Programmatic Out Of Home van Platform161 wint Award voor Cross Media Innovatie van het Jaar 2015
13-04-2015 09:32:00 Door: | Hits: 6998 | Tags:

Platform161 wint een Cross Media Award voor de Programmatic Out Of Home case in de categorie Cross Media Innovatie van het Jaar. De prijs werd uitgereikt aan Karin Muller tijdens de Cross Media Awards op 20 mei in het Compagnietheater in Amsterdam. 

De Jury: "De stelling alles wordt digitaal heeft nog steeds een polariserende werking binnen de industrie. Platform 161 staat alvast aan de kant van de believers. Ze brengen de methodologie van automated trading, wat we kennen uit de digitale media en marketingtak richting een klassiek medium, namelijk outdoor. Zo kunnen adverteerders context, plaats, moment en prijs meenemen in hun planning en dit in real time. Een voorbode van waar het ecosysteem van klassieke media naartoe gaat."

Aan het woord is Pieter Huige, Head of Project Management bij Platform161.

Kun jij Platform161 introduceren?

Platform161 is een digitaal marketing platform, ofwel een Demand Side Platform (DSP). Wij bieden oplossingen op maat voor onze klanten, die via ons platform volledig geautomatiseerd advertentieruimte kunnen inkopen voor websites, mobiel, video, social en outdoor (Out of Home /OOH). Voor het kunnen aanbieden van programmatic OOH moest een innovatie ontwikkeld worden. Cadreon is bedenker en initiatiefnemer van deze innovatie en verantwoordelijk voor het project en campagnemanagement. MyAdBooker (SSP) heeft in samenwerking met CS Digital Media (DOOH exploitant) een SSP ontwikkeld voor OOH, gebaseerd op het open RTB protocol. Platform161 (DSP) heeft de eerste bidder ontwikkeld voor deze SSP. CS Digital heeft schermen en players geschikt gemaakt voor RTB, voor het eerst in de metrostations van Rotterdam en Amsterdam. Deze innovatie is dus gerealiseerd door een consortium van Nederlandse bedrijven.

Wat is jouw visie op cross media en de ontwikkeling van cross media?

Outdoor mediaruimte werd tot voor kort nog handmatig verhandeld. Platform161, Cadreon, CS Digital Media en MyAdBooker stelden zich ten doel om Out Of Home geïntegreerd beschikbaar te maken voor programmatic buying. Daarvoor hebben ze in 2014 de handen ineengeslagen.

Kun je de innovatie omschrijven?

De innovatie maakt het mogelijk om te adverteren op outdoor schermen in combinatie met mobile, video, display en social vanuit één DSP. Adverteerders kunnen nu kosten effectief outdoor inzetten en het bereik binnen de doelgroep in real-time optimaliseren. Time targeting op specifieke doelgroepen is nu volledig automatisch. CS Digital Media ontvangt informatie vanuit het RET en het GVB. Omdat gebruikers met een reispas inloggen voor de metro is heel nauwkeurig te bepalen welke doelgroep op welk tijdstip reist. Deze data wordt gebruikt om segmenten samen te stellen die een adverteerder vanuit de DSP kan inzetten voor optimalisatie van de campagne. Een motion detector signaleert de aankomst van de metro's. Het is meetbaar op welke tijdstippen bijvoorbeeld scholieren of zakelijke reizigers het meest intensief gebruik maken van het OV. Er kan hierdoor specifiek ingekocht worden op de piekmomenten.

Op welke wijze is de innovatie gelanceerd?

In december 2014 heeft Coca Cola als eerste adverteerder gebruik gemaakt van de innovatie. Kerst is de periode voor het doorbrengen van tijd met familie en vrienden - Share a Coke - en een belangrijk moment voor de adverteerder. Van 6-26 december 2014 toonde Coca Cola een 15 sec. video commercial op 88 digitale schermen op 16 metro stations in Amsterdam en Rotterdam. De doelgroep van Coca Cola’s campagne was breed, feitelijk iedereen. In real-time is de campagne toch geoptimaliseerd op bereik en doelgroep kenmerken. Op Amsterdam CS zijn via real-time bidding station take-overs ingekocht, door alle schermen gelijktijdig in te kopen exact op de momenten dat mensen uit een metro stappen.

Wat heeft de innovatie op de markt teweeg gebracht?

Deze innovatie laat zien dat programmatic buying niet meer gelimiteerd is aan de computer en gerelateerde devices. De kracht en efficiëntie van digitaal inkopen komt nu ook naar outdoor. Gezien grotere inkoop efficiency, groot bereik, time targeting mogelijkheden en de optie om outdoor advertising volledig te integreren met display, video, mobile en social via één DSP zal de impact van deze unieke Nederlandse innovatie groot zijn. Cross media campagnes kunnen steeds beter worden geoptimaliseerd.

Wat kun je zeggen over het succes van de innovatie in 2014?

De kerstcampagne van Coca Cola heeft 53% meer bereik gerealiseerd dan wanneer de campagne offline was aangekocht. Direct na lancering zijn de samenwerkende bedrijven Platform161, Cadreon, CS Digital Media en MyAdBooker overstelpt met aanvragen van adverteerders. Zo heeft KPN hun Late Rembrandt-campagne op de metrostations in Amsterdam en Rotterdam programmatic ingekocht en zijn recentelijk ook een aantal grote digitale schermen langs de snelweg ontsloten voor programmatic buying via onze DSP. SkyRadio had de primeur op deze snelwegschermen en kocht ze als eerste programmatic in.

Hoe onderscheidt de innovatie zich ten opzichte van de competitie?

Wij hebben op basis van het open RTB 2.2 een exchange gebouwd die schaalbaar is en die verder ontwikkeld wordt. Dit is nog niet eerder in de markt gedaan. Vanuit de Platform161 DSP is het op dit moment mogelijk om via MyAdBooker op meerdere publishers te gelijk in te kopen. Dit kan momenteel met geen enkele andere technologie in de markt.



Wat is jouw visie op cross media en hoe past de innovatie in deze visie?

Cross media betekent dat je zo efficiënt en aantrekkelijk mogelijk over meerdere media vormen je campagne in kan zetten. Met Programmatic OOH is een tot nu to off line medium naar online gehaald. Door gebruik van de Platform161 DSP kan je nu zowel online campagnes voor video, mobile, tabled en desktop als mede OOH campagnes inkopen. Programmatic OOH is een perfecte toevoeging aan cross media en maakt betere optimalisatie van campagnes mogelijk.

Wat is het laatste nieuws?

Momenteel werken we hard om nieuwe publishers aan te sluiten op de SSP zodat adverteerders steeds meer inkoopopties zullen krijgen. Tevens wordt de bid request uitgebouwd om nog meer targeting mogelijkheden aan te kunnen bieden en te kunnen rapporteren. Denk aan actuele weersverwachtingen of bijvoorbeeld Nederland wint een belangrijke voetbalwedstrijd, zodat je de reclameboodschap er op in kan laten spelen.

www.platform161.com
www.crossmediaawards.nl

 

Cross Media Congres & Awards worden gesponsord door: