[Cross Media Bureau] Linda Boks over ZenithOptimedia
14-04-2015 11:22:00 Door: | Hits: 4153 | Tags:

Op 20 mei worden de Cross Media Awards uitgereikt. ZenithOptimedia dingt mee naar de award voor Cross Media Bureau van het Jaar. Aan het woord is Linda Boks, CEO van ZenithOptimedia.

Kun jij ZenithOptimedia introduceren?

ZenithOptimedia vormt samen met creatief label Moxie Amsterdam en online performance label Performics, een full service digital marketing agency. ZenithOptimedia focust zich op de doelgroep van haar opdrachtgevers met de optimale balans tussen effectiviteit en efficiency, zodat de marketing euro van de klant zo goed mogelijk besteed wordt. De nadruk ligt hierbij op het optimaliseren van de continue merkbeleving bij de consument. Liever 365 dagen aanwezig zijn, dan zo nu en dan een 360 graden campagne. Dit betekent dat we extreem consumer centric acteren in alles wat we doen.

Touchpoints onderzoek is de basis onder een geïntegreerde, multidisciplinaire communicatie-aanpak voor opdrachtgevers. Owned media geldt daarbij als belangrijkste pijler voor continue aanwezigheid; dus 365 dagen per jaar. Deze owned assets van onze klanten moeten vol trots gebruikt worden in communicatie. De mate van authenticiteit werkt hierbij als een multiplier; hoe geloofwaardiger, hoe meer invloedrijke earned media.

Een uitgebreide digital audit door Performics zorgt ervoor dat de eigen middelen beoordeeld en geoptimaliseerd worden. Moxie Amsterdam zorgt vervolgens voor een categorie brede content audit. Doordat de verschillende disciplines naadloos in elkaar overlopen volgt er een continue owned first strategie. Deze strategie dient als basis voor alle campagnematige inspanningen die volgen.


Hoe onderscheidt ZenithOptimedia zich op Cross Media gebied van andere bureaus?

Door de explosie aan nieuwe, vooral digitale en mobiele contactpunten wordt het steeds belangrijker om een actueel, betrouwbaar en scherp inzicht te krijgen in de werking en het effect van media in de customer journey van een specifieke doelgroep voor een specifieke categorie. En voor dat doel maakt ZenithOptimedia gebruik van eerder genoemd Touchpoint onderzoek.

Dat overstijgt de traditionele bereik- en contactcijfers, want we focussen daarbij op opportunity to sale, wat veel meer zegt over de werkelijke ROI van contactpunten en dat zowel voor owned, earned als paid. Om de cross mediale effecten c.q. de synergie tussen verschillende interacterende touchpoints te kwantificeren, doet ZenithOptimedia tracking onderzoek waarmee we vervolgens campagnes real time optimaliseren. Live ROI in optima forma.

Wat is jouw visie op cross media en de ontwikkeling van cross media?

Bereik en kosten worden minder belangrijk als criterium waarop contactpunten worden beoordeeld en afgerekend. Steeds vaker wordt dezelfde content via meerdere (mobiele) devices en platformen gedistribueerd en vervolgens door de doelgroep op verschillende tijdstippen en plaatsen geconsumeerd.

Door onze consumer centric aanpak is de consument altijd het vertrekpunt. Hierdoor wordt inzichtelijk hoe zijn of haar customer journey er uit ziet en welke touchpoints zowel individueel als in onderlinge wisselwerking aansluiten op deze consumer receptivity.

Door continu te monitoren weten we wat de werkelijke invloed is van een cross mediale inzet op de geformuleerde KPI’s. Gedurende dit proces kan er aan alle kanten bijgestuurd worden. Onze adviezen bestrijken dan ook zowel traditionele, digitale als point of sale contactpunten.

Op welke cross media case van ZenithOptimedia ben je trots?

Lastig kiezen, maar dan gaat onze voorkeur toch uit naar “Diesel Only the Brave” case omdat hier perfect wordt geïllustreerd hoe een optimale samenwerking tussen klant, Moxie Amsterdam en ZenithOptimedia bij het bedenken en uitvoeren van een campagne tot de hoogste ROI leidt.

Diesel lanceerde in Nederland de nieuwe geurvariant Diesel Only the Brave. Deze geur is bestemd voor jonge mannen tussen de 18 en 35 jaar. Ze zijn avontuurlijk, dapper en urban. Ze laten zich lastig beïnvloeden door reclame. De Diesel doelgroep is digitaal zeer betrokken en wordt gedreven door verrassende ervaringen. Wat hen bindt is het gevoel dat ze de wereld aankunnen en het avontuur niet uit de weg gaan.

Dit inzicht biedt ons het vertrekpunt om de geur door middel van een verrassende ervaring te introduceren. De Nederlandse TVC campagne wordt daarom ondersteund door een gigantische pop-up jungle in het Centraal Station van Antwerpen, dit vanwege de fraaie locatie. De Pop-up jungle is een letterlijke doorvertaling van de TVC. De beleving van de jungle die uitmondt in een metropool wordt zo nauwkeurig mogelijk nagebootst in een tunnel waar de gevaren uit de jungle op de loer liggen.

Uiteraard tref je in deze jungle de ware onthulling aan van de gedachte achter Only the Brave. Een stoere en avontuurlijke mannengeur waarmee je wilt uitdrukken dat je tot the brave behoort. Only the Brave werd in Nederland en in de rest van de Benelux verspreid onder de doelgroep door middel van YouTube.

Een sterk onderdeel van de case is de fasering. Eerst de TVC en voortbouwend op dat idee hebben we de activatie ingezet en is vervolgens de film verspreid via seeding. De slimheid van de mediastrategie komt ook naar voren in de combinatie van Paid- en Owned Media. Het concept is gelanceerd door middel van de TVC. Om de consument de brandstory daadwerkelijk te laten beleven is er gekozen voor een activatie op Antwerpen-Centraal. De reactie van de passanten zijn vast gelegd op film en deze is in Nederland verspreid als een seeding video via Paid Media.

Zetten adverteerders optimaal in op cross media? Wat adviseer jij ze? En wat zou je media-exploitanten adviseren op cross media gebied om adverteerders optimaal te kunnen bedienen?

De meeste adverteerders zetten weliswaar al in op cross media, maar een aantal heeft nog moeite om de consument een optimale en seamless journey te bieden met een content strategie die leidt tot een consistente brand experience, via zowel hun eigen kanalen als via betaalde media.

Een goed en snel samenspel tussen technologie, data, marketing en design is noodzakelijk om een goede omni-channel strategie te bepalen en uit te voeren zodat de consument op het juiste moment en via elk touchpoint de juiste merkbeleving krijgt. Streef naar een optimaal en actueel 360 graden beeld van de doelgroep, waarbij dus ook data van de adverteerder (bv CRM data) gebruikt wordt om persoonlijker te communiceren. Ken je consument en wees relevant! Probeer je te onderscheiden door real time in te haken op de snel veranderende behoefte van de consument, die steeds meer in control is en voor wie de kwaliteit van de brand experience zeer bepalend is om een product wel of niet te kopen.

Exploitanten van media zullen er voor moeten zorgen dat zij de consument op het door hem/ haar gewenste device met op maat gemaakte content op het juiste moment bedient. En bewijs de toegevoerde waarde van jouw propositie m.b.t. de rol die jouw medium kan spelen in de customer journey van een adverteerder en de bijdrage die het levert aan het behalen van de betreffende KPI’s. Zoek die dialoog met de adverteerder, biedt kennis van de consument aan. Wordt daarmee partner en nog relevanter, het liefst 365 dagen per jaar.

Hoe veranderen media en marketingcommunicatie door de invloed van social en mobiel?

Veranderingen in mediaconsumptie hebben altijd invloed op media en marketingcommunicatie. Datzelfde geldt voor media-innovaties. Het grote verschil is dat het de laatste tijd allemaal veel sneller gaat. Waar we bij televisie zagen dat het tientallen jaren duurde voordat iedereen een toestel in huis had, zien we bij mobiel en social dat deze periode veel korter is. Vooral de jongere generaties switchen enorm snel in mediagebruik en nemen net zo makkelijk weer afscheid van een medium als dat ze er aan begonnen.

Voor adverteerders en dus bureaus betekent dit dus dat ze veel sneller moeten kunnen schakelen en over data moeten beschikken over de invloed van een kanaal. Vooral dat laatste is belangrijk om te bepalen of een kanaal überhaupt relevant is voor een adverteerder. Vaak zien we dat de inzet van betaalde media als eerste gedachte naar voren komt, maar juist bij social en mobiel zagen we dat de mogelijkheden daarvoor achterbleven en ook niet goed aansloten bij het gebruik door de doelgroep.

Mobiel en social zijn daarmee twee voorbeelden van kanalen die aantonen dat het hebben van een owned first strategie van groot belang is om goed en snel op dergelijke nieuwe mogelijkheden in te kunnen spelen.

Wat is de toekomst van het (reclame)bureau? En welke rol zullen mediabureaus en adverteerders gaan spelen?

Om als adverteerder succesvol te zijn is het noodzakelijk om grip te hebben op de complete customer journey. De enorme versnippering binnen mediaconsumptie en de snelle technologische ontwikkelingen maken dat dit een steeds grotere uitdaging is. Welke touchpoints spelen allemaal een rol? En hoe kan ik mij onderscheiden van mijn concurrenten? Voor adverteerders alleen is het onmogelijk om antwoord te geven op al deze vragen.

De rol van bureaus hierin is cruciaal. Zij beschikken over de kennis en de tools om relevante informatie boven tafel te krijgen. Bureaus moeten hun klanten qua briefing voortdurend uitdagen en helpen om hun eigen propositie en positionering continu te evalueren en scherper neer te zetten! Een geïntegreerde aanpak door reclame- en mediabureau is hierbij noodzakelijk om tot een optimaal resultaat te komen.

Mediakanaal en creatieve boodschap kunnen niet meer los van elkaar worden gezien. Binnen ZenithOptimedia werken de mediastrategen dan ook direct samen de met digitale specialisten van Performics en de creatieven van Moxie. Gezamenlijk worden alle klanten geaudit op owned, earned en paid media om de doelstellingen van de klant optimaal te bereiken. Voor de toekomst verwachten we dat creatie en media nog dichter naar elkaar toe kruipen en uiteindelijk in elkaar over zullen vloeien.

Wat is het laatste nieuws?

Ons laatste nieuws is dat ZenithOptimedia begin september een gaaf seminar organiseert over consumer experience. Wij zijn ervan overtuigd dat consumer centric een onmisbare factor is geworden in communicatie. We realiseren ons ook dat er binnen een categorie heel veel verschillende customer journeys bestaan, met voor iedere consument zijn/haar eigen experiences. En er dus steeds vaker een eigen gepersonaliseerde communicatiebenadering vereist is. We willen er alles aan doen om onze klanten hier ook van te overtuigen. Dat mag natuurlijk ook voor niet klanten, maar dat is logisch...

www.zenithoptimedia.nl

 

Klik hier voor een overzicht van alle tot nu toe gepubliceerde cases van de Cross Media Awards 2015

www.crossmediaawards.nl

Bestel hier kaarten voor de uitreiking van de Cross Media Awards op 20 mei

 

Cross Media Congres & Awards worden gesponsord door: