[Cross Media Case] Mark van der Werff over RTL viert de Kerst
02-04-2015 17:42:00 Door: Ton Boom | Hits: 5813 | Tags:

Op 20 mei worden de Cross Media Awards uitgereikt. RTL Nederland stuurde RTL Viert de Kerst in voor  Cross Media Case van het Jaar. Aan het woord is Mark van der Werff, Creative Director bij RTL Concepts.

Kun jij RTL Nederland introduceren?

In een kwart eeuw transformeerde RTL van één TV-zender in een allround media- en entertainmentbedrijf met een miljoenenpubliek. Met een krachtig zenderportfolio, een toonaangevend nieuwsbedrijf en een toppositie in digitale media en op de entertainmentmarkt bieden we adverteerders continu communicatie- en bereikkansen. In 2014 bleven we marktleider met onze TV-zenders met een totaal zenderaandeel van 32,4% in de doelgroep 20-49 jaar. De digitale domeinen groeiden ook: in totaal werden 763 miljoen videoviews en 5,5 miljard pageviews gegenereerd.

Onze vernieuwende, gedurfde en bindende rol binnen maatschappij en media werd bekroond met de prestigieuze Machiavelliprijs 2014. De jury prees RTL omdat het met programma’s over armoede, schulden en obesitas zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid neemt. In het jubileumjaar 2014 waren we prominenter in beeld dan ooit. Van het WK voetbal tot de 5.000ste aflevering van Goede Tijden, Slechte Tijden, van Routeradar tot de bioscoopsensatie Gooische Vrouwen 2; we amuseerden, informeerden en inspireerden miljoenen consumenten op elk denkbaar platform. Overal en altijd.

Hoe kijken jullie vanuit RTL Nederland naar Cross Media?

Vanuit onze brede divisiestructuur bieden wij kijkers en adverteerders een totaalbeleving. Door onze formats via crossmediale platformen te verrijken, verhogen we de betrokkenheid en zijn we in staat om een breed scala aan exposuremogelijkheden te bieden. Met de digitale extensies realiseren we niet alleen verdieping tijdens de uitzending zelf, maar houden we de beleving vast gedurende een langere periode vast. Toch ontwikkelen wij niet voor elk programma een digitale spin-off, want een digitale omgeving moet écht toegevoegde waarde bieden. Programma’s met een grote fanbase zijn daar een succesvol voorbeeld van, zoals Goede Tijden, Slechte Tijden (GTST), The Voice of Holland en Expeditie Robinson.

Kun je de case omschrijven?

In de mooiste tijd van het jaar, die in het teken staat van warmte en geven, gaf RTL in samenwerking met de Nationale Postcode Loterij 25.000 gratis Kerstpakketten weg. De kerstpakketten waren gevuld met producten voor de hele familie en werden mogelijk gemaakt door vele leveranciers. In een korte campagneperiode van 16 dagen werden Nederlanders opgeroepen iemand anders op te geven via www.rtlviertdekerst.nl. Niemand minder dan Mark Rutte deed de kick-off van de actie en overhandigde als eerste een kerstpakket. En de rest van het land volgde. We verbonden diverse media naadloos met elkaar: TV, online, social media, PR en events. De campagne werd gedragen door RTL 4 TV-programma RTL Boulevard en zijn vaste gezichten Winston Gerschtanowitz en Albert Verlinde, die dagelijks een update gaven over de uitgedeelde kerstpakketen.

De rol van de vaste Boulevard-deskundigen en overige BN’ers was bijzonder groot. Vele Nederlanders werden door hen verrast. De actie werd ook in andere bekende RTL-programma’s, waaronder RTL Late Night, Life 4 You, Koffietijd, en Goede Tijden, Slechte Tijden (GTST) groots onder de aandacht gebracht. Een directe relevante aansluiting met het online platform RTL XL en de sociale pagina's van GTST, The Voice of Holland, RTL Boulevard en Geer & Goor gaven de actie enorme online awareness. Het levensgrote kerstpakket in het centrum van Amersfoort genereerde veel persaandacht. De ontroerende verhalen van passanten werden uitgezonden in RTL Boulevard. Daarnaast namen we samen met Bo Saris en Berget Lewis onze eigen kerstsong op. Met dit nummer toerde Albert Verlinde langs radiostations Radio538 en 100%NL. De 25.000 pakketten zijn allemaal verstuurd. En het allerbelangrijkste: we hebben een heleboel mensen blij gemaakt, getuige de hartverwarmende reacties op Facebook en Twitter.


Welk bureau was betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van de campagne

RTL Concepts (Mark van der Werff – Simone Bruijn) heeft het concept bedacht en volledig uitgevoerd.

Welke media - en mediumtypes - zijn voor de campagne ingezet? Hoe zijn jullie tot deze keuzes gekomen?

• RTL Boulevard als drager van de actie • In program momenten in RTL Late Night, Carlo & Irene; Life 4 You en Goede Tijden, Slechte, Tijden • PR door uitreiking eerste pakket door Mark Rutte en diverse andere bekende Nederlanders die pakketten uitreikten • TV-promo’s campagne op alle zenders van RTL • Social activatie via de Facebook/Twitter-platformen van RTL Boulevard, GTST, Geer & Goor, The Voice of Holland • Online promotie via RTL XL • Themalied met lancering op Radio538 en 100%NL. Daarna continue aanwezigheid op de Nederlandse radio. • Event: Plaatsing van een levensgroot kerstpakket in Amersfoort

Wat waren de resultaten van de campagne?

• In totaal hebben 200.000 Nederlanders zich aangemeld. • Promotie van actie: er zijn meer dan 10 miljoen kijkers bereikt. • Website heeft bijna 1 miljoen pageviews gerealiseerd, waarbij 52% van de bezoekers rechtstreeks naar de site is gegaan (niet via search). • Er zijn 3 mailingen verstuurd, met een open-ratio van meer dan 50% (51,3% - 66,3%)

Wat is het laatste nieuws?

Een actie waar je zoveel mensen blij mee hebt kunnen maken, geeft een enorm goed gevoel. Dat vond iedereen die erbij betrokken was. Daarom zijn we inmiddels al weer aan het nadenken over de invulling van RTL viert de Kerst 2015. Hopelijk grootster dan ooit daarvoor.

www.rtlviertdekerst.nl
www.adverterenbijrtl.nl

 

Klik hier voor een overzicht van alle tot nu toe gepubliceerde cases van de Cross Media Awards 2015

www.crossmediaawards.nl

Bestel hier kaarten voor de uitreiking van de Cross Media Awards op 20 mei

Cross Media Congres & Awards worden gesponsord door: