[Cross Media Case] Jeroen Koopman over Bardo's Film Gebeuren
09-04-2015 13:24:00 Door: | Hits: 5283 | Tags:

Op 20 mei worden de Cross Media Awards uitgereikt. NewBeTV stuurde de campagne Bardo's Film Gebeuren en Guys Night in voor Cross Media Case van het Jaar. Aan het woord is Jeroen Koopman, Creative Producer bij NewBeTV.

Kun jij NewBeTV en NewBeChannels introduceren?

NewBeTV creëert, ontwikkelt en produceert crossmediale formats voor zowel web als televisie. Onderdeel van NewBeTV is NewBeChannels, Europa’s eerste Multi Channel Production company (MCP). Een productie label dat zich volledig richt op de ontwikkeling en productie van online video formats voor en met grote YouTube Channels. Het bedrijf fungeert als een belangrijke schakel tussen de online gemeenschap en televisiewereld. NewBe produceerde twee van de vier best bekeken Nederlandstalige YouTube video’s van 2014, won de TV beelden in de online categorie en zit in de board of advisory van Stream Market 2015, de international marktplaats voor online video.


Hoe kijken jullie vanuit NewBeTV
naar Cross Media?

We kijken niet hoe je content op zoveel mogelijk plekken kan aanbieden, maar hoe je elementen uit een overkoepelend sterk format elkaar op verschillende platformen kan laten versterken. Dat sterke format ontstaat door de koppeling van Creativiteit, Talent en Productie aan een sterk Format. Die vier-eenheid is bij NewBe de basis voor elk succesvol cross media concept. Wij geloven in het creëren van duurzame waarde. Die waarde ontstaat wanneer een cross media concept ook na z’n primaire – commerciële - doel nog bestaansrecht heeft en waarde behoud.

Kun je de case omschrijven?

MovieZone heeft als doel om jongeren (13-19 jaar) meer te leren over filmgeschiedenis, filmbegrippen en hen te motiveren zelf films te gaan maken. Jongeren doeltreffend bereiken is lastig, maar in dit geval ook nog met een educatief doel buitenom de schoolkaders. We besloten daarom niet heel hard ons best te doen om de jongeren naar ons toe te trekken, maar zelf naar de plek te gaan waar ze al zijn: YouTube. En daar samen te werken met iemand die al zeer succesvol is in het bereiken van die kijkers en zelf al jaren meer wilde leren over het maken van films. Bardo's Film Gebeuren is een interactieve YouTube serie, waarin we de Nederlandse Youtube sensatie Bardo Ellens in de gelegenheid hebben gesteld z’n eerste echte korte bioscoopfilm te maken.

In een serie afleveringen volgen we hem bij het maken van die film en alle avonturen daaromheen. Hij kreeg een professionele crew ter beschikking en mocht de film maken die hij altijd al had willen maken. En zijn kijkers, die beslisten over alles mee. Aan het eind van elke aflevering kon de kijker op het interactieve platform beslissen over belangrijke film-maak elementen zoals het script; de casting; de make-up; de titel, en zelfs Bardo’s oneliners. Allemaal toewerkend naar de grote filmpremière in EYE. Met Bardo hebben we een serie gemaakt waar niet alleen hij een film leerde maken, maar ook alle 600.000 kijkers die alle film-maak stappen met hem meebeleefde - en vooral massaal mee beslisten. Op het speciale platform waar je kon stemmen kreeg elke aflevering nog een extra laag door middel van pop-outs die uit de videoplayer schuiven en geselecteerde scenes een educatief element meegeven.

In elke aflevering stopten we bovendien talloze ‘Wist Je Datjes’ die de kijker meer leerde over het filmvak. Samen met een wekelijkse gast-YouTuber ontmoette Bardo professionals uit het filmvak en krijgt hij van hen opdrachten om zich verder te verdiepen in film. Allemaal toewerkend naar Bardo’s film! Guys Night ging groots in première op 24 december in EYE, kreeg zijn eigen release bij Veronica op TV en is natuurlijk online te zien op serie.moviezone.nl en Bardo’s eigen Youtube kanaal BanjoMovies. Een film, gemaakt door een YouTuber, samen met al z’n kijkers… in de bioscoop, op TV en Online.


Welke bureaus waren betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van de campagne?

Deze campagne is gemaakt in opdracht van MovieZone, het jongerenlabel van EYE. De campagne is ontwikkeld en geproduceerd door NewBeTV en NewBeChannels, in co-productie met Banjomovies van Bardo Ellens.

Welke media - en mediumtypes - zijn voor de campagne ingezet? Hoe zijn jullie tot deze keuzes gekomen?

We hebben er voor gekozen de interactieve serie uit te zenden op YouTube, op het kanaal van Bardo omdat daar binnen de doelgroep de grootste hoeveelheid kijkers zitten. Vanuit die trechter konden de geïnteresseerde kijkers doorklikken naar het eigen platform serie.moviezone.nl, waar de plek was om te stemmen voor alle film-maak keuzes en waar bovendien rondom elke aflevering extra content was te vinden. YouTube voor de massa, het eigen platform voor de interactiviteit en extra laag. Om het project in de beleving van de kijker tot de grootst mogelijke hoogte te doen groeien hebben we de film in de bioscoop in première laten gaan. Een kans om jouw favoriete YouTubers in het echt te ontmoeten; te zien wat er van de film is geworden waar jij over hebt meebeslist en voor MovieZone een kans een jong publiek fysiek in het filmmuseum te krijgen. De film is drie keer achter elkaar in première moeten gegaan om de hoeveelheid fans te kunnen huisvesten. Na de bioscoop première ging de film online op het kanaal van Bardo en op serie.moviezone.nl. Een week later was de film op TV te zien, om zo ook nog een breder niet-YouTube publiek te bereiken.

Wat waren de resultaten van de campagne?

700.000 views voor de serie inclusief trailer - tussen de 33.000 en 222.000 views per aflevering - op YouTube -187.000 views van de film op YouTube -60.000 views via serie.moviezone.nl -159.000 kijkers TV (in 6+) op TV -300+ bezoekers op de bioscoop première .

Tevens een vervijfvoudiging van de aanmeldingen van jongeren bij MovieZone voor de MovieZone reporter. Daarnaast een uitverkochte Talent Day voor nieuwe jonge filmmakers; een vervijfvoudiging van aanmeldingen van jonge filmmakers. Ook is het door leraren verkozen tot meest innovatieve en creatieve onderwijsmiddel in de NOT Award 2015.

Wat is het laatste nieuws?

Bardo’s Film Gebeuren is winnaar van de NOT Award 2015!

www.newbetv.com
www.serie.moviezone.nl

 

Klik hier voor een overzicht van alle tot nu toe gepubliceerde cases van de Cross Media Awards 2015

www.crossmediaawards.nl

Bestel hier kaarten voor de uitreiking van de Cross Media Awards op 20 mei

Cross Media Congres & Awards worden gesponsord door: