[Cross Media Awards] Muriel Drent over Generation Glamour
01-04-2015 20:09:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 3955 | Tags:

Op 20 mei worden de Cross Media Awards uitgereikt. Glamour stuurde Generation Glamour in voor  Cross Media Case van het Jaar. Aan het woord is Muriel Drent, sales manager Glamour.

Kun jij Glamour introduceren?

Glamour is al 10 jaar een groots begrip binnen de Nederlandse bladenmarkt. Vanaf 2005 veroverde hét modemaandblad van Nederland de harten van lezeressen. Naast mode en beauty zijn er inspirerende verhalen, reisverhalen, woonideeën en lifehacks. Glamour legt graag contact met lezeressen; via landelijke events; de website www.glamour.nl en social media-kanalen, die druk worden bezocht en gevolgd. Daarnaast wordt er achter de schermen hard gewerkt om glamour.nl uit te bouwen, momenteel door samen te werken met fashionvintage.nl en de Glamour Startup Pitch te introduceren. Dankzij het grote bereik dat Glamour met zich meebrengt, is Glamour een ideale samenwerkingspartij.

Hoe kijken jullie vanuit Glamour naar Cross Media?

Glamour is een A-merk, dat meegroeit en in beweging blijft. Zowel op papier als online manifesteert Glamour zich sterk. Daarnaast zijn er de events, die zich in diverse richtingen ontwikkelen. Wat ooit begon met de Stiletto Run heeft zich ontwikkeld tot een breed pakket. Naast de halfjaarlijkse National Glamour Day, organiseerde Glamour in 2014 hét modefeest van het jaar met de uitreiking van de allereerste Women of the Year Award (aan Doutzen Kroes) en de Generation Glamour Awards. De tijd van platte 1/1 advertenties is voorbij. We denken mee met onze relaties en zo ontwikkelen we exclusieve 360-graden campagnes.



Kun je de case omschrijven?

Glamour heeft een sterke band met haar lezeressen. Deze groep jonge vrouwen maakt deel uit van generatie Y; een unieke generatie waarbij de focus ligt op zelfexpressie en doen wat je gelukkig maakt. Colgate, een partner van Glamour, richt zich ook op deze doelgroep. Al langere tijd was Colgate een partner van Glamour en waren zij onder de indruk van Glamours bereik. De afgelopen jaren heeft Colgate de link gelegd met het modesegment, dankzij onder andere deelname aan National Glamour Day, advertenties in Glamour magazine en participatie op glamour.nl. Uit onderzoek dat Glamour uitvoerde onder 1000 generatie Y-vrouwen, zegt 69% van de ondervraagden dat een stralende lach je beste accessoire is om je zelfverzekerd en mooi te voelen. De één-op-één match tussen de doelgroepen van Glamour en Colgate was dan ook snel gemaakt.

Dit was het begin van een campagne die een jaar duurde, waarin de doelgroep werd omgedoopt tot Generation Glamour (Glamour’s eigen generatie). Colgate had als doel top of mind te worden met de MaxWhite One-tandpasta bij deze generatie. De rubriek #generationglamour werd in het leven geroepen, een maandelijks platform voor inspirerende vrouwen. In elk nummer verschenen interviews met circa zes Generation Glamour-vrouwen. Als aftrap van de rubriek werd het 100ste nummer van Glamour gelanceerd tijdens een feest in januari. On top of de reguliere Glamour-pagina’s verschenen er 100 extra pagina’s waarop 100 inspirerende generatie Y-vrouwen werden geportretteerd. Glamour ontwierp het Generation Glamour logo-waarin het logo van Colgate verwerkt was. Dit logo verscheen op elk van voornoemde 100 pagina’s en is gedurende het hele jaar gebruikt bij alle uitingen. Ook tijdens het lanceringsfeest was de branding van Colgate en Glamour zichtbaar aanwezig. Colgate had onder andere haar gebrande Colgate-corner waar aan samples geen tekort was. Aangezien online-zijn behoort tot de levensstijl van de Generation Glamour vrouw, kon een digitale doorvertaling van de campagne natuurlijk niet ontbreken.

Op glamour.nl was een speciaal ontwikkeld platform beschikbaar waar gedurende het hele jaar veel aandacht was voor de campagne en waar gestemd kon worden op de Generation Glamour-vrouwen (Glamour.nl groeide dit jaar uit van 80.000 unieke bezoekers naar 400.000). Deze campagne is afgesloten met hét modefeest van 2014; de uitreiking van de Generation Glamour Awards en de allereerste Nederlandse Glamour Woman of the Year Awards. Voor deze avond werd het Amstel Hotel volledig omgetoverd tot de ultieme Generation Glamour-wereld, met onder andere een Colgate Cocktail Corner en branding op de logo-wall.

Welk bureau was betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van de campagne?

Teams van Glamour en Colgate, zowel de marketing-/salesafdeling als de redactie, hebben de voornaamste rol gespeeld in deze campagne, die een jaar liep. Mediabureau MEC van Colgate was ook nauw betrokken bij de samenwerking. Daarnaast realiseerden Iconic Studios (PR-bureau) en een professioneel productieteam het knallende kick-off- en slotevent.

Welke media - en mediumtypes - zijn voor de campagne ingezet? Hoe zijn jullie tot deze keuzes gekomen?

Voor deze campagne werden zowel traditionele als nieuwe media veelvuldig ingezet. - Gezamenlijk Generation Glamour-logo. - Events (2): Een startevenement voor de aftrap van Generation Glamour met Colgate-area en een closing-event; de Generation Glamour Awards en de Woman of the Year Awards (winnares Doutzen Kroes) met cocktail-corner, sampling en promotiedames. Dankzij internationale sterren (Doutzen Kroes en Pixie Geldof) en BN’ers gingen foto’s van de logo-wall met het Colgate-logo viral. - Het 100e nummer met 100 extra Generation Glamour-pagina’s, voorzien van het Generation Glamour-logo. - Persberichten (2): zowel bij de aftrap en afsluiting, met daarin aandacht voor Colgate. - Generation Glamour-campagne op de radiostations 538, Q-Music, SLAM FM, Skyradio,100%NL en Fresh FM. - Generation Glamour-campagne in print, met advertenties en redactionele pagina’s in Glamour, Vogue en Quest. - Generation Glamour-campagne op glamour.nl plus alle social media kanalen. - Generation Glamour abricampagne met gezamenlijk logo in grote steden. - Een onderzoek onder 1000 generatie Y-vrouwen. Colgate was hierbij betrokken en heeft vragen aangeleverd. - Een winkelvloeractie met Etos, waarbij de consument bij aankoop van twee Colgate-producten een Generation Glamour-nagellak ontving.


Wat waren de resultaten van de campagne?

Glamour en Colgate behalen verschillende doelstellingen met dergelijke cases: - Rumour around the brand voor Colgate. - Top of mind van het merk Colgate MaxWhite One onder Generation Glamour-vrouwen. - Het versterken van de link tussen Colgate en Fashion en Beauty ('Je lach is je beste accessoire'). - Het verhogen van de verkoopaantallen van Colgate MaxWhite One. “We waren ontzettend blij met de samenwerking. Dit heeft absoluut bijgedragen aan Colgate’s positionering richting beauty en fashion, waarbij Generation Glamour een perfecte match was met onze Colgate MaxWhite One doelgroep. Het was een waar genoegen om met zo’n toegewijd en professioneel team samen te werken” aldus Olga Dragoiu, Marketing Manager Colgate. - Het Generation Glamour Colgate-platform heeft zoals verwacht voor een flink trafficrecord gezorgd: ruim 16.000 Glamour-lezeressen brachten hun stem uit op hun favoriete generatiegenoot.

Wat is het laatste nieuws?

Glamour laat met de Generation Glamour/Colgate-case zien dat ze kennis in huis heeft van het uitwerken van een crossmediale campagne. Glamour werkt met een groot deel van haar adverteerders standaard een 360-graden voorstel of -presentatie uit, om zowel de eigen marketingdoelstellingen te behalen als die van de adverteerders. Elke keer wordt er een tailormade plan gemaakt om de doelstellingen van de klant en de doelgroep zo gericht en succesvol mogelijk te bereiken. Glamour is waar de lezeres en haar adverteerder is en laat geen kans onbenut om haar iets passends, inspirerends en verrassends te bieden. Dat is altijd de essentie.

www.glamour.nl
www.genj.nl


Klik hier voor een overzicht van alle tot nu toe gepubliceerde cases van de Cross Media Awards 2015

 

 

Cross Media Congres & Awards worden gesponsord door: