertising.

We hebben campagnes met Heineken gedaan op posters en mobile om de kroegen die Heineken Star service hebben te promoten en wat enorm goede positieve reacties

van zowel consument als horeca eigenaars heeft gekregen.
Tevens hebben we een NFC netwerk uitgerold waar helaas weinig gebruik van gemaakt wordt, maar we hebben hierdoor wel veel ervaring kunnen opdoen naar consumentengedrag en we kunnen hiermee onze klanten wel gedegen adviseren.
Last but not least hebben we veel live activaties georganiseerd zoals de KRO kapel voor het TV programma Ode aan de doden, waarmee we de combinatie van OOH, live activatie en TV - deel van de opnames waren op locatie van de tijdelijke kapel op Amsterdam CS - waarmee we ook onze cross mediale aanpak ondersteunen.

Wat is jouw visie op cross media en de ontwikkeling van cross media?

Dan heb ik wel even nodig, maar basically is dat cross mediaal een no-brainer is. Het moet, kan niet anders, maar het bepalen van de juiste mix is het lastigste.

Op welke cross media case van jouw bedrijf ben je trots? Kun je de case omschrijven? Welke media en mediumtypes zijn bij deze campagne ingezet?

Heineken; Heineken star Service binnen een straal van 300-500 meter rondom de cafés / horeca gelegenheid met een poster waarin een combinatie zichtbaar was van Heineken Star Service en de desbetreffende kroegnaam. Plus in dezelfde straal rondom de kroeg een dynamische banner met daarin de naam van de kroeg en bij een klik kreeg je de snelste route naar de kroeg.

Dinseyland Parijs; Ratatoeille is de nieuwe attractie in Disneyland. Een activatie op straat in Rotterdam door het ombouwen van een abri tot een grote oven, waarbij het bankje een stokbrood wordt en dus alles uitvergroot wordt en je als passant dus het gevoel van een 'ratje' kreeg. De andere locatie in Nederland was gekozen in Tilburg bij het Centraal station waar de bussen vertrekken naar de Efteling, dus midden in de doelgroep van mensen die wellicht ook naar Disneyland willen gaan met als resultaat veel foto's en twitter reacties van bezoekers naar de Efteling. Daarnaast hebben we voor deze campagne een mobiel advertising campagne geplaatst in Frankrijk in een straal van 500 km rondom Disneyland Parijs gebaseerd op Nederlandse websites, taalinstelling Nederlands met een boodschap om vakantiegangers over te halen om langs Disneyland te rijden voor een leuk dagje uit.

Zetten adverteerders en mediabureaus optimaal in op cross media? Wat adviseer jij ze?

Jawel, maar ik merk dat er vanuit creatie veel te simpel wordt gehandeld en daardoor veel inspanning van adverteerder en bureau teniet wordt gedaan. Tevens denk ik, en dat toont ons GFK FMCG onderzoek ook aan, dat er vaak een betere mix gekozen kan worden tussen de diverse mediatypes. Ik wil niet als Calimero klinken, maar vind dat OOH in de mediamix te klein is. OOH is het enig overgebleven massamedium en de diepgang die het BRO en aanverwante insights geeft en de aanvullende mogelijkheden die we geven, wordt gewoonweg te weinig gebruikt. De verantwoordelijkheid ligt primair bij ons om de potentie uit te leggen en aan te tonen, dus laat daar geen onduidelijkheid over zijn, maar op dat gebied is nog veel te winnen.

Hoe zie jij de mediatypen waarin jullie als exploitant actief zijn de komende tien jaar ontwikkelen?

Gigantisch! We krijgen denk ik over een paar jaar een enorme toename van digitale vlakken met alle mogelijkheden vandien. We krijgen beacons, mobiele betalingen en dat in een steeds verder versnipperende mediamarkt waar OOH het enige overgebleven massamedium is en in combinatie met mobile advertising, fieldmarketing en activatie betekent dat we steeds meer en beter kunnen communiceren voor adverteerders.


Hoe veranderen media en marketingcommunicatie door de invloed van social en mobiel?

Niet echt. Je moet gewoon aanpassen op consumentengebruik, wat werkt, wat niet, maar uiteindelijk is het gewoon een kanaal waar je mee kan werken. Nu is het social en mobiel en over een paar jaar is het wellicht weer wat anders. Media en communicatie zijn een spiegel van de maatschappij, dus je moet voortdurend aanpassen, veranderen, voelen, testen en doen!

Wat is de toekomst van de media-exploitant? En welke rol zullen reclame-, mediabureaus en adverteerders gaan spelen?

Ik denk dat exploitanten steeds meer proactief moeten zijn in hun rol naar adverteerders en bureaus zowel qua insights, data, creatie en ontwikkeling van haar medium. De grootste ontwikkeling zal zijn bij bureaus waar ik een trend zie dat mediabureaus en reclamebureaus weer dichter bij elkaar komen en wellicht wel weer één wordt, omdat de toegevoegde waarde van de losse delen minder is dan dat ze de diverse diensten weer bundelen. Daarnaast denk ik dat doordat de adverteerder meer in control komt, er ruimte blijft voor kleinere en gespecialiseerde reclame en mediabureaus. Dat er minder bullshit en meer transparantie in de markt komt, geen obscure kickbacks, geen halve waarheden. Daar wordt niet iedereen gelukkig van, maar de kwaliteit van dienstverlening door alle partijen wordt daardoor wel veel beter. Ach, we zullen zien, maar de markt is wel echt in beweging, op alle vlakken en dat maakt het interessant!

Wat is het laatste nieuws?

Nominatie voor AMMA awards en we krijgen een nieuwe MD!

www.exterionmedia.com

 

Klik hier voor een overzicht van alle tot nu toe gepubliceerde cases van de Cross Media Awards 2015

www.crossmediaawards.nl

Bestel hier kaarten voor de uitreiking van de Cross Media Awards op 20 mei

 

Cross Media Congres & Awards worden gesponsord door: