[Cross Media Exploitant] Peter de Mönnink over Sanoma SBS
15-04-2015 11:03:00 Door: | Hits: 9157 | Tags:

Op 20 mei worden de Cross Media Awards uitgereikt. Sanoma SBS dingt mee naar de award voor Cross Media Exploitant van het Jaar. Aan het woord is Peter de Mönnink, CEO Sanoma SBS.

Kun jij Sanoma SBS introduceren?

Sanoma SBS is het grootste en meest crossmediale mediabedrijf van Nederland. Met onze 4 TV zenders SBS6, Net5, Veronica en SBS9, 21 crossmediale A-merken zoals Libelle, vtwonen, LINDA., AutoWeek en Donald Duck, succesvolle consumenten events als de Margriet Winterfair, de Woonbeurs en de Tinadag XL, VOD platform KIJK en een digitaal portfolio met onder andere NU.nl en Kieskeurig.nl bereiken we heel Nederland. Daarnaast hebben we een succesvolle eCommerce tak, veelbelovende ventures en een content marketing divisie HeadOffice. En onlangs een op equity gebaseerde samenwerking met Social 1nfluencers: het Nederlandse MCN, dat zich richt op 12-34 jarigen met meer dan 80 creators.  

Via de touchpoints met onze merken, meerdere keren per dag, weten onze contentmakers onze kijkers, lezers en bezoekers continu te inspireren en te informeren. Wij zijn nagenoeg binnen al onze domeinen (Women, Home Deco, Automotive, News & Entertainment en Kids & Teens) de grootste. Het domein vrouwen steekt daar ver bovenuit. Wij weten wat hen interesseert en beweegt; iedere maand bereikt Sanoma SBS 5,9 miljoen vrouwen.

Ons bereik en kwalitatieve Umfeld, kennis over doelgroepen en optimale inzet van crossmedia campagnes, onze creativiteit, data en technologie vormen de ingrediënten voor intensieve en effectieve samenwerkingen met adverteerders.

Hoe onderscheidt Sanoma SBS zich op Cross Media gebied van andere media exploitanten?

Sanoma SBS heeft niet alleen het grootste bereik, maar heeft ook een groot aantal merken in huis die we succesvol crossmediaal doorvertalen naar tv programma’s, consumenten events, webshops, sites, apps, digitale leermiddelen, branded productlijnen en fysieke shop-in-shops. Daarmee zijn we ongeëvenaard in het aantal touchpoints, insights en data, waarmee we consumenten in hun customer journey volgen en adverteerders effectief laten communiceren met hun doelgroepen.

We zijn erg trots op het verkrijgen van de Champions League uitzendrechten. Vanaf augustus zenden we de wedstrijden uit op Veronica én streamen we ze live op NU.nl. Dit is uniek, want het is voor het eerst dat een mediabedrijf, zowel de televisie- als de online rechten van de Champions League cross mediaal gaat benutten, dit biedt nieuwe mogelijkheden voor ons maar zeker ook voor onze partners.

De intensieve samenwerking tussen de teams bij Sanoma en SBS levert een bundeling van expertise en creativiteit op, waar steeds meer succesvolle formats en partnerships uit voort vloeien. Dit zagen we al terug in het succesvolle woonprogramma vtwonen, en de programma’s rond Libelle en AutoWeek op Veronica en SBS6. In april gaat op SBS6 een tweede vtwonen programma van start: het klusprogramma vtwonen ‘doe-het-zelf’ in samenwerking met Karwei. Ook te zien vanaf april: VIVA Pillow Talk op Net5.

Nieuw zijn ook de events op de winkelvloer, die we vanaf eind april wekelijks organiseren in de 15 grootste vestigingen van V&D met merken van ons en merken van adverteerders. Met de Beau Monde Awards laten we komend najaar opnieuw zien hoe we een print titel en beauty merken verbinden aan een event waar ruim 300 BN-ers voor in de rij staan en wat uitgezonden wordt bij Shownieuws. Met een groot aantal adverteerders hebben we op deze manier langdurige samenwerkingen op het gebied van marketing- en performance partnerships en ontwikkelen we gezamenlijk nieuwe business solutions.

Wat is jouw visie op cross media en de ontwikkeling van cross media?

Het mediagebruik van consumenten wordt steeds gefragmenteerder. De resultante hiervan is dat je  meer verschillende media in zult moeten zetten om je doelgroep te bereiken. Crossdevice en geïntegreerd. De regierol van marketeers wordt daarmee een stuk complexer. In een paar jaar tijd hebben we het digitaal mediagebruik  bovendien massaal zien verschuiven van desktop naar mobiel en hebben we Video On Demand explosief zien groeien. Dit vraagt een nieuwe invulling van de mediamix,  inclusief een visie op mobiel.

Daarnaast neemt het belang van data en insights enorm toe. De essentie is dat je weet welke media een consument gebruikt. Waar, wanneer en op welk device. En met welke boodschap je kennis, houding en gedrag beïnvloedt. Mediapartijen zullen hierbij steeds meer gebruik gaan maken van data en de content persoonlijker en relevanter maken. Sanoma SBS loopt hierin voorop.

Verder laten de groeiende bestedingen in branded content en native advertising zien dat adverteerders overtuigd zijn van het positieve effect van het verweven van commerciële boodschappen binnen een relevante en gewaardeerde context. Dit is waar de specifieke kracht van mediapartijen als Sanoma SBS ligt: het bieden van een kwalitatief, crossmediaal Umfeld in zowel print, online, mobiel, events als op televisie, natuurlijk in combinatie met het kennen van de doelgroep en continu weten waar de interesse van de lezer of kijker ligt.

Op welke cross media case van Sanoma SBS ben je trots?

vtwonen is voor mij dé case die bewijst hoe je een 50 jaar oud woonmerk kunt omvormen tot een cross mediaal succes verhaal. Het merk is altijd een frontrunner geweest. Al in 1998 verkocht vtwonen haar eigen wooncollectie online en werd de eerste productlijn in samenwerking met een licentiepartner op de markt gebracht: de bekende vtwonen verflijn. Inmiddels zijn er 13 productlijnen in licentie uitgegeven. Ook op social gebied was vtwonen er vroeg bij om de fanbase te bedienen.

In 2014 werden, naast het tijdschrift, de website en apps, de vtwonen collectie, de partnerships met licentiehouders, het vtwonen-huis en de shop op de Woonbeurs nog twee belangrijke pijlers toegevoegd: het succesvolle televisieprogramma vtwonen op SBS6 en de woonwebwinkel vtwonen.nl.

Het televisieprogramma op zondagavond was direct een succes, met gemiddeld ruim 700.000 kijkers per aflevering. Tijdens de uitzendingen liet het verkeer naar de webshop elke week een enorme piek zien (196%), wat bovendien resulteerde in een significant hogere conversie (120%), time on site (160%), order value (132%) en een ruime verdubbeling van de omzet. Ook laat de oplage sinds de start van het televisie programma een stijging zien.

Partners die participeerden in het programma, zoals traprenovatiebedrijf Upstairs en Albelli, waren zeer tevreden over de resultaten van de samenwerking en hebben hun partnership verlengd.

De case is het bewijs hoe de gecombineerde slagkracht van Sanoma en SBS resulteert in goede kijkcijfers, hoge engagement tijdens het programma, een stijging in zowel e-commerce als oplage én goede resultaten voor adverteerders.

Zetten adverteerders en mediabureaus optimaal in op cross media? Wat adviseer jij ze?

Ik denk dat hier nog veel te winnen valt voor adverteerders. Wij zien een behoefte bij klanten om de juiste boodschap op het juiste moment in te zetten in het juiste mediumtype. Daarvoor moet je data inzetten om de effectiviteit te verhogen. Dat is de de sleutel naar succes. Wij helpen klanten in dit traject met insights, strategisch- en media-advies, creatieve concepten, en campagne optimalisatie.

Cross media wordt steeds belangrijker voor adverteerders. Dus is het zaak daar als mediabureau zoveel mogelijk over te weten. Ook bij performance campagnes helpt een crossmediale, geïntegreerde inzet bij het verhogen van de conversie. Conversie begint bij branding.

Hoe zie jij de mediatypen waarin jullie als exploitant actief zijn de komende tien jaar ontwikkelen?

Het bekijken van online video content neemt  een enorme vlucht en daar spelen wij op in met initiatieven als VOD platform KIJK en de recent gestarte samenwerking met multi channel netwerk Social 1nfluencers. Verder werken we aan een pilot met addressable TV. Maar lineair kijken vormt een stabiele basis, met SBS9 als nieuwe loot aan de boom.

Natuurlijk blijft ook print voor Sanoma SBS een belangrijke pijler, al staat het mediumtype onder druk. Maar we zien ook dat het bereik van titels als LINDA., Flow, Eigen Huis & Interieur en vtwonen groeit.

Ons mobiele bereik is inmiddels groter dan desktop, maar we zien dat die verschuiving nu stabiliseert. Waarin we hard gaan groeien zijn events. Naast de evenementen die we op dit moment al in ons portfolio hebben, zien we kansen voor nieuwe events, waar we onze doelgroepen samenbrengen en een unieke live experience bieden, vaak in combinatie met onze merken.

Hoe veranderen media en marketingcommunicatie door de invloed van social en mobiel?

Social media hebben veel invloed op het imago en de positionering van merken en dwingen adverteerders tot transparantie en het openstaan voor de dialoog met de consument. Daarnaast vormen ze een relatief nieuw en groeiend advertentiekanaal, wat impact heeft op het ecosysteem waar zowel merken en mediabedrijven zoals wij deel van uitmaken.

Wat betreft mobiel staat de time spend nog lang niet in verhouding tot de ad spend, ondanks dat de bestedingen groeien. In het buitenland overigens harder dan in Nederland. Mobile advertising biedt natuurlijk interessante mogelijkheden zoals location based targeting en op mobiel blijkt native advertising nog beter te scoren dan op desktop. Wij merken echter dat adverteerders nog een grote kennisbehoefte hebben met betrekking tot mobiel adverteren en een mobiele strategie nog vaak ontbreekt.  Daarom investeren we in onderzoek, in een full service bureau om adverteerders te helpen bij de creatie van mobiele uitingen, in techniek en organiseren we kennissessies en een jaarlijks mobile congres.

Wat is de toekomst van de media-exploitant? En welke rol zullen reclame-, mediabureaus en adverteerders gaan spelen?

De afgelopen jaren is de traditionele verticale bedrijfskolom van adverteerder, reclamebureau, mediabureau en exploitant volledig veranderd. Adverteerder en exploitant treffen elkaar veel vaker dan vroeger rechtstreeks aan tafel. En in het ‘midden’ is een clutter ontstaan van diverse soorten media-, digital-, activatie-, reclame-, social- en pr-bureau’s die ieder hun eigen specialisatie hebben, maar ook om elkaars business strijden. Vaste klantrelaties ontwikkelen zich hierdoor steeds meer naar projectrelaties.

Tegelijkertijd zie je bij adverteerders een toenemende urgentie voor een geloofwaardig en relevant merkverhaal en de wens tot een hechte dialoog met hun doelgroep. Een dergelijke verhalende doelstelling is altijd al logisch geweest voor media-exploitanten, die kijkers/lezers/bezoekers continu moeten boeien. Dit maakt dat de vraagstukken waar media-exploitanten oplossingen voor leveren zich ontwikkeld hebben van strikt het leveren van media, naar het oplossen van marcom- en business-vraagstukken.

Het is onze verwachting dat adverteerders en media-exploitanten de komende jaren nog hechter zullen gaan samenwerken. Meer en meer zullen ze optrekken als businesspartners, en samen B2C-proposities ontwikkelen en vermarkten, Hier ligt overigens ook een belangrijke rol voor het mediabureau, dat aan de samenwerking kan bijdragen met de juiste insights, het monitoren van de resultaten en het managen van dat deel van de campagne dat buiten het netwerk van de betrokken exploitant draait.

Wat is het laatste nieuws?

Vanaf september zullen wij op Net5 een dagelijks primetime fashionadvies voor jonge vrouwen introduceren. Dit fashionadvies komt tot stand onder de redactionele expertise van Fashionchick. Een 100% Sanoma-dochter met een groot maandelijks bereik van fashion lovers. Het format zal volledig crossmediaal opgebouwd zijn en een complete business-funnel bevatten van branding/advertising op televisie naar een e-commerce platform online. Business partners krijgen op deze manier de gelegenheid meerdere marketingdoelen in één keer te realiseren. En bovenal zal het een oplossing zijn voor een vraag die de gemiddelde Net5 kijkster dagelijks bezig houdt; ‘wat moet ik aan vandaag?’.

www.sanoma.nl

 

Klik hier voor een overzicht van alle tot nu toe gepubliceerde cases van de Cross Media Awards 2015

www.crossmediaawards.nl

Bestel hier kaarten voor de uitreiking van de Cross Media Awards op 20 mei

 

Cross Media Congres & Awards worden gesponsord door: