[Cross Media Bureau] Jarno Gnirrep over Amsterdam Street Art
14-04-2015 13:33:00 Door: | Hits: 4506 | Tags:

Op 20 mei worden de Cross Media Awards uitgereikt. Amsterdam Street Art dingt mee naar de award voor Cross Media Bureau van het Jaar. Aan het woord is Jarno Gnirrep, Co-Founder and Creative Director bij Stichting Amsterdam Street Art.

Kun jij Amsterdam Street Art introduceren?

ASA - Amsterdam Street Art is begonnen als Stichting om jonge kunstenaars te helpen en om Street Art internationaal te promoten. Vanuit een heel kleine setting met een paar dedicated kunstenaars zijn we binnen 5 jaar uitgegroeid naar een volwassen bureau dat Merken, Overheden en Evenementen begeleidt bij het toepassen van moderne kunst in de breedste zin van het woord. We hebben zeer succesvolle campagnes gedaan voor bedrijven als Grolsch, KPN, MINI en eind 2014 een Amsterdamse Pop Up Art Gallery georganiseerd in Miami.

Hoe onderscheidt Amsterdam Street Art zich op Cross Media gebied van andere bureaus?

Creatie is bij ons altijd het startpunt en niet andersom. Als bedrijf moet je het aandurven om ons de controle te geven, anders word het geen succes. Het zal nooit zo zijn dat een merk een briefing bij ons neerlegt en dat we daar een muurtje omheen schilderen of iets dergelijks. Vaak komen andere reclamebureaus bij ons uit omdat wij kunstschilders, Light Painters, Sculptuurbouwers en alle mogelijke kunstenaars in ons netwerk hebben. Met adverteerders denken we vanaf het begin van de campagne mee om de juiste kunst en creatie via de juiste mediumtypen in te zetten. Natuurlijk roepen veel bureaus dat ze out-of-the-box denken, maar je kan ASA zien als de boys uit Amsterdam die ‘de box’ al van buiten aan het painten zijn.

Wat is jouw visie op cross media en de ontwikkeling van cross media?

Technisch is heel veel gericht op big data en conversie, terwijl we de eindgebruiker nog wel eens uit het oog verliezen. Wij denken dat er heel veel mooier kan. De user experience staat wat ons betreft altijd centraal. Wat prikkelt de zintuigen? Mooi design, bijvoorbeeld door kunst, geven vaak een extra dimensie aan een campagne. Dat kan overigens ook nog steeds heel goed offline. De ING campagne met het Rijksmuseum van afgelopen jaar, waar jonge kunstenaars oude Nederlandse Meesters na hebben geschilderd in Amsterdam, is daar een prachtig voorbeeld van.

Op welke cross media case van Amsterdam Street Art ben je trots? Kun je de case omschrijven? Welke media en mediumtypes zijn bij deze campagne ingezet?

Begin dit jaar hebben we geholpen bij de lancering van het Amsterdamse kledingmerk SAL – Soldiers At Leisure. De doelstelling was een buzz rond het merk en design te creëren onder jonge, creatieve Amsterdammers. Vanaf nieuwjaarsavond zijn er honderden Amsterdamse Engelen gestickerd door de stad. Onder designers en kunstenaars voelde het soms als paaseieren zoeken. Veel gevonden Engelen werden dan ook gedeeld via Instagram en Facebook. Na de lancering hebben we met ons vaste Guerrilla Video Bureau Backstage Bastards een hiphop video gelanceerd waarbij de artiest gekleed werd door SAL en de Engelen weer centraal stonden. De muziekvideo is binnen 2 weken 15.000 bekeken en de doorclicks naar de site van de klant waren bijzonder goed. Het was echt gaaf om te zien dat, ondanks een zeer klein budget, een klein team van creatieven heel snel kan schakelen om alle facetten - Outdoor, Guerrilla, Video, Social en Product Placement - te combineren.

Het Grolsch event in september was ook een unieke ervaring. Samen met het Londens bureau The Bank hebben we 400 kunstenaars verzameld in een exclusief evenement op de NDSM werf en zo nieuwe kunst voor Grolsch gecreëerd om het 400-jarige bestaan van de bierbrouwer te vieren.

Zetten adverteerders optimaal in op cross media? Wat adviseer jij ze? En wat zou je media-exploitanten adviseren op cross media gebied om adverteerders optimaal te kunnen bedienen?

De scope mag soms wel eens wat breder wat ons betreft. Cross Media is geen vak voor routine of vaste processen. Creativiteit en design zouden veel meer ruimte moeten krijgen, daarna komt pas de keuze voor het mediumtype. Soms werken Goody Bags beter dan een prachtige 3D mapping campagne dat via een app is in te scannen. Maar zorg dan wel dat die Goody Bag er awesome uitziet!

Hoe veranderen media en marketingcommunicatie door de invloed van social en mobiel?

Social is wat ons betreft absoluut #1. Onze eigen Facebookpagina heeft bijna een kwart miljoen fans en hoort tot de grootste Street Art Fan Pages ter wereld. Zo kunnen wij onze klanten direct toegang bieden tot ons eigen publiek, maar ook ons eigen werk promoten. Social Media is grotendeels een ‘plaatsjeskijk’ activiteit geworden en kunst, vormgeving en creativiteit zijn daarin zeer populair en uitstekend geschikt voor likes, shares enzovoorts. Verder gebruiken wij als bureau Social Media om relaties te onderhouden en nieuwe kunstenaars te ontdekken. Zo zijn wij in staat om buitenlandse kunstenaars met Nederlandse merken te verbinden en vice versa.

Wat is de toekomst van het (reclame)bureau? En welke rol zullen mediabureaus en adverteerders gaan spelen?

De rol van het klassieke mediabureau zien wij snel verdwijnen. De adverteerder en het reclamebureau hebben genoeg know-how om een campagne vanaf het beginpunt ‘wie zijn we en wat willen we?’ verder uit de denken. Veel adverteerders hebben geen exploitanten meer nodig omdat Social Media die rol aan het overnemen is. Wij denken dat de Beautification van Marketing de aankomende jaren leading zal zijn. ‘Mooi’ en ‘Authentiek’ zijn de keys to succes.

Wat is het laatste nieuws?

We beginnen deze zomer met een heel ambitieus project om Amsterdam mooier te maken. Onder de noemer Het Openlucht Museum zoeken we bedrijven en projectontwikkelaars die samen met ons het straatbeeld van de hoofdstad gaan aanpakken. Wij hebben de kunstenaars en zoeken naar zoveel mogelijk muren en locaties om te beschilderen. En dat moet je niet aan graffiti denken maar juist aan moderne, uitdagende kunstvormen. Hiervoor zijn we overigens ook al met andere gemeenten in gesprek omdat het concept Urban Renewall snel aanslaat. Ook heeft het Nederlands Consulaat ons weer gevraagd om Nederland creatief op de kaart te zetten in de USA. In december gaan we dus weer met partnerbureau SOBER INDUSTRIES uit Rotterdam en videopartner Backstage Bastards naar Miami, tijdens ART BASEL. Daar kijken we erg naar uit!

www.amsterdamstreetart.com
www.facebook.com/AmsterdamStreetArt

 

Klik hier voor een overzicht van alle tot nu toe gepubliceerde cases van de Cross Media Awards 2015

www.crossmediaawards.nl

Bestel hier kaarten voor de uitreiking van de Cross Media Awards op 20 mei

 

Cross Media Congres & Awards worden gesponsord door: