[Cross Media Case] Ilka Schreurs over Quest Test Nederland
13-04-2015 10:43:00 Door: | Hits: 5093 | Tags:

Op 20 mei worden de Cross Media Awards uitgereikt. G+J Media stuurde de Quest Test Nederland case in voor Cross Media Case van het Jaar. Aan het woord is Ilka Schreurs, Brand Manager Quest.

Kun jij Quest introduceren?

Quest (onderdeel van G+J Media) is al 11 jaar het grootste populairwetenschappelijke tijdschrift van Nederland en bovendien na LINDA. het grootste maandblad. Mannen en vrouwen (gemiddelde leeftijd 32) lezen Quest vanwege de verrassende mix van onderwerpen, invalshoeken en tone-of-voice. Quest behandelt per uitgave ruim 100 vragen waarvan je het antwoord wilt weten als je de vraag ziet. Quest brengt jaarlijks minimaal 24 tijdschriften uit, geproduceerd door een vast team van 26 medewerkers. Vrijwel alles gebeurt in huis, inclusief de marketingcampagnes.

Hoe kijken jullie vanuit Quest naar Cross Media?

In een markt waarin tijdschriftenoplages teruglopen is het van levensbelang om ook andere media als merk te bedienen. Op een manier die past bij het merk, maar gericht is op de doelgroep die past bij het medium. Juist bij Quest kan dat optimaal en de laatste jaren heeft Quest zich crossmediaal enorm ontwikkeld. Bijvoorbeeld: • Campagnes worden 360 graden bedacht en uitgevoerd (outdoor, instore, online, social media, radio en tv). • Nieuwe uitgaven worden aangejaagd via social media. • Hoofdredacteur Thomas Hendriks is meerdere keren per maand op de radio bij 538, 3FM, Q-Music en andere radiozenders. • Vragen worden in geanimeerde video’s op quest.nl beantwoord. • De digitale magazines bij Apple en Google krijgen extra’s mee. • En online is er Quest test Nederland (zie onze case). • Je komt Quest overal tegen.

Kun je de case omschrijven?

In 2014 bestond Quest 10 jaar. En dat werd gevierd met de lancering van Quest Test Nederland (QTNL). Bezoekers kunnen op questtest.nl hun parate kennis testen en zichzelf onderwerpen aan tests en psychologische onderzoeken. Doel? De bezoekers inzage geven in zichzelf, en Quest en wetenschappers krijgen veel bruikbare data voor artikelen en wetenschappelijke onderzoeken. QTNL begon als een digitaal experiment, maar de hoge bezoekersaantallen zorgden al snel voor ronkende servers. In 2014 werden ruim 850.000 tests afgerond en 25 miljoen pageviews gegenereerd. Via QTNL werden 30 universitaire onderzoeken uitgevoerd.

Zo had de Universiteit van Amsterdam voor een onderzoek over autisme beschikking over 75.000 respondenten, ongekend veel. Ook adverteerders weten QTNL te vinden: hun uitingen krijgen op een leuke, interactieve manier aandacht van de bezoekers van QTNL, een unieke vorm van native advertising. En hoe uit zich dat crossmediaal? In 360 graden. Neem het coverartikel van Quest maart: Hoe preuts ben jij? De test werd aangekondigd in het magazine van december, ondersteund door onze social media (Facebook, Twitter, YouTube). Zodra de test live ging werd hij binnen enkele weken 5000-10.000 keer gedaan.

Elke deelnemer kreeg een persoonlijke score over hoe preuts zij zijn, met uitleg. Die score konden zij delen via facebook en twitter. Op basis van de data uit de test schreven wij het coverartikel ‘Hoe preuts ben jij?’ dat we weer via social media hebben aangejaagd en ondersteund met een geanimeerde video. Op de eerste verkoopdag van Quest vertelde Thomas Hendriks de uitslagen bij Edwin Evers in de ochtendshow (later nog bij Q-Music en 100% NL).

Enkele dagen later praatte hij er over bij Koffietijd. Het artikel leverde weer aandacht op voor QTNL in het algemeen en er ontstonden discussies over de resultaten (mannen zijn minder preuts dan vrouwen, bijvoorbeeld) op social media en online. We hebben met QTNL iets prachtigs opgezet. We stoppen er iets van onszelf in (leuke content, de juiste vragen en beelden) en we krijgen er heel veel voor terug dat we op allerlei manieren kunnen toepassen.

 


Welk bureau was betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van de campagne?

De campagnes worden volledig bedacht, ontwikkeld en uitgevoerd door Quest (marketing, redactie en design) in samenwerking met persvoorlichter Aimee Mars.

Welke media - en mediumtypes - zijn voor de campagne ingezet? Hoe zijn jullie tot deze keuzes gekomen?

QTNL is een belangrijk onderdeel van de 360 graden aanpak van Quest. Nieuwe tests worden aangejaagd via de magazines, de website, outdoor en social media (Facebook, Twitter, YouTube). De data leveren content op voor artikelen, reclamecampagnes en voor diverse PR-momenten (televisie, radio). Televisie: Voor de lancering van Quest Test Nederland was hoofdredacteur Thomas Hendriks op 19 februari 2014 tafelgast bij Umberto Tan in RTL Late Night om te vertellen over de eerste resultaten van de drie tests: www.quest.nl/rtllatenight.

Door deze uitzending was de traffic naar questtest.nl zo hoog dat extra servers moesten worden ingezet. Daarna was hij nog te zien bij Studio MAX Live en Koffietijd. PersEvent: Op 20 februari 2014 was de officiële lancering van Quest Test Nederland en werd het eerste jubileumnummer van Quest overhandigd aan Piek Vossen (Taalprofessor en in 2013 geëerd met een Spinoza-premie van NWO) in het REM-Eiland. Zie www.quest.nl/artikel/quest-bestaat-10-jaar-pers-event#ref=related Quest en Radio 538 testen Nederland: Hoofdredacteur Thomas Hendriks was in 2014 elke dinsdag tussen 17.00 – 17.30 uur live te horen bij Ruud de Wild op radio 538. Voor de lancering van QTNL hebben we in samenwerking met 538 live in de uitzending bij Ruud de test gedaan: Zou jij weer slagen voor je rij-examen? Een week lang konden luisteraars zich aanmelden.

Hiervoor zijn tailor made cromo’s ontwikkeld die gedurende die week werden uitgezonden op 538 en uiteraard kwam de oproep meerdere keren terug in de uitzending. Ruim 500 luisteraars durfden de uitdaging aan, 2 mensen werden geselecteerd en door gecertificeerde CBR-examinatoren beoordeeld. Voor Quest een prachtig podium om QTNL optimaal kenbaar te maken bij de doelgroep. Zie www.quest.nl/538.

Wat waren de resultaten van de campagne?

De bezoekcijfers van de site zijn sinds QTNL ontploft. De inkomsten vanuit digitale advertenties zijn ten opzichte van vorige jaren verviervoudigd. Doelstellingen: - QTNL maakt wetenschappelijk onderzoek toegankelijk en begrijpelijk voor een grote groep. - Door de leuke en leerzame beleving van QTNL voelen gebruikers zich verbonden met het (digitale) merk Quest. - Quest heeft door QTNL de beschikking over unieke content voor artikelen en pr. - Quest kan adverteerders een breder pakket aan mogelijkheden bieden en nieuwe digitale verdienmodellen toepassen. - Kwantitatief doel: 50.000 voltooide tests binnen 1 jaar, resultaat: meer dan 850.000 voltooide tests. Resultaten: Totaal aantal voltooide tests: Ruim 850.000 Aantal beschikbare tests: 100+ Pageviews: 2.000.000 per maand Unieke bezoekers: 250.000 per maand Meest gemaakte test: Hoeveel procent man of vrouw ben jij? Meest gedeelde resultaat: M/V-test: 132.000 gedeeld via social media Uitslag met hoogste freepublicity-waarde: Hoe preuts ben jij? Testen en onderzoeken in samenwerking met wetenschappers leveren van 5.000 tot 75.000 voltooide tests op. Voor wetenschappers is dit een unicum, normaal gesproken werken zij bij onderzoek met minder grote aantallen. Daarom Cross Media Award-waardig: QTNL is nu eens geen platte vertaling van een tijdschrift, maar een doordachte, digitale toepassing van de belangrijkste merkwaarden van Quest: informatief, wetenswaardig, humoristisch en wetenschappelijk onderbouwd. De data van QTNL worden weer in diverse media door en voor Quest gebruikt. Het succes is verbluffend.

Wat is het laatste nieuws?

In 2015 zal QTNL een flinke facelift ondergaan. Dit voorjaar krijgt QTNL een nieuwe back- en front-end. Het testplatform wordt de homepage voor quest.nl en bezoekers kunnen op basis van hun persoonlijke resultaten meer informatie vinden in gebundelde Quest-artikelen over hetzelfde onderwerp. Met diverse commerciële partners zijn tests gepland ten behoeve van content voor advertorials, eigen advertenties en interne learning doelen.

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) zal een serie onderzoeken van wetenschappers financieren. In het najaar zal QTNL een belangrijke rol spelen bij de uitrol van enkele educatieve plannen voor basisscholen.

www.questtest.nl
www.quest.nl

 

Klik hier voor een overzicht van alle tot nu toe gepubliceerde cases van de Cross Media Awards 2015

www.crossmediaawards.nl

Bestel hier kaarten voor de uitreiking van de Cross Media Awards op 20 mei

Cross Media Congres & Awards worden gesponsord door: