[Cross Media Case] Jorien van Dam over NTR Routes
13-04-2015 11:43:00 Door: | Hits: 4177 | Tags:

Op 20 mei worden de Cross Media Awards uitgereikt. De NTR stuurde de case NTR Routes  in voor Cross Media Case van het Jaar. Aan het woord is Jorien van Dam, redacteur en projectleider bij NTR.

Kun jij NTR introduceren?

NTR is een publieke taakomroep met informatie, educatie en cultuur als inhoudelijke pijlers en jeugd en diversiteit als aandachtsgebieden. NTR is als niet-ledengebonden omroep onafhankelijk en ongebonden, waardoor we programma’s maken waarbij inhoud voorop staat; programma’s die inspireren en een bijdrage leveren aan de persoonlijke groei van mensen.

Dat maakt de NTR ‘speciaal voor iedereen’. De app is ontwikkeld door 7scenes. Ze maakt locatie-gebaseerde apps. 7scenes gelooft dat de wereld de beste plek is om te leren en ervaren. 7scenes werkt met een standaard format dat is uit te breiden tot een eigen vormgegeven applicatie: visueel, gebruikstechnisch en functioneel.

Hoe kijken jullie vanuit NTR naar Cross Media?

De NTR ziet het veranderende mediagebruik, de verschuiving van lineair naar online gebruik, als een uitdaging. Veel programma’s zijn daarom crossmediaal van opzet, waarbij steeds opnieuw de vraag wordt gesteld: hoe bereiken we met dit specifieke onderwerp de kijker/gebruiker het beste? Om het denken hierover te stimuleren is in 2014 de interne competitie NTR Challenge opgericht.

Dit is een jaarlijkse competitie onder medewerkers van de NTR om innovatieve crossmediale concepten te bedenken. Uit de eerste NTR Challenge in 2014 is het idee voor NTR Routes voortgekomen. Redacteur Jorien van Dam bedacht de app en heeft deze vervolgens inhoudelijk met 7scenes ontwikkeld.

Kun je de case omschrijven?

De NTR heeft in 2014 de app NTR Routes ontwikkeld, een nieuwe gratis app om televisieprogramma’s te verrijken. Met NTR Routes kun je je stadswandelingen maken naar aanleiding van televisieprogramma’s. Bij bezienswaardigheden kun je korte filmpjes op je smartphone of tablet bekijken. Als eerste programma in de app werd gekozen voor de nieuwe serie Hier zijn de Van Rossems. Daarin bezoekt Maarten van Rossem samen met zijn broer Vincent en zus Sis een zestal steden. Ze nemen elkaar mee naar locaties of objecten die de anderen niet of minder goed kennen en vertellen elkaar daar verhalen over.

Maarten doet dat vanuit zijn specialiteit geschiedenis, Sis als kunsthistorica en Vincent als expert op het gebied van architectuur. De steden die ze aandeden waren Maastricht, Rotterdam, Brugge (B), Naarden, Dordrecht en Essen (D). De serie was een groot succes, met wekelijks tussen 700.000 en meer dan een miljoen kijkers. Ook de app vond gretig aftrek. Hierna zullen meerdere programma's spoedig in de app worden opgenomen, zoals Landinwaarts en De Buitendienst. Ook kan de NTR voor de app putten uit de rijk gevulde videosite van Schooltv en uit het beeldarchief van de publieke omroep. NTR Routes is gratis te downloaden in de App Stores van Google Play en Apple.

Het crossmediale aspect van het project is te vinden op een aantal punten. Het primaire cross-over punt vindt plaats tijdens het kijken van het televisieprogramma. Door het benoemen van de applicatie op meerdere momenten worden de kijkers uitgenodigd te app te downloaden. In de app wordt per aflevering een stadstour door de desbetreffende stad aangeboden, die zowel op de echte locatie als thuis op de bank bekeken kan worden. De tours bevatten niet alleen beelden uit het programma, maar ook foto’s, historische beelden en audiofragmenten.

Daarnaast wordt er videomateriaal die het programma niet gehaald heeft gebruikt. Door deze combinatie wordt de boodschap van het programma enorm verdiept. De kijker krijgt een beter begrip van hetgeen verteld wordt op de locaties. Secundair wordt de kijker door de app ook uitgenodigd andere programma’s van de NTR te bekijken. Hiervan zijn echter nog geen cijfers beschikbaar. Bovendien is het een unieke kans voor de NTR om het zeer uitgebreide media-archief opnieuw onder de aandacht te brengen door de media opnieuw te verbinden aan relevante locaties in verhaalvorm.

Welk bureau was betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van de campagne?

De app is ontwikkeld door 7scenes: een bijzondere samenwerking tussen een commerciële en niet-commerciële organisatie in conceptontwikkeling, development en inhoud.

Welke media - en mediumtypes - zijn voor de campagne ingezet? Hoe zijn jullie tot deze keuzes gekomen?

Voor de campagne is bewust gekozen voor een crossmediale aansluiting bij Hier zijn de Van Rossems, onder meer tijdens een grote perspresentatie en door promotie in de televisieprogramma’s. De publiciteit die de serie genereerde, werd gebruikt als vehikel voor de app. Op die manier werd een grote hoeveelheid free publicity nagestreefd. De VVV’s en culturele instellingen in de bewuste (Nederlandse) steden zijn benaderd en hebben de app middels een flyer en online berichten eveneens onder de aandacht gebracht. Daarnaast heeft de NTR middels SEO- en SEA-acties NTR Routes ook online gepromoot, waarbij enerzijds de titel Hier zijn de Van Rossems en anderzijds het begrip stadswandelingen werd gebruikt.

Wat waren de resultaten van de campagne?

De campagne leidde in aanloop naar de start van Hier zijn de Van Rossems tot talloze vermeldingen van NTR Routes in kranten, op websites en in tv- en radioprogramma’s. Dat resulteerde al na enkele dagen tot duizenden downloads. Het mes snijdt hierbij aan twee kanten. Zoals de tv-serie bijdroeg aan de bekendheid van de app, zo droeg de app weer bij aan de reikwijdte van de tv-serie. Het feit dat Hier zijn de Van Rossems méér was dan zes tv-afleveringen, verrijkte het project ontegenzeggelijk.

De crossmediale missie van de NTR werd erdoor gevoed. Daarnaast meldden VVV’s van de steden van Hier zijn de Van Rossems, met name Dordrecht en Rotterdam, een toename van het aantal toeristen dat met de app op culturele ontdekkingstocht gaat.

Wat is het laatste nieuws?

NTR Routes is inmiddels bijna 30.000 keer gedownload. Nog dit voorjaar gaat het programma Landinwaarts, gepresenteerd door Dieuwertje Blok, online in de app. Dit wekelijkse programma gaat over pareltjes van cultuur in de regio. Deze locaties zijn met de app eenvoudig te vinden op de kaart - en er is meer informatie te vinden dan in het programma!

www.ntrroutes.nl

 

Klik hier voor een overzicht van alle tot nu toe gepubliceerde cases van de Cross Media Awards 2015

www.crossmediaawards.nl

Bestel hier kaarten voor de uitreiking van de Cross Media Awards op 20 mei

Cross Media Congres & Awards worden gesponsord door: