[Cross Media Merk] Ilka Schreurs over Quest
09-04-2015 21:58:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 5390 | Tags:

Op 20 mei worden de Cross Media Awards uitgereikt. G+J Media stuurde Quest in voor Cross Media Merk van het Jaar. Aan het woord is Ilka Schreurs, Brand Manager Quest.

Kun jij Quest introduceren?

Quest - onderdeel van G+J Media - is al 11 jaar het grootste populair-wetenschappelijke tijdschrift van Nederland en bovendien na LINDA. het grootste maandblad in het schap. Mannen en vrouwen - gemiddelde leeftijd 32 jaar - lezen Quest vanwege de verrassende mix van onderwerpen, invalshoeken en de tone-of-voice. Quest behandelt per uitgave zo’n 120 onderwerpen. Quest brengt jaarlijks minimaal 24 tijdschriften uit, geproduceerd door een vast team van 26 medewerkers. De marketingcampagnes worden in huis bedacht en uitgevoerd. Quest was in zijn bestaan al Lancering van het Jaar, Tijdschrift van het Jaar, won de publieksprijs van Bruna en heeft (sinds 2004) 2 keer de prijs voor Hoofdredacteur van het Jaar in de wacht gesleept.

Hoe onderscheidt Quest zich van andere mediamerken?

Het is vaak geprobeerd maar nooit gelukt: het succes van Quest evenaren. Het geheim van dat succes? Quest behandelt vragen waarvan iedereen eigenlijk het antwoord wil weten. Quest is tijdloos, trekt zich niets aan van de actualiteit. En juist daardoor levert Quest regelmatig nieuwtjes voor radio en tv op basis van de persberichten die bij elke nieuwe uitgave worden verstuurd. Artikelen in Quest ontstaan vaak vanuit de nieuwsgierigheid van de 26 teamleden of van lezers die jaarlijks duizenden vragen insturen. Voor elk Quest-artikel geldt dat de invalshoek origineel moet zijn en de onderbouwing wetenschappelijk. Zo behandelt Quest maandelijks zo’n 120 verschillende onderwerpen.

Sinds de start van Quest test Nederland in februari 2014 is Quest ook online onnavolgbaar: 825.000 voltooide tests in een jaar hebben niet alleen voor veel data (content voor artikelen) gezorgd, maar ook voor meer begrip en inzage in de werkwijze van de wetenschap. Quest maakt je op een leuke manier wijzer. Sinds 2 jaar wordt Quest ook uitgegeven in Zuid-Afrika, onder de titel Braintainment. En Quest is niet alleen het meest gedownloade blad in de digitale kiosken. Het is ook het meest illegaal gedownloade magazine. We zijn al jaren tijdschrift van het jaar onder studenten.

Wat waren de successen en hoogtepunten van Quest in 2014?

In 2014 werd de oplage op peil gehouden en met alle uitgaven in totaal 35% meer winst gemaakt dan begroot (ROS 27%). In februari vierde Quest zijn tiende verjaardag met het jubileumnummer en de start van Quest Test Nederland (online). Binnen een jaar tijd werden 825.000 tests voltooid. Quest.nl was goed voor ruim 25 miljoen pageviews, 7x meer dan de jaren daarvoor. Ook gaven we een bestseller uit, het boek Best of Quest. Hoofdredacteur Thomas Hendriks was wekelijks te horen bij Ruud de Wild op 538 met Quest-weetjes.

In juni verrasten we Nederland met 172.000 eetbare sprinkhanen bij de gehele oplage. De actie werd crossmediaal ingezet via internet, social media en events (zo lunchten alle G+J collega’s met sprinkhanen). Dit leverde aandacht op in kranten, op de radio en op televisie. De actie werd genomineerd voor Marketingactie van het Jaar. Samen met adverteerder Essent organiseerden we het ‘Quest junior energiefestival’ voor kinderen van 8-14 jaar, dat door zo’n 750 mensen werd bezocht. In oktober werd Quest voor de derde keer genomineerd voor de Mercur Tijdschrift van het Jaar en voor de tweede keer voor Hoofdredacteur van het Jaar. Thomas Hendriks won die laatste prijs. Eind 2014 werd QuestPlay gelanceerd: 27 leerzame games die kinderen van 2-6 jaar spelenderwijs voorbereiden op de basisschool. Het is de eerste van diverse stappen op het gebied van educatie.

 


Welke stappen heeft Quest in 2014 gezet op gebied van cross media?

Quest heeft zich de laatste 3 jaar enorm ontwikkeld op crossmediaal gebied. Bijvoorbeeld: Campagnes worden ‘360-graden’ bedacht en uitgevoerd: het cover-artikel krijgt – indien mogelijk – ondersteuning via een passende product plus die mee gaat in de gehele oplage. Zo brachten we in 2014 drie opvallende extra’s in onze tijdschriften die ons pr en goodwill opleverden, en (daar ging het natuurlijk om) meer verkoop. We verspreidden 171.000 sprinkhanen bij het juninummer en zette deze campagne crossmediaal in.

In juli brachten we een seks-enquête die ontegenzeggelijk aantoonde dat iedereen liegt over zijn seksleven. Bij dat nummer zat een poster (een centerfold van 4 pagina’s) van Molly, een naakte molrat. En in september plakten we een sticker op de cover met de tekst VERWIJDER DEZE STICKER NIET!, waarmee onze lezers het mechanisme van verleiding aan den lijve ondervonden. Dit werd naast instore, outdoor, radio en tv met een grote Twittercampagne ondersteund. Online wordt een test aan het onderwerp gekoppeld en wordt de essentie van het coververhaal uitgelegd in een zelfgeproduceerde animated video.Het betreffende nummer wordt door Quest en verschillende redacteuren afzonderlijk aangejaagd via social media. Er wordt een persbericht verzonden dat een-op-een kan worden overgenomen door websites en radiostations (die dat ook regelmatig doen).

Algemeen: hoofdredacteur Thomas Hendriks is meerdere keren per maand met Quest-weetjes op de radio bij 538, 3FM, Q-Music en andere radiozenders en regelmatig op televisie bij Koffietijd, Editie NL en RTL LN. • Wekelijks wordt een typische Quest-vraag in een animated video op quest.nl beantwoord. • Quest test Nederland was een overrompelend succes met 825.000 voltooide tests in een jaar tijd. Data wordt gebruikt voor nieuwe artikelen en wetenschappelijk onderzoek. • Samen met adverteerder Essent organiseerden we het ‘Quest junior energiefestival’ voor kinderen van 8-14 jaar (en hun ouders). In een speciaal kidslab konden kinderen onder begeleiding experimenten doen. Resultaat: ruim 750 Quest-lezers en klanten van Essent hadden een topdag. • Quest is sinds mei 2014 digitaal beschikbaar op tablet: de app is in 2014 ruim 65.000 keer gedownload in de App Store. Sinds een paar maanden zijn we ook te koop in de kiosk van Google. • De digitale magazines bij Apple en Google krijgen geraffineerde extra’s mee. • Artikelen van Quest worden soms 2500 keer aangekocht op Blendle. • 15.000 mensen dagen elkaar uit met de Quest Master app voor smartphones (bevat 8000 vragen & antwoorden in 7 categorieën) • Leerlingen en docenten van het voortgezet onderwijs gebruiken sinds dit jaar content van Quest die verrijkt is met links en toetsen in het digitale platform Schooltas (www.schooltas.net) van ThiemeMeulenhoff. Hiermee zetten we een stap verder richting onderwijs, en leren we van de input van mensen die daar dagelijks mee bezig zijn. • Samengevat: je komt Quest overal tegen.

Wat is jouw visie op cross media en de ontwikkeling van cross media met betrekking tot mediamerken?

In een markt waarin tijdschriftenoplages teruglopen is het van levensbelang om als mediamerk ook andere media te bedienen. Op een manier die past bij het merk, maar gericht is op de doelgroep die past bij het medium. De content van Quest past heel goed bij die doelstellingen. Magazines zullen altijd een functie behouden, maar ze moeten wel mee met de behoefte van de consument. Je kunt niet net zo snel zijn als het internet. Maar je kunt wel een beter verhaal maken. Video? Ja, maar dan op een manier die past bij je merk. Je hebt als tijdschrift geen budgetten zoals de NPO, RTL of Netflix die hebben. Radio? Idem. Digitaal? Ja, maar wat wil jouw lezer? Maandbladen staan wat dat betreft achteraan in de rij: hun lezers willen het blad nog steeds letterlijk vasthouden. Een digitale uitgave is alleen interessant om altijd en overal je favoriete magazine te kunnen lezen. Terwijl het voor kranten nu definitief de toekomst is.

Op welke cross media case waarbij Quest was betrokken, ben je trots?

In 2014 bestond Quest 10 jaar. En dat werd gevierd met de lancering van Quest Test Nederland (QTNL). Bezoekers kunnen op questtest.nl hun parate kennis testen en zichzelf onderwerpen aan tests en psychologische onderzoeken. Doel? De bezoekers inzage geven in zichzelf. En Quest en de betrokken wetenschappers verwerven data voor artikelen en wetenschappelijk onderzoek. QTNL begon als een digitaal experiment, maar de hoge bezoekersaantallen zorgden al snel voor ronkende servers. In 2014 werden ruim 850.000 tests afgerond en 25 miljoen pageviews gegenereerd. Via QTNL werden 30 universitaire onderzoeken uitgevoerd. Zo had de Universiteit van Amsterdam voor een onderzoek over autisme beschikking over 75.000 respondenten, ongekend veel. Ook adverteerders weten QTNL te vinden: hun uitingen krijgen op een leuke, interactieve manier aandacht van de bezoekers van QTNL, een unieke vorm van native advertising.

We hebben met QTNL iets prachtigs opgezet. We stoppen er iets van onszelf in (leuke content, de juiste vragen en beelden) en we krijgen er iets voor terug dat we op allerlei manieren kunnen gebruiken. QTNL is een belangrijk onderdeel van de 360-graden-aanpak van Quest. Nieuwe tests worden aangejaagd via de magazines, de website, outdoor en social media (Facebook, Twitter, YouTube). De data leveren content op voor artikelen, reclame-campagnes en voor diverse PR-momenten (televisie, radio). Televisie: Voor de lancering van Quest Test Nederland was hoofdredacteur Thomas Hendriks op 19 februari 2014 tafelgast bij Humberto Tan in RTL Late Night om te vertellen over de eerste resultaten van de 3 tests: www.quest.nl/rtllatenight.

Door deze uitzending was de traffic naar questtest.nl zo hoog dat extra servers moesten worden ingezet. Daarna was hij nog te zien bij Studio MAX Live en Koffietijd. PersEvent: Op 20 februari 2014 was de officiële lancering van Quest Test Nederland en werd het eerste jubileumnummer van Quest overhandigd aan Piek Vossen (taalhoogleraar die in 2013 een NWO-Spinozapremie ontving). Zie: www.quest.nl/artikel/quest-bestaat-10-jaar-pers-event#ref=related Quest en Radio 538 testen Nederland: Hoofdredacteur Thomas Hendriks was in 2014 elke dinsdag tussen 17.00 – 17.30 uur live te horen bij Ruud de Wild op Radio 538. Voor de lancering van QTNL hebben we in samenwerking met 538 live in de uitzending bij Ruud de test gedaan: zou jij weer slagen voor je rijexamen? Een week lang konden luisteraars zich aanmelden. Hiervoor zijn tailor made cromo’s ontwikkeld die in die week werden uitgezonden op 538 en uiteraard kwam de oproep meerdere keren terug in de uitzending. Ruim 500 luisteraars durfden de uitdaging aan, 2 mensen werden geselecteerd en door gecertificeerde CBR-examinatoren beoordeeld. Voor Quest was dit een prachtig podium om QTNL kenbaar te maken aan de doelgroep. Zie www.quest.nl/538.

Hoe ondersteunt Quest adverteerders?

We maken jaarlijks 2 of 3 extra tijdschriften in opdracht. Het gaat om magazines van 68 tot 108 pagina’s voor de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO), het ministerie van Defensie en Brandweer Nederland in oplages van 100.000 tot 150.000. De tijdschriften gaan gratis naar de abonnees van Quest en worden ook gebruikt voor promotionele doeleinden van de opdrachtgevers. Quest zet ze daarnaast in bij tailor made acties in samenwerking met een passende retailer: ‘Deze maand: gratis extra magazine bij Quest’. Deze TM-acties leveren extra verkoop op en extra bereik op voor de klant. Via Quest test Nederland kunnen adverteerders waardevolle data verzamelen. Inmiddels zijn er tests gedaan met TUI en Sanquin. De inhoud van de tests wordt door de redactie bepaald. Bij de bloedbank Sanquin heette de test bijvoorbeeld: ‘Hoe gul ben jij?’ Juist die native benadering maakt de tests succesvol.

Wat is het laatste nieuws?

In 2015 zal QTNL een flinke facelift ondergaan. Dit voorjaar krijgt QTNL een nieuwe back- en front-end. Het testplatform wordt de homepage voor quest.nl en bezoekers kunnen op basis van hun persoonlijke resultaten meer informatie vinden in gebundelde Quest-artikelen over hetzelfde onderwerp. Met diverse commerciële partners zijn tests gepland ten behoeve van content voor advertorials, eigen advertenties en interne learning-doelen. De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) zal een serie onderzoeken van wetenschappers financieren. In het najaar zal QTNL een belangrijke rol spelen bij de uitrol van enkele educatieve plannen voor basisscholen.

www.quest.nl
www.genj.nl

Klik hier voor een overzicht van alle tot nu toe gepubliceerde cases van de Cross Media Awards 2015

www.crossmediaawards.nl

Bestel hier kaarten voor de uitreiking van de Cross Media Awards op 20 mei

Cross Media Congres & Awards worden gesponsord door: