[Cross Media Innovatie] Rein Vogel over MediaBookers
13-04-2015 10:44:00 Door: | Hits: 6441 | Tags:

Op 20 mei worden de Cross Media Awards uitgereikt. Abovo Media stuurde MediaBookers.nl als case in voor Cross Media Innovatie van het Jaar. Aan het woord is Rein Vogel, directeur MediaBookers.

Kun jij MediaBookers introduceren?

MediaBookers.nl is een initiatief van Abovo Media en is in juni 2014 gelanceerd. MediaBookers is het eerste en enige onafhankelijke online mediabureau van Nederland. Door een compleet en boekbaar overzicht te bieden van het volledige medialandschap maakt MediaBookers de advertentiemarkt geheel inzichtelijk voor iedereen die advertenties wil boeken. MediaBookers is volledig in house bedacht, ontwikkeld en uitgevoerd. Vanuit de overheid hebben we hierbij ondersteuning gekregen in de vorm van innovatiesubsidie.

Wat is jouw visie op cross media en de ontwikkeling van cross media?

Kijk om je heen. Alles digitaliseert en wordt open en transparant. Self-service neemt een steeds grotere vlucht in de consumentenmarkt maar ook in de zakelijke markt. Mensen willen zelf bepalen en zelf aan de knoppen zitten. Neem bijvoorbeeld de reisbranche. Voorheen moest je langs het reisbureau voor de meest simpele tripjes. Vandaag de dag regel je alles zelf. Van de taxi naar het vliegveld tot aan het hotel op de bestemming aan de andere kant van de wereld. Mensen zijn zelf makelaar geworden, verzekeringen kunnen online worden gesloten, zelfs auto’s worden online verkocht. E-commerce heeft een definitieve rol ingenomen in onze samenleving. Zo ligt dat nu ook bij media. Mediabureaus hebben meer en meer toegevoegde waarde naar hun klanten in het ontwikkelen van concepten, creatie, (cross media) strategie en uiteindelijk natuurlijk de media inkoop. MediaBookers is het platform dat adverteerders faciliteert in het volledig zelfstandig opzetten, inkopen en uitvoeren van hun mediaplan(nen). Dit op basis van eigen inzicht en strategie. Als je het zelf wil doen. Kan je het nu zelf doen. Hierom is onze pay-off dan ook. Zoek, vind en boek je media zelf. 

Kun je de innovatie omschrijven?

De media-database bestaat uit ruim achtduizend titels onderverdeeld in een overzicht van alle beschikbare, te boeken media. Heel Nederland is in kaart gebracht. Alle kranten (landelijk en huis - aan - huis), online portals en netwerken, radiostations, tv zenders, zeppelins maar ook bijvoorbeeld 250 job-boards. Iedere titel is voorzien van essentiële informatie, zoals bereik, oplage, doelgroep, tarief en verspreidingsgebied. Deze data is onder meer gebaseerd op NOM, NOA, HOI en natuurlijk op de data die door de exploitanten wordt verstrekt. Met een gratis account kan vanachter elke device moeiteloos een weg worden gevonden door het woud aan advertentiemogelijkheden dat beschikbaar is. Iedereen kiest vanaf nu zelf zijn advertentie. Hierbij heeft de adverteerder de mogelijkheid gratis een advertentie te laten opmaken. MediaBookers geeft van de traditionele 15 % boekingscommissie, 12,5% retour aan de klant. Zo heeft de klant naast maximale transparantie en efficiency in media boeken altijd minimaal 12,5% voordeel. Voor de meer frequente adverteerder is een uitgebreid backoffice platform beschikbaar en diverse tools om het proces van media-inkoop snel, efficiënt en overzichtelijk te laten verlopen. Na het reserveren van de plaatsing kan eenvoudig worden afgerekend met iDeal, creditcard, overboeking of op basis van factuur.

Op welke wijze is de innovatie gelanceerd?

In de zomer van 2014 maakte de mediawereld voor het eerst kennis met MediaBookers. De aankondiging werd gedaan tijdens het Nationaal Uitgeefcongres in Utrecht en de eerste enthousiaste reacties van uitgevers waren een feit. De daadwerkelijke lancering heeft alle landelijke vakmedia bereikt middels print en online campagnes. Om het concept extra kracht bij te zetten heeft MediaBookers zich twee weken lang als programmasponsor gecommitteerd aan RTL Late Night. Ook hebben we gedurende een maand op A-Locaties snelwegreklame ingezet via Interbest. Een schot in de roos, het platform kwam daardoor in een stroomversnelling terecht.

Wat heeft de innovatie op de markt teweeg gebracht?

Met MediaBookers is het medialandschap definitief veranderd en heeft het platform direct een effect teweeg gebracht. Niet in de laatste plaats door al het aanbod volledig transparant weer te geven. Voor het eerst kan iedere adverteerder volledig zelfstandig zijn of haar advertenties en vacatures plaatsen, zonder tussenkomst van mediabureaus. Een service die naadloos aansluit bij de adverteerder van nu. Uitgevers en exploitanten zoeken ons intensief op om hun productaanbod zo optimaal mogelijk te presenteren, het is namelijk direct een extra verkoopkanaal voor hen. Daarbij plaatsen we sinds kort ook aanbiedingen om de adverteerder meer diversiteit te kunnen bieden en nog meer waarde toe te voegen aan het concept.



Wat kun je zeggen over het succes van de innovatie in 2014?

Vijf maanden na de officiële lancering waren we de duizend accounts al gepasseerd. Op dit moment staat de teller op 1.449 accounts! Maandelijks zijn er ruim 10.000 sessies op MediaBookers site waarbij gemiddeld 5 producten worden bekeken. Boekingen vinden plaats van huis-aan-huis kranten tot radio commercials. Als challenger in de voorheen rustige data/oplagemarkt hebben we ervoor gezorgd dat adverteerders, bureaus én uitgevers een snelle, efficiënte stap voorwaarts kunnen maken in het plannen, inkopen en afwikkelen van hun campagnes. Het antwoord van de gesettelde partijen laat nog op zich wachten.

Hoe onderscheidt de innovatie zich ten opzichte van de competitie?

Wij hebben niet een tool ontwikkeld met een tijdelijk karakter maar het is een nieuwe manier van denken. De traditionele klassieke mediawereld is wakker geschud door MediaBookers. Het grootste compliment voor ons is dat mediabureaus nu echt meerwaarde en inhoud moeten gaan leveren en niet alleen maar ‘dozen moeten gaan schuiven’. Op lange termijn zal een mediabureau geen bestaansrecht meer hebben zodra die geen toegevoegde waarde kan leveren. Want inkopen van media kan iedereen nu zelf via MediaBookers. Bovendien geven wij inzicht in een mediadatabase die voorheen niet voor iedereen beschikbaar was.

Wat is jouw visie op cross media en hoe past de innovatie in deze visie?

Het voeren van een mediabeleid kan zich niet meer beperken tot één medium. Het is als het vertellen van een verhaal waar je continue de afweging maakt welk medium op welke manier het verhaal op de juiste manier bij de juiste doelgroep brengt en met welke impact dat gepaard moet gaan. Awareness dient in mijn opinie feitelijk maar één ding en dat is een conversie en vice versa. In welke vorm dan ook. Het is een continu proces van afstemmen en optimaliseren door alle media heen. Vergeet hierbij creatie zeker niet. Je cross mediale strategie kan nog zo goed zijn maar zonder goede creatie is het effect stukken minder. Het gaat om het zoeken van de balans en de juiste media inzet die gerelateerd aan de impact en het resultaat juist gepland moet worden.

Wat is het laatste nieuws?

Vers van de pers. De introductie van Media TradeDesk op 31 maart 2015. De Media TradeDesk geeft elke adverteerder rechtstreeks toegang tot Real Time Bidding. Op basis van targeting van onder andere locatie (landelijk of lokaal), interessegebieden, site lists en specifieke devices kunnen adverteerders vanaf 50 euro zelf aan de slag met real time bidding. Dit was vooralsnog alleen voorbehouden aan de grotere adverteerders en mediabureaus. Elke MediaBooker kan indien gewenst banners kosteloos opmaken middels de geïntegreerde banner tool. Bovendien kan Google Analytics voor iedereen die dat wil simpel worden geïntegreerd met een compleet en overzichtelijk dashboard binnen MediaBookers opdat continu de resultaten kunnen worden gemonitord. Je kunt stellen dat we met de introductie van onze Media TradeDesk een unieke tool hebben geïntroduceerd. En met een landelijke TV-campagne (vanaf 13 april) dragen we deze boodschap weer met plezier uit bij onze doelgroep. En dat is heel (crossmediaal) Nederland!

www.mediabookers.nl
www.mediatradedesk.nl

Klik hier voor een overzicht van alle tot nu toe gepubliceerde cases van de Cross Media Awards 2015

www.crossmediaawards.nl

Bestel hier kaarten voor de uitreiking van de Cross Media Awards op 20 mei

Cross Media Congres & Awards worden gesponsord door: